خروج اقتصاد ایران از رکود سال 94/ رشد اقتصادی سال آینده به 3.3 درصد تقلیل پیدا خواهد کرد ۱۳۹۴/۱۲/۲۰
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، بر اساس ماده 4 توافقنامه صندوق بینالمللی پول، این صندوق میباید به طور معمول، همهساله مذاکرات دوجانبهای با اعضای خود داشته باشد. در متن مشاوره سال 2016 ماده 4 صندوق با جمهوری اسلامی ایران، اسناد بیانیه مطبوعاتی، گزارش هیأت اعزامی، الحاقیه حاوی اطلاعات و بیانیه مدیران اجرایی در مورد جمهوری اسلامی ایران انتشار یافته و در این مجموعه گزارش قرار گرفته است. در ادامه بیانیه مطبوعاتی خلاصهشده حاوی نظرات مدیران اجرایی در زمان بحث و مذاکره 24 فوریه 2017، در زمینه مطالب گزارش مشاوره ماده 4 با جمهوری اسلامی ایران آمده است:
هیأت اجرایی صندوق بینالمللی پول در 24 فوریه 2017 گزارش مشاوره ماده 4 صندوق با جمهوری اسلامی ایران را مورد بحث قرار داد.
براساس این گزارش در سال 1395 (17/2016)، رشد اقتصاد ایران به دلیل افزایش تولید نفت تقویت شد. رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) حقیقی در نیمه اول سال 1395 (17/2016) به 7.4 درصد رسید و اقتصاد ایران از وضعیت رکودی سال 1394 (16/2015) خارج شد. علیرغم بهبود قابل توجه عملکرد بخش غیرنفتی اقتصاد در سهماهه دوم سال، رشد بخش غیرنفتی در ششماهه اول سال 1395 در محدوده 0.9 درصد باقی ماند که نشاندهنده تداوم مشکلات موجود در دسترسی به منابع مالی (خارجی)، مشکلات بخش مالی داخلی و همچنین ضعفهای ساختاری اقتصاد است. نرخ تورم تکرقمی شده است و نرخ تورم نقطهبهنقطه از نیمه سال 2016 در محدوده 9.5 درصد در نوسان بوده است. بازار اسعار خارجی به ثبات نسبی رسیده است؛ هر چند که در اواخر سال 2016 بازار ارز دچار نوساناتی شد، ولی پس از ژانویه 2017 بازار ارز مجدداً با ثبات شد. تفاوت نرخ ارز در بازار رسمی و بازار آزاد در دامنه 15 درصد محدود شده است.
پیشبینی آن است که با تداوم بهبود اقتصادی، در میانمدت رشد اقتصادی در محدوده 4.5 درصد تثبیت شود. پیشبینی میشود رشد تولید ناخالص داخلی حقیقی در سال 1395 (17/2016) به 6.6 درصد برسد، لیکن با تثبیت سطح تولید نفت در سقف توافقات اوپک، رشد اقتصادی در سال 1396 (18/2017) به 3.3 درصد تقلیل پیدا خواهد کرد. از سال 1396 (18/2017) به بعد، افزایش سرمایهگذاری مستقیم خارجی و بهبود تدریجی شرایط مالی داخلی، تعیینکننده سطح سرمایهگذاری و تقویت بیشتر رشد بخشهای غیرنفتی خواهد بود. پیشبینی میشود که حساب جاری (تراز پرداختها) کماکان در وضعیت مازاد باقی بماند، زیرا رشد صادرات پاسخگوی افزایش واردات ماشینآلات و تجهیزات مربوط به سرمایهگذاری خواهد بود. انتظار میرود نرخ تورم نقطهبهنقطه تا پایان سال 1396 (18/2017)، به دلیل رشد بالای نقدینگی و آثار تورمی ناشی از افزایشهای اخیر نرخ ارز، موقتاً به سطح 11.9 درصد افزایش پیدا کند؛ لیکن این نرخ در سالهای بعد تحت تأثیر سیاستهای محتاطانه مالی و پولی مجدداً تکرقمی خواهد شد. به دلیل حجم بالای عرضه نیروی کار و پایین بودن سرعت ایجاد فرصتهای شغلی جدید، پیشبینی میشود نرخ بیکاری کماکان بالا بماند.
ارزیابی هیأت اجرایی
مدیران صندوق از مسئولان ایرانی به دلیل بهبود مؤثر رشد اقتصادی پس از رفع محدودیتهای ناشی از تحریمها در سال 2016، دستیابی به تورم تکرقمی و ثبات در بازار ارز قدردانی کردند. با توجه به عدم اطمینان بهوجودآمده، مدیران صندوق بر اهمیت حفظ سیاستهای محتاطانه کلان و ایجاد ذخایر احتیاطی، تقویت بخش مالی، پیشبرد اصلاحات، کاهش اتکای اقتصاد ایران به نفت و توسعه بخش خصوصی تأکید داشتند. مدیران صندوق از تعهد مقامات ایرانی در این زمینه و اتکاء و اطمینان آنان به برنامه اصلاحی استقبال کردند.
مدیران صندوق بر ضرورت انجام اصلاحات بخش مالی به منظور تقویت و ماندگاری ثبات مالی و تأمین مالی رشد اقتصادی تأکید کردند. مدیران صندوق توصیه داشتند که نظارت پیشرفتهای بر بانکهای مشکلدار اعمال شود و کیفیت دارایی این بانکها مورد ارزیابی قرار گیرد، تا بدین ترتیب بانکهای سالم مشمول افزایش سرمایه از بانکهای ناسالم نیازمند حلوفصل، متمایز شوند. مدیران صندوق، مقامات ایرانی را ترغیب کردند تا با تجدید سرمایه بانکهای دولتی از طریق بهبود وضعیت تجاری این بانکها و نیز تحدید و توقف انواع تسهیلات تکلیفی، زمینه بهبود این بانکها را فراهم کنند. آنها انتظار دارند که با تصویب لوایح جدید بانکی اختیارات بیشتری به بانک مرکزی در زمینههای نظارتی و اجرای اصلاحات اعطا شود. مدیران صندوق همچنین مقامات ایرانی را ترغیب کردند که با تصویب سریع لایحه قانونی بانک مرکزی چارچوب سیاستگذاری پولی این بانک را نوسازی کرده تا از طریق کسب استقلال عملیاتی بانک مرکزی ایران، زمینه تورم پایین و باثبات در اقتصاد کشور فراهم شود.
مدیران صندوق، مقامات ایرانی را تشویق کردند که از طریق اجرای یک چارچوب میانمدت سیاست بودجهای، تعهدات خود نسبت به بکارگیری سیاستهای محتاطانه بودجهای را تقویت کنند تا از طریق برنامه تعدیل تدریجی بودجهای زمینه تأمین نقدینگی و تأمین هزینههای اصلاحات بخش مالی فراهم شود. تلاش در جهت تجهیز بیشتر منابع بودجهای، تعدیل بیشتر قیمت انرژی، هدفمندسازی بهتر یارانههای پرداختی از طریق بهبود سرمایهگذاری بخش عمومی و تخصیص یارانهها به اقشار فقیر جامعه، شرایط بهتری را برای تقویت رشد اقتصادی و توزیع عادلانهتر درآمدها فراهم خواهد ساخت. مدیران صندوق توصیه داشتند که مقامات ایرانی امکان استفاده از منابع درآمدی نفت برای تزریق منابع و سرمایه به بانکها را مورد بررسی قرار دهند و در همین راستا بر اهمیت بازسازی صندوق ذخیره ارزی (OSF) جهت ایجاد فضای حمایتی از بودجه تأکید داشتند.
مدیران صندوق از اقدامات جدید در جهت تقویت چارچوب مقررات مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم (AML/CFT)، معرفی استانداردهای جدید گزارشگری مالی (IFRS) و حسابرسی و صدور اوراق مالی بابت بدهیهای معوقه دولت استقبال کردند و این اقدامات را برای کمک به بهبود وضعیت ترازنامه شرکتها و بانکها و نیز تسهیل و تقویت سرمایهگذاری بسیار موثر تشخیص دادند. مدیران صندوق تاکید کردند که مقامات ایرانی برنامه FATF (گروه ویژه اقدام مالی) را کاملاً اجرا کنند و چارچوب مقررات مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم (AML/CFT) را تقویت کنند. مدیران صندوق همچنین بر بهبود شفافیت مالکیت شرکتها به منظور تسریع روند ادغام اقتصاد ایران در نظام مالی جهانی و برقراری مجدد روابط کارگزاری بانکی تأکید داشتند. مدیران اظهار کردند که کاهش نقش دولت در اقتصاد و بهبود فضای کسبوکار باعث بهبود سرمایهگذاری خارجی و ایجاد فرصتهای شغلی جدید خواهد شد. اقدامات اصلاحی در بازار کار از جمله اتخاذ سیاستهای مشخص برای اشتغال جوانان و زنان باعث بهبود فرصتهای شغلی برای عموم مردم و کمک در جهت فراگیرشدن آثار مثبت رشد اقتصادی خواهد شد.
مدیران صندوق با وجود پذیرش برقراری موقت محدودیتهای ارزی و نظام ارزی چند نرخی، بر اهمیت تعهد مقامات ایرانی برای یکسانسازی نرخ ارز و انتقال به نظام ارزی شناور مدیریتشده تا اوایل سال 2018 تأکید داشتند تا از این طریق شرایط منعطفتری برای مدیریت شوکها فراهم آید. مدیران صندوق مقامات ایرانی را ترغیب کردند تا اقدامات لازم برای بهبود کیفیت، بههنگام بودن و دسترسی به آمارها، از جمله از طریق الحاق و اجرای نظام انتشار پیشرفته دادههای عمومی (e-GDDS) را به عمل آورند.
فارس
برچسبها
نظرات کاربران
نظر شما
- عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.
عناوین دانشی صنعت نفت
- مهندسی مخزن | ۱۸
- حفاری و اکتشاف | ۸۰
- بالادستی | ۳۰
- پایین دستی | ۳
- دریایی و فراساحلی | ۶۷
- مهندسی فرآیند | ۷۰
- تجهیزات دوار | ۴۴
- تجهیزات ثابت | ۳۲
- پایپینگ | ۶۰
- برق و مخابرات | ۱۴
- کنترل و ابزاردقیق | ۲۵
- سیویل و سازه | ۱۳
- مواد و متالوژی | ۴۳
- رنگ و عایق | ۷
- ایمنی | ۹
- آب، پساب و پسماند | ۱۲
- مهندسی عمومی | ۵
- رویه و دستورالعمل | ۱۰
- نرم افزارها | ۶
- کلیپهای فنی و مهندسی | ۷۷
- پالایشگاه نفت | ۱۷
- پالایشگاه گاز | ۴۶
- NGL | ۶
- LNG & LPG | ۱۳
- خط لوله | ۳۶
- مخازن ذخیره | ۱۵
- پتروشیمی | ۱۴
- بازرسی و QC | ۱۵
- HSE | ۳۹
- ساخت و نصب | ۱۲
- راه اندازی | ۹
- سازندگان و تامین کنندگان | ۱۰
- تامین مالی و سرمایه گذاری | ۳۲
- ماشین آلات | ۱۲
- مدیریت پروژه | ۹۱
- مدیریت دانش | ۹
- مدیریت سازمانی و عمومی | ۲
- تأمین کالا | ۱۳
- EPC | ۲۰
- پیمانکاران بین المللی | ۸
- اطلاعات انرژی کشورها | ۱۴
- پروژه های خارجی | ۱۵
- نقشه های نفت و گاز خارجی | ۱۰
- شرکت های نفتی | ۱۲
- پلانت های فعال | ۴۰
- طرح ها و پروژه ها | ۳۵
- منطقه های ویژه انرژی | ۶
- میادین نفت و گاز خارجی | ۴
- نقشه های نفت و گاز ایران | ۲۴
- میادین نفت و گاز | ۴۰
- آمار و داده ها | ۷۵
- اسناد بالادستی نفت | ۹
- اقتصاد نفت و گاز | ۶۹
- حقوق انرژی | ۱۰
- دیپلماسی انرژی | ۱۹
- قراردادهای بالادستی | ۲۰
- مهندسین مشاور | ۶۷
- IPC | ۲۰
- پیمانکاری درایران | ۳۶
- نرخ عوامل نفت و گاز | ۱۲
- قرارداد | ۴۵
- ارزیابی اقتصادی طرح ها | ۳
- بخشنامه و مقررات | ۳۸
- مقررات مناقصات | ۳۱
- حوادث نفت و گاز | ۱۰
- ترینهای صنعت نفت | ۱۴
- فهرست بها | ۱۸
- وقایع نفت و گاز | ۵
- پدافند غیرعامل | ۲
- واژگان و زبان تخصصی | ۱۴
- مجلات نفت و انرژی | ۱۹
- مجلات مهندسی و صنعتی | ۴
- مطالب عمومی | ۳۰
- مدیریت منابع انسانی | ۳
- آمادگی آزمون SP | ۳
- آمادگی آزمون RMP | ۴
- آمادگی آزمون PMP | ۶
- انرژی های غیر نفتی | ۵
- آزمونهای استخدامی نفت | ۱۵
- آزمونهای ارشد 94 | ۵۹
- آزمونهای دکتری 95 | ۳۸
- استانداردهای مهندسی | ۲۱
- ابلاغیات | ۹
- بازاریابی و توسعه بازار | ۱
- تحقیق و توسعه | ۶