شرکت ملی ارتباطات ایران در صورت موافقت مجلس تاسیس می شود ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
«محمدجواد آذری جهرمی» روز یکشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به مصوبه مجلس در برنامه ششم توسعه برای افزایش میزان ترانزیت داده از طریق کشورمان اظهار داشت: بنا بر اساسنامه شرکت ارتباطات زیر ساخت، ترانزیت بین الملل از طرف مراجع قانون گذاری به صورت انحصاری در اختیار این شرکت قرار دارد.
وی افزود: برای تحقق اهدافی که در برنامه ششم توسعه برای تبدیل شدن ایران به هاب ارتباطی منطقه بر دوش وزارت ارتباطات نهاد شده، لازم است که شرکت ارتباطات زیرساخت شرکتی را در این زمینه تاسیس و فعال کند.
آذری جهرمی تاکید کرد: این در حالیست بنا به قانون سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی، دولت اجازه تاسیس شرکت جدید را مگر با اجازه مجلس ندارد.
وی ادامه داد: از این رو تقاضا این است که شرکت ارتباطات زیرساخت برای تحقق تکلیف ایجاد شده در برنامه ششم، به شرکت مادر تخصصی(هلدینگ) به نام شرکت ملی ارتباطات ایران تبدیل شود.
معاون وزیر ارتباطات افزود: در این صورت دو شرکت در زیر مجموعه این شرکت مادر تخصصی ایجاد خواهد شد که یکی از آنها همین شرکت ارتباطات زیرساخت فعلی است که وظیفه سرویس دهی های داخلی را برعهده خواهد داشت.
آذری جهرمی اظهار داشت: شرکت دومی که در صورت موافقت مجلس تاسیس خواهد شد، وظیفه ترانزیت بین الملل را در دستور قرار می دهد تا تکلیف برنامه ششم محقق شود.
آذری جهرمی تحقق این تکلیف در داخل را موجب بروز تغییر ویژه ای ندانست بلکه تنها سبب چابک سازی می شود.
وی خاطر نشان کرد: سند پیش روی شرکت اول پیگیری و تحقق زیرساخت های شبکه ملی اطلاعات است و هدف شرکت دوم دست یابی به سند چشم انداز برنامه توسعه که می تواند پنجاه هزارمیلیارد ریال (5 هزار میلیارد تومان) در طول برنامه برای کشور درآمد ارزی داشته باشد ضمن آنکه موقعیت راهبردی کشور را به شدت بهبود می دهد.
** تحقق تکالیف ارتباطاتی برنامه ششم نیازمند ابزارهای جدید است
آذری جهرمی با بیان اینکه ماده 35 سیاست های کلی برنامه ششم توسعه عنوان می دارد که کشور در پایان این برنامه تبدیل به هاب ارتباطی منطقه شود، افزود: اینکه ظرفیت ترانزیت بین الملل را از 560 گیگابایت فعلی به 30 ترابایت برثانیه افزایش یابد به این معنی است باید افزایشی 60 برابری را در این زمینه در پایان برنامه شاهد باشیم.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان تصویب لایحه برنامه ششم توسعه و در ماده 83 آن به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اجازه دادند نسبت به افزایش ظرفیت انتقال پهنای باند عبوری از کشور به میزان 30 ترابیت بر ثانیه اقدام کند.
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت ایران بیان کرد: طبق بررسی انجام شده مشخص شد با ابزارها و امکانات فعلی رسیدن به این تکلیف مجلس شورای اسلامی امکان پذیر نیست.
وی یادآور شد: در جلسه ای با نمایندگان مجلس از آنها خواستیم ابزارهای لازم برای تحقق این تکلیف را در اختیار این وزارتخانه قرار دهند که شامل اجازه مشارکت بخش خصوصی در بخش ترانزیت و اقدام برای چابک سازی چارچوب ساختاری زیرساخت در سقف پست های سازمانی و امکانات موجود است.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در نمونه های موفق جهان در این زمینه می توان به شرکت تلکام ایتالیا اشاره کرد که تلکام ایتالیا اسپارکل را ایجاد کرد، یا اینکه شرکت ترکسل، سوپرآنلاین و یا شرکت ترک تلکام، تی.تی.آی را تاسیس کرده اند و یا مجموعه ولکا گام که ویکس را راه اندازی کرده است.
وی گفت: طبق این نمونه های بین المللی تحقق تکلیف مجلس نیازمند ایجاد ساختاری چابک در حوزه ارتباطات زیرساخت است.
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت ایران به ایرادی که شورای نگهبان بر این مصوبه مجلس گرفته، اشاره کرد و رفع این ایراد خبر داد و افزود: ایرادی هم که مجمع تشخیص مصلحت نظام گرفته بود، در مجلس برطرف شده است و انتظار می رود تکلیف نهایی این ماده از برنامه ششم تا هفته آینده روشن شود.
**ایجاد شبکه آی.پی ترانزیت برای کاهش هزینه ها
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایجاد شبکه آی.پی ترانزیت ملی را بنا بر سند الزام های توسعه شبکه ملی اطلاعات و موضوعی که در مصوبه های 237 و 214 کمیسیون تنظیم مقررات رادیویی تاکید شده، دانست.
آذری جهرمی تاکید کرد: برای این کار شرکت ارتباطات زیرساخت مجموعه ای از آی.ایکس.پی ها را ایجاد کرد که ترافیک داخل کشور به جای آنکه از داخل شبکه زیر ساخت تبادل شود و هزینه بالایی برای اپراتورهایی که متصل به این شرکت هستند به همراه داشته باشد، برای ترافیک داخلی در آن با هم به صورت مجانی تبادل داشته باشند.
**تنها 2 اپراتور تلفن همراه در جایزه ملی کیفیت شرکت نکردند
آذری جهرمی به روند برگزاری جایزه ملی کیفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات و این که تعدادی از شرکت ها در این فرآیند حاضر نشده اند، اشاره کرد و افزود: هر کس دوست داشت، می توانست در روند جایزه ملی کیفیت شرکت کرده و نشان آن را دریافت کند.
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت ایران گفت: وظیفه داریم جایزه ملی کیفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات را در جامعه تبیین کرده تا تبدیل به یک پارامتر ارزش دار شود؛ بنابراین هرکس دوست داشت شرکت می کند و اختیار دارد هرچند حضور بیشتر، رقابت ها را فشرده تر می کند.
آذری جهرمی جایزه ملی کیفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات را بی ارتباط با درون شرکت ارتباطات زیرساخت دانست و خاطر نشان کرد که تنها مسئولیت اجرایی آن از سوی سازمان ملی استاندارد به عهده این وزارتخانه نهاده شده است.
معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه تعدادی از شرکت ها به بخشی از فرآیند داوری در سال گذشته انتقاد داشتند، گفت: امسال تلاش شد نظارت دقیقی اعمال شود تا حقی پایمال نشود؛ البته طبیعی است وقتی رقابت داغتر می شود، عده ای ناراضی خواهند بود اما تلاش برای رعایت عدالت بود.
به گفته وی، امسال تعداد شرکت ها در بخش فناوری اطلاعات افزایش داشته است اما در بخش تلکام شرکت های اپراتوری بزرگ انتظار دارند با حضورشان جایزه های بزرگ دریافت دارند که این غلط است و باید داوری شود.
آذری جهرمی تاکید کرد: جایزه ملی کیفیت را به بهانه بزرگ بودن نمی دهند به بهای کیفیت می دهند و این اعتراض ها وجود داشته است برای بررسی صحت آنها ورود نکردیم اما تلاش شد دقت لازم وجود داشته باشد.
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت داوری را کاری حساس و مهم دانست که در عین حال برای شرکت زیر ساخت مهم نیست شرکت های بزرگ برنده شوند یا کوچک ها برنده این روند باشند.
به گفته وی، امسال تنها دو اپراتور موبایل شرکت نکردند زیرا آنها تحمل کمتری در مواجه با شرکت های تازه تاسیس دارند.
** انجام پروژه فیبرنوری با شراکت سرمایه گذار ممکن است
معاون وزیر ارتباطات به اجرای پروژه فیبرنوری اشاره کرد و گفت: فیبرنوری (اف.تی.تی ایکس) انحصار ندارد.
آذری جهرمی با بیان اینکه شرکت ایرانیان نت به دلیل هزینه های سنگین این پروژه که برآورد درستی هم نشده، موفق عمل نکرده است، از ابراز رضایت یک سرمایه گذار خارجی برای حضور در آن خبر داد که باید به تایید کمیسیون تنظیم مقررات برسد.
ایرنا
برچسبها
نظرات کاربران
نظر شما
- عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.
عناوین دانشی صنعت نفت
- مهندسی مخزن | ۱۸
- حفاری و اکتشاف | ۸۰
- بالادستی | ۳۰
- پایین دستی | ۳
- دریایی و فراساحلی | ۶۷
- مهندسی فرآیند | ۷۰
- تجهیزات دوار | ۴۴
- تجهیزات ثابت | ۳۲
- پایپینگ | ۶۰
- برق و مخابرات | ۱۴
- کنترل و ابزاردقیق | ۲۵
- سیویل و سازه | ۱۳
- مواد و متالوژی | ۴۳
- رنگ و عایق | ۷
- ایمنی | ۹
- آب، پساب و پسماند | ۱۲
- مهندسی عمومی | ۵
- رویه و دستورالعمل | ۱۰
- نرم افزارها | ۶
- کلیپهای فنی و مهندسی | ۷۷
- پالایشگاه نفت | ۱۷
- پالایشگاه گاز | ۴۶
- NGL | ۶
- LNG & LPG | ۱۳
- خط لوله | ۳۶
- مخازن ذخیره | ۱۵
- پتروشیمی | ۱۴
- بازرسی و QC | ۱۵
- HSE | ۳۹
- ساخت و نصب | ۱۲
- راه اندازی | ۹
- سازندگان و تامین کنندگان | ۱۰
- تامین مالی و سرمایه گذاری | ۳۲
- ماشین آلات | ۱۲
- مدیریت پروژه | ۹۱
- مدیریت دانش | ۹
- مدیریت سازمانی و عمومی | ۲
- تأمین کالا | ۱۳
- EPC | ۲۰
- پیمانکاران بین المللی | ۸
- اطلاعات انرژی کشورها | ۱۴
- پروژه های خارجی | ۱۵
- نقشه های نفت و گاز خارجی | ۱۰
- شرکت های نفتی | ۱۲
- پلانت های فعال | ۴۰
- طرح ها و پروژه ها | ۳۵
- منطقه های ویژه انرژی | ۶
- میادین نفت و گاز خارجی | ۴
- نقشه های نفت و گاز ایران | ۲۴
- میادین نفت و گاز | ۴۰
- آمار و داده ها | ۷۵
- اسناد بالادستی نفت | ۹
- اقتصاد نفت و گاز | ۶۹
- حقوق انرژی | ۱۰
- دیپلماسی انرژی | ۱۹
- قراردادهای بالادستی | ۲۰
- مهندسین مشاور | ۶۷
- IPC | ۲۰
- پیمانکاری درایران | ۳۶
- نرخ عوامل نفت و گاز | ۱۲
- قرارداد | ۴۵
- ارزیابی اقتصادی طرح ها | ۳
- بخشنامه و مقررات | ۳۸
- مقررات مناقصات | ۳۱
- حوادث نفت و گاز | ۱۰
- ترینهای صنعت نفت | ۱۴
- فهرست بها | ۱۸
- وقایع نفت و گاز | ۵
- پدافند غیرعامل | ۲
- واژگان و زبان تخصصی | ۱۴
- مجلات نفت و انرژی | ۱۹
- مجلات مهندسی و صنعتی | ۴
- مطالب عمومی | ۳۰
- مدیریت منابع انسانی | ۳
- آمادگی آزمون SP | ۳
- آمادگی آزمون RMP | ۴
- آمادگی آزمون PMP | ۶
- انرژی های غیر نفتی | ۵
- آزمونهای استخدامی نفت | ۱۵
- آزمونهای ارشد 94 | ۵۹
- آزمونهای دکتری 95 | ۳۸
- استانداردهای مهندسی | ۲۱
- ابلاغیات | ۹
- بازاریابی و توسعه بازار | ۱
- تحقیق و توسعه | ۶