ایرباس جدید، پایانی بر تلخکامی مسافران بوشهر ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
مسافرانی که در مسیر بوشهر - تهران و بالعکس از طریق فرودگاه بین المللی بوشهر رفت و آمد می کنند، می گویند: با پیوستن هواپیمای ایرباس ' ای 321 ' جدید به ناوگان هوایی کشور در ماههای اخیر بخشی از تاخیرهای پروازهای این مسیر کاهش یافته است.
آنان افزودند: بکارگیری هواپیمای ایرباس ای 321 جدید در مسیر بوشهر یک اتفاق خوشایند است که باعث شده تا خاطرات تلخ پرشمار ناشی از تاخیرها و لغو مکرر پروازها در فرودگاههای بوشهر و تهران رو به فراموشی باشد.
این مسافران، همچنین افزایش مقصد پروازهای داخلی از فرودگاه بوشهر، کاهش فاصله زمانی بین پروازها و هزینه های آنها، رقابتی شدن و افزایش کیفیت خدمات دهی شرکتهای مسافری هوایی و افزایش اشتغال در ناوگان هوایی کشور را از دیگر پیامدهای حضور ایرباس جدید در ناوگان هوایی کشور و فعالیت آن در مسیر پروازی بوشهر عنوان کردند.
آنان بیان کردند: این تحولات موثر در ناوگان هوایی کشور و بوشهر فقط با ورود یک هواپیما رخ داده و اگر همه 100 هواپیمای خریداری شده از کشور فرانسه در ناوگان هوایی کشور فعال شوند، اتفاق خیلی عظیمی در تاریخ هواپیمایی کشور رخ خواهد داد.
با به انجام رسیدن برجام و برداشته شدن تحریم های هواپیمایی پس از چهار دهه، نخستین فروند ایرباس ای 321 در سال جاری وارد کشور شد و به ناوگان پروازی ایران پیوست.
استان بوشهر در مدت کوتاه فعالیت این هواپیما از 23 دی ماه امسال در ناوگان حمل و نقل هواپیمایی کشور رتبه دوم را در بین استانها در زمینه سرویس گیری از این هواپیما به خود اختصاص داده است.
این هواپیمای 190 نفره، نخستین فروند از 100 هواپیماهای ایرباس است که پیش قرارداد آنها در اواخر سال گذشته با سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به پاریس بین ایران ایر و ایرباس امضا شد و پس از نهایی شدن قرارداد در 23 دی ماه امسال وارد ایران شد.
یک شهروند بوشهری گفت: تاپیش از ورود هواپیمای جدید ای 321 به ناوگان هواپیمایی کشور و مسیر پروازی بوشهر تاخیر و لغو پروازهای مسیر بوشهر به تهران و بالعکس مسافران این مسیر را کلافه کرده بود طوریکه هر روز در فرودگاههای بوشهر و تهران شاهد حرکتهای اعتراضی مسافران بودیم.
سجاد نامی افزود: اما اکنون با ورود این هواپیما به مسیر پروازی بوشهر علاوه بر کاهش لغو پروازها، تاخیرها نیز کمتر شده و برخی تاخیرهایی که وجود دارد نیز از فعال نشدن دستگاه ای ال اس (دستگاه کمک ناوبری ) در فرودگاه بوشهر است که در هنگام کاهش دید خلبان ناشی از مه زدگی یا ریزگردها رخ می دهد.
وی خواستار تسریع در راه اندازی سامانه کمک ناوبری ای ال اس در فرودگاه بین المللی بوشهر و افزایش شمار پروازهای این فرودگاه به مقصد دیگر نقاط پر تردد کشور شد.
یک استاد دانشگاه گفت: در اوایل ترم گذشته با تاخیرهایی که در پرواز هواپیماهای مقصد بوشهر رقم خورد شمار زیادی از کلاس ها درس دانشگاه را نرسیدیم، اما در 2 ماه اخیر وضعیت بهتر شده و علاوه بر کاهش تاخیرها شمار پروازها به مقصد و از مبدا فرودگاه بوشهر افزایش یافته است.
محمد اسکندری افزود: دلایل تاخیرهای موجود در پروازها نیز باید بطور دقیق بررسی شود تا چنانچه امکان به صفر رسیدن آنها وجود ندارد حداقل مسافران با مدت زمان تاخیر کمتری روبرو شوند.
وی تاکید کرد: عمده دلیل استفاده از هواپیما کاهش زمان مسافرت و صرفه جویی در وقت با وجود افزایش هزینه مسافرت است، ولی وقتی تاخیرها که در گذشته تا 12 ساعت و در برخی از موارد به یک شبانه روز می رسد، دیگر مزیت استفاده از پرواز برای مسافر از بین می رود.
یکی از شهروندان بوشهری گفت: در گذشته نبود رقابت لازم میان شرکتهای هواپیمایی در فرودگاه بوشهر به علت شمار کم این شرکتها باعث می شد تا قیمت ها سلیقه ای افزایش یابد طوریکه در مواردی هزینه بلیت رفت و برگشت به تهران با هواپیما به 12 میلیون ریال می رسید.
مهدی ماهینی افزود: اما در ماههای اخیر شمار شرکتهای هواپیمایی و پروازها در فرودگاه بوشهر افزایش یافته و کیفت خدمات رسانی به مسافران نیز بهتر شده است، هر چند تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.
محمود محمد زاده دیگر شهروند بوشهری گفت: در یکی از پروازهای اخیر تهران به مقصد بوشهر مسافر هواپیمای ایرباس ای 321 بودم، هواپیمای جدید از لحاظ امنیت و ایمنی از سطح استاندارد بالایی برخورداراست و امیدوارم با وارد شدن 100 هواپیمایی که قرارداد آنها با فرانسوی ها منعقد شده کیفیت خدمات ناوگان حمل و نقل هواپیمایی کشور به میزان چشمگیری افزایش یابد.
مدیرکل فرودگاههای استان بوشهر گفت: در مقطعی گرانی بهای بلیت پرواز های مسیر تهران - بوشهر و بالعکس که در برخی از روزها تا 6 میلیون ریال نیز می رسید همواره با نارضایتی مردم همراه بود که دلیل آن نیز نبود تنوع مناسب در شرکت های هواپیمایی این فرودگاه و به دنبال آن نبود یک رقابت سالم بود.
کمال دهقان منشادی افزود: با رایزنی های صورت گرفته با برخی از شرکت های هواپیمایی در 2 ماه گذشته سه شرکت به شمار شرکت های خدمات دهنده به فرودگاه بین المللی بوشهر افزوده شده و این امر باعث شده تا با ایجاد یک رقابت بین شرکت ها شاهد افزایش سر سام آور قیمت بلیت های مسیر تهران- بوشهر نباشیم.
وی یادآور شد: تا پیش از این 6 شرکت هواپیمایی زاگرس، ایران ایر، ماهان، نفت، آسمان و کیش ایر به فرودگاه بوشهر خدمات دهی داشتند که با مذاکرات صورت گرفته و افزوده شدن اترک، تابان و کاسپین شمار آنها هم اکنون به 9 شرکت افزایش یافته است.
مدیرکل فرودگاههای استان بوشهر بیان کرد : اضافه شدن این شرکت های خدمات دهنده به فرودگاه بین المللی بوشهر زمینه افزایش خدمات به مسافران از لحاظ کمی و کیفی را فراهم می کند.
دهقان منشادی در ارتباط با شمار پروازهای فرودگاه بوشهر گفت: شمار پروازهای این فرودگاه تا دی ماه امسال 78پرواز بود که با افزایش 24 پرواز در مسیرهای تهران و مشهد به 102 پرواز در طول هفته افزایش یافته است.
مدیرکل فرودگاه های استان بوشهر گفت: از 24 پرواز افزوده شده 16 پرواز در مسیر بوشهر-تهران و هشت پرواز در مسیر بوشهر- مشهد است.
وی افزود: با افزایش این میزان پرواز، شمار پروازها و مسافران این فرودگاه رشد کرده است و در مقایسه با بهمن ماه سال گذشته شمار پروازها 64 درصد و تعداد مسافر 84 درصد افزایش داشته است.
مدیرکل فرودگاه های استان بوشهر گفت: مقصد داخلی پروازهای فرودگاه بین المللی بوشهر هشت شهر تهران، مشهد، شیراز، اصفهان، خارگ، اهواز، کیش و سیری است و تنها مقصد خارجی این فرودگاه نیز دوبی امارات است.
وی گفت: با رایزنی های صورت گرفته با برخی از شرکت های هواپیمایی در صدد افزایش پروزاهای مسیر بوشهر- شیراز و فراهم شدن زمینه خدمات دهی به مسافران مقصد بندر عباس، تبریز و رشت در این فرودگاه بین المللی هستیم.
دهقان منشادی اظهار کرد: در صورت تحقق پروازهای جدید در مسیر بوشهر به مقصد های شیراز و بندرعباس به دلیل کمبود مسافر و کمی مسافت از هواپیمای کوچک 40 تا 50 نفره استفاده خواهد شد.
وی افزود: نتیجه برقراری پرواز بوشهر به مقصدهای تبریز و رشت نیز پس از بررسی میدانی شرکت های هواپیمایی برای وجود مسافر به مقصدهای و مسیرهای یاد شده مشخص می شود.
وی در ارتباط با خدمات هواپیمای ایرباس ای 321 جدید ناوگان هوایی کشور به فرودگاه بوشهر گفت: استان بوشهر رتبه دوم استفاده از این هواپیمای تازه خریداری شده را به خود اختصاص داده که بطور معمول در سه روز پایانی هفته فرودگاه بوشهر میزبان این هواپیماست.
مدیرکل فرودگاههای استان بوشهر یادآور شد: پس از گذشت چهار دهه و رفع تحریم هواپیمایی از مجموع 100 فروند ایرباس خریداری شده از فرانسه تاکنون در دولت تدبیر و امید یکی از آنها وارد ایران شده که تاثیر شگرفی در خدمات رسانی ناوگان هوایی کشور بویژه در مسیر بوشهر داشته است.
دهقان منشادی در ارتباط با تاخیر پروازهای بوشهر گفت: عمده دلیل آن کمبود ناوگان حمل و نقل و اشکال فنی است که این مشکل در تمام استانهای کشور وجود دارد.
وی تاکید کرد: این شائبه که در برخی از مواقع از هواپیمای مشخص شده برای ارائه خدمات دهی به استان بوشهر برای استان دیگری انتخاب می شود، واقعیت نداشته زیرا شرکتهای هواپیمایی براساس قوانین مشخص قادر به انتقال هواپیمای استان بوشهر به استان دیگری نیستند.
دهقان منشادی در مورد راه اندازی سامانه کمک ناوبری ای ال اس در فرودگاه بوشهر گفت: این دستگاه نصب شده و با طی کردن مراحل کامل تست های آن که همراه با ظرافت خاصی است فروردین ماه سال آینده به بهره برداری می رسد.
وی یادآور شد: با فعال شدن این دستگاه در شرایط نامساعد جوی خلبان با داشتن دید 800 متر نیز قادر به فرود و پرواز هواپیما در فرودگاه بین المللی شهر بوشهر است.
هم اکنون به دلیل راه اندازی نشدن سامانه ای ال اس در فرودگاه بوشهر، سالانه شمار زیادی از پروازها در شرایط نامساعد جوی از جمله مه گرفتگی و ریزگردها که باعث کاهش دیدخلبان می شود، لغو یا با تاخیرهای 2 تا چند ساعته روبرو می شود.
وضعیت استاندارد دید خلبان برای نشست و برخاست درپرواز هواپیما 2500 متر است.
منبع: ایرنا
برچسبها
نظرات کاربران
نظر شما
- عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.
عناوین دانشی صنعت نفت
- مهندسی مخزن | ۱۸
- حفاری و اکتشاف | ۸۰
- بالادستی | ۳۰
- پایین دستی | ۳
- دریایی و فراساحلی | ۶۷
- مهندسی فرآیند | ۷۰
- تجهیزات دوار | ۴۴
- تجهیزات ثابت | ۳۲
- پایپینگ | ۶۰
- برق و مخابرات | ۱۴
- کنترل و ابزاردقیق | ۲۵
- سیویل و سازه | ۱۳
- مواد و متالوژی | ۴۳
- رنگ و عایق | ۷
- ایمنی | ۹
- آب، پساب و پسماند | ۱۲
- مهندسی عمومی | ۵
- رویه و دستورالعمل | ۱۰
- نرم افزارها | ۶
- کلیپهای فنی و مهندسی | ۷۷
- پالایشگاه نفت | ۱۷
- پالایشگاه گاز | ۴۶
- NGL | ۶
- LNG & LPG | ۱۳
- خط لوله | ۳۶
- مخازن ذخیره | ۱۵
- پتروشیمی | ۱۴
- بازرسی و QC | ۱۵
- HSE | ۳۹
- ساخت و نصب | ۱۲
- راه اندازی | ۹
- سازندگان و تامین کنندگان | ۱۰
- تامین مالی و سرمایه گذاری | ۳۲
- ماشین آلات | ۱۲
- مدیریت پروژه | ۹۱
- مدیریت دانش | ۹
- مدیریت سازمانی و عمومی | ۲
- تأمین کالا | ۱۳
- EPC | ۲۰
- پیمانکاران بین المللی | ۸
- اطلاعات انرژی کشورها | ۱۴
- پروژه های خارجی | ۱۵
- نقشه های نفت و گاز خارجی | ۱۰
- شرکت های نفتی | ۱۲
- پلانت های فعال | ۴۰
- طرح ها و پروژه ها | ۳۵
- منطقه های ویژه انرژی | ۶
- میادین نفت و گاز خارجی | ۴
- نقشه های نفت و گاز ایران | ۲۴
- میادین نفت و گاز | ۴۰
- آمار و داده ها | ۷۵
- اسناد بالادستی نفت | ۹
- اقتصاد نفت و گاز | ۶۹
- حقوق انرژی | ۱۰
- دیپلماسی انرژی | ۱۹
- قراردادهای بالادستی | ۲۰
- مهندسین مشاور | ۶۷
- IPC | ۲۰
- پیمانکاری درایران | ۳۶
- نرخ عوامل نفت و گاز | ۱۲
- قرارداد | ۴۵
- ارزیابی اقتصادی طرح ها | ۳
- بخشنامه و مقررات | ۳۸
- مقررات مناقصات | ۳۱
- حوادث نفت و گاز | ۱۰
- ترینهای صنعت نفت | ۱۴
- فهرست بها | ۱۸
- وقایع نفت و گاز | ۵
- پدافند غیرعامل | ۲
- واژگان و زبان تخصصی | ۱۴
- مجلات نفت و انرژی | ۱۹
- مجلات مهندسی و صنعتی | ۴
- مطالب عمومی | ۳۰
- مدیریت منابع انسانی | ۳
- آمادگی آزمون SP | ۳
- آمادگی آزمون RMP | ۴
- آمادگی آزمون PMP | ۶
- انرژی های غیر نفتی | ۵
- آزمونهای استخدامی نفت | ۱۵
- آزمونهای ارشد 94 | ۵۹
- آزمونهای دکتری 95 | ۳۸
- استانداردهای مهندسی | ۲۱
- ابلاغیات | ۹
- بازاریابی و توسعه بازار | ۱
- تحقیق و توسعه | ۶