جریانهای فکری سازنده حوزه صنعت نفت کشور ایجاد میشود ۱۳۹۶/۰۱/۰۵
همکاری ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و ذغال سنگ معاونت علمی و فدراسیون صنعت نفت ایران با حضور نمایندگان کمیسیون فرهنگ تجاریسازی فدراسیون در جلسه شورای راهبری ستاد مورد بررسی و تبادلنظر قرار گرفت.
در این نشست جعفر توفیقی دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و ذغال سنگ با تاکید بر همکاری ستاد و فدراسیون صنعت نفت ایران خواهان افزایش این تعاملات شد و گفت: شبکهسازی در توسعه فناوری در کشور حائز اهمیت است و با تشکیل این فدراسیون گامهای موثری در جهت تقویت، توانمندسازی و ارتقاء جایگاه بخش خصوصی برداشته میشود تا ما شاهد افزایش روزافزون نقش بخش خصوصی در تصمیمسازی و ایجاد جریانهای فکری سازنده در صنعت نفت و دولت باشیم.
در بخش دیگری از این نشست رامین خسرو خاور رییس هیات مدیره فدراسیون صنعت نفت ایران، ضمن معرفی کمیسیونهای تخصصی این فدراسیون، بر ضرورت همگرایی در تشکلهای عضو فدراسیون تاکیدکرد و گفت: فدراسیون صنعت نفت ایران این همگرایی را کلید اصلی موفقیت فدراسیون صنعت نفت در انجام ماموریتهای خود برشمرد.
رییس هیات مدیره فدراسیون صنعت نفت ایران ادامه داد: تلاش ما این بوده است که به موضوعاتی که در تشکلها مورد توجه لازم قرار نگرفتهاند و در عین حال دارای اولویت اساسی هستند، پرداخته شود و کمیسیونهای تخصصی فدراسیون نیز با این هدف و برای استفاده از تجارب اندوخته شده اعضا و تمرکز در پرداختن به چالشهایی که حل آنها میتواند دستاوردهای بسیاری برای کشور داشته باشد، تشکیل شدهاند.
خسرو خاور در ادامه این کمیسیونها را متشکل از کمیسیون فرهنگ تجاریسازی، کمیسیون تنظیمگری، کمیسیون مسوولیت اجتماعی ، کمیسیون توسعه محیط کسب و کار و کمیسیون تصمیمسازیخواند.
شکرخدایی، رئیس کمیسیون فرهنگ تجاریسازی فدراسیون صنعت نفت، عمدهترین مشکل تجاریسازی در کشور را حاکم بودن نگاه بودجه ¬محور در این زمینه دانست. وی اقتصاد دارایی محور را نقطه مقابل اقتصاد دانش بنیان ارزیابی و نقش منابع مالی را شتاب دهنده توسعه ایدهها دانست.
وی اعتماد را حلقه گمشده تجاریسازی برشمردند و افزود: ما باید تلاش کنیم تا با شبکهسازی و ایجاد ارتباط بین سرمایهداران و سرمایه پذیران و ایجاد ارتباط بین پروژهها و ایدههایی که به آنها کمک میکند، شبکهای از فرصتها و ایدهها ایجاد کنیم.
رییس کمیسیون فرهنگ تجاریسازی فدراسیون صنعت نفت با بیان اینکه حدود 700 شرکت در دوران تحریم در صنعت نفت بخشی از تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت را تأمین نمودند ادامه داد ما باید ساختار خود را از نگاه بودجه محور به نگاه فرصتسازی تغییر بدهیم و البته بدیهی است که در تحقق این فرصت حمایت مالی کمک کننده خواهد بود.
شکرخدایی گفت: اگر تجاریسازی را از نگاه بودجه محور دور کنیم و این ایدهها در بستری مثل فدراسیون که دارای ساختار شبکهای است و از راهکار شبکهسازی نیز استفاده میکند، ثبت شود و بازار ایده در این حوزه فعال شود، تبادل این ایدهها مسیر تجاریسازی و توسعه فناوری را باز خواهدکرد و فدراسیون میتواند به عنوان تسهیل کننده، مسیر تجاریسازی این ایدهها را از طریق شرکتها و انجمنهای زیر مجموعه خود هموار کند.
بغدادی، دبیر کمیسیون فرهنگ تجاریسازی فدراسیون، یکی دیگر از مشکلات این حوزه را نگاه شرکتمحور و نه ایدهمحور به موضوع دانشبنیان دانست و افزود مهمترین علت خروج شرکتهای دانشبنیان از مسیر کسب و کار، نداشتن یک طرح کسب وکار شفاف و مدون است.
دبیر کمیسیون فرهنگ تجاریسازی فدراسیون برخی از مشکلات شرکتهای دانشبنیان را تواناییهای ضعیف مدیریت برای هدایت کسب و کار، عدم دریافت گواهیها و استانداردهای لازم در حوزههای مدیریتی و تخصصی، عدم استقرار سیستم مهندسی فروش و بازاریابی در شرکتهای دانشبنیان، عدم آشنایی با بازار، تحلیل بازار و نگاه به بازار داخل و عدم اتصال به بازارهای بینالمللی برشمرد و ادامه داد با ایجاد شبکهای برای ارائه مشاورههای تخصصی و مدیریتی میتوان این کاستیها را برطرف کرد.
وی برخی از حمایتهای مؤثر در ارتقاء شرکتهای دانش بنیان را افزایش توانمندیهای تحقیق و توسعه در این شرکتها و کمک به اتصال آنها به جریانهای دانشی برای تسهیل انتقال فناوری، حمایت در استفاده از دانش کسب شده برای افزایش بهرهوری، کاهش هزینه و افزایش ظرفیت تولیدی، کمک در ارزش گذاری نوآوریها و مدیریت داراییهای فکری، ارتقاء توانایی کسب منافع تجاری از نوآوریها از طریق اعطای لیسانس و فروش فناوری و اتصال به مجموعههای بزرگتر و نهایتاً حمایت در استقرار مکانیسمهای بازاریابی و فروش محصولات شرکتهای دانش بنیان برشمرد.
منبع: سايت isit.ir
برچسبها
نظرات کاربران
نظر شما
- عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.
عناوین دانشی صنعت نفت
- مهندسی مخزن | ۱۸
- حفاری و اکتشاف | ۸۰
- بالادستی | ۳۰
- پایین دستی | ۳
- دریایی و فراساحلی | ۶۷
- مهندسی فرآیند | ۷۰
- تجهیزات دوار | ۴۴
- تجهیزات ثابت | ۳۲
- پایپینگ | ۶۰
- برق و مخابرات | ۱۴
- کنترل و ابزاردقیق | ۲۵
- سیویل و سازه | ۱۳
- مواد و متالوژی | ۴۳
- رنگ و عایق | ۷
- ایمنی | ۹
- آب، پساب و پسماند | ۱۲
- مهندسی عمومی | ۵
- رویه و دستورالعمل | ۱۰
- نرم افزارها | ۶
- کلیپهای فنی و مهندسی | ۷۷
- پالایشگاه نفت | ۱۷
- پالایشگاه گاز | ۴۶
- NGL | ۶
- LNG & LPG | ۱۳
- خط لوله | ۳۶
- مخازن ذخیره | ۱۵
- پتروشیمی | ۱۴
- بازرسی و QC | ۱۵
- HSE | ۳۹
- ساخت و نصب | ۱۲
- راه اندازی | ۹
- سازندگان و تامین کنندگان | ۱۰
- تامین مالی و سرمایه گذاری | ۳۲
- ماشین آلات | ۱۲
- مدیریت پروژه | ۹۱
- مدیریت دانش | ۹
- مدیریت سازمانی و عمومی | ۲
- تأمین کالا | ۱۳
- EPC | ۲۰
- پیمانکاران بین المللی | ۸
- اطلاعات انرژی کشورها | ۱۴
- پروژه های خارجی | ۱۵
- نقشه های نفت و گاز خارجی | ۱۰
- شرکت های نفتی | ۱۲
- پلانت های فعال | ۴۰
- طرح ها و پروژه ها | ۳۵
- منطقه های ویژه انرژی | ۶
- میادین نفت و گاز خارجی | ۴
- نقشه های نفت و گاز ایران | ۲۴
- میادین نفت و گاز | ۴۰
- آمار و داده ها | ۷۵
- اسناد بالادستی نفت | ۹
- اقتصاد نفت و گاز | ۶۹
- حقوق انرژی | ۱۰
- دیپلماسی انرژی | ۱۹
- قراردادهای بالادستی | ۲۰
- مهندسین مشاور | ۶۷
- IPC | ۲۰
- پیمانکاری درایران | ۳۶
- نرخ عوامل نفت و گاز | ۱۲
- قرارداد | ۴۵
- ارزیابی اقتصادی طرح ها | ۳
- بخشنامه و مقررات | ۳۸
- مقررات مناقصات | ۳۱
- حوادث نفت و گاز | ۱۰
- ترینهای صنعت نفت | ۱۴
- فهرست بها | ۱۸
- وقایع نفت و گاز | ۵
- پدافند غیرعامل | ۲
- واژگان و زبان تخصصی | ۱۴
- مجلات نفت و انرژی | ۱۹
- مجلات مهندسی و صنعتی | ۴
- مطالب عمومی | ۳۰
- مدیریت منابع انسانی | ۳
- آمادگی آزمون SP | ۳
- آمادگی آزمون RMP | ۴
- آمادگی آزمون PMP | ۶
- انرژی های غیر نفتی | ۵
- آزمونهای استخدامی نفت | ۱۵
- آزمونهای ارشد 94 | ۵۹
- آزمونهای دکتری 95 | ۳۸
- استانداردهای مهندسی | ۲۱
- ابلاغیات | ۹
- بازاریابی و توسعه بازار | ۱
- تحقیق و توسعه | ۶