ایران؛ غنی در منابع اما فقیر در حکمرانی انرژی ۱۴۰۳/۱۰/۱۰

به گزارش اویل اینداستری، علی محمودیان، مدیر اتحادیه کشوری سوخت های جایگزین و خدمات وابسته در «همایش کشوری شکوفایی سبز، نوآوریهای انرژی و حمل و نقل پاک» اظهار داشت: در دهه 80 شمسی که موضوع بنزین به چالش تبدیل شد، این سیانجی بود که به داد سبد حمل و نقل کشور رسید.
محمودیان با اشاره به ناترازی بنزین گفت: ایران غنی در منابع اما فقیر در حکمرانی انرژی است، مگر می شود کشوری که بالاترین توان تولید و منابع زیرزمینیاش انرژی بوده، امروز با این وضع مواجه شود.
وی افزود: با ادامه روند فعلی، تا سال 1410 به طور متوسط روزانه 150 میلیون لیتر کسری بنزین داریم.
مدیر اتحادیه کشوری سوخت های جایگزین و خدمات وابسته با بیان اینکه "اتفاق امروز هشدار نیست، بله سقوط آزاد است و اگر تدبیر نشود گریبان همه را میگیرد"، گفت: در بودجه پیشنهادی 1404 بیش از 70درصد بودجه کشور صرف مصارف جاری میشود، که عمدتا 50 درصد از بودجه پیش بینی شده کشور هم محقق نمیشود؛ درحالی که در کشورهایی چون سنگاپور، کره جنوبی و ژاپن، بیش از 70 درصد بودجه صرف آموزش، پژوهش و توسعه زیرساختها میشود و اینگونه است که این کشورها بهطور مرتب درحال رشد هستند.
وی ادامه داد: به تدریج در کشور ما سطح کیفیت زندگی در همه بخشها کاهش مییابد و دلیل اصلی آن دخالت دولت در تمام امور است.
محمودیان با بیان اینکه ظرفیت جایگزینی 50 میلیون لیتر مصرف بنزین با 50 میلیون مترمکعب مصرف CNG را با زیرساختهای موجود داریم، گفت: ظرفیت خوبی که در قانون و ذیل ماده 12 قانون رفع موانع تولید ایجاد شده بود تا سهم CNG در سبد مصرف سوخت افزایش یابد، از سال 1401 متوقف شد و مطالبات فعالان این عرصه هم پرداخت نشد تا اینکار مفیاد بهطور کامل متوقف شود.
وی افزود: سهم CNG در حملو نقل کشور از 23 درصد به 17 درصد کاهش پیدا کرده است؛ این درحالی است که هیچ کشوری مثل ایران نیست که 2500 جایگاه متصل به شبکه سراسری انتقال گاز داشته باشد و هیچ جای دنیا کشوری مثل ایران مراکز ارائه خدمات فنی و مهندسی در زمینه CNG را ندارد، اما از این ظرفیت استفاده بهینه نمیشود.
مدیر اتحادیه کشوری سوخت های جایگزین و خدمات وابسته خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیتهای CNG می توان تا 3 سال آینده، 20 میلیون لیتر در مصرف روزانه بنزین صرفهجویی کرد.
برچسبها
نظرات کاربران
نظر شما
- عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.



عناوین دانشی صنعت نفت
- مهندسی مخزن | ۱۸
- حفاری و اکتشاف | ۸۰
- بالادستی | ۳۰
- پایین دستی | ۳
- دریایی و فراساحلی | ۶۷
- مهندسی فرآیند | ۷۰
- تجهیزات دوار | ۴۴
- تجهیزات ثابت | ۳۲
- پایپینگ | ۶۰
- برق و مخابرات | ۱۴
- کنترل و ابزاردقیق | ۲۵
- سیویل و سازه | ۱۳
- مواد و متالوژی | ۴۳
- رنگ و عایق | ۷
- ایمنی | ۹
- آب، پساب و پسماند | ۱۲
- مهندسی عمومی | ۵
- رویه و دستورالعمل | ۱۰
- نرم افزارها | ۶
- کلیپهای فنی و مهندسی | ۷۷
- پالایشگاه نفت | ۱۷
- پالایشگاه گاز | ۴۶
- NGL | ۶
- LNG & LPG | ۱۳
- خط لوله | ۳۶
- مخازن ذخیره | ۱۵
- پتروشیمی | ۱۴
- بازرسی و QC | ۱۵
- HSE | ۳۹
- ساخت و نصب | ۱۲
- راه اندازی | ۹
- سازندگان و تامین کنندگان | ۱۰
- تامین مالی و سرمایه گذاری | ۳۲
- ماشین آلات | ۱۲
- مدیریت پروژه | ۹۱
- مدیریت دانش | ۹
- مدیریت سازمانی و عمومی | ۲
- تأمین کالا | ۱۳
- EPC | ۲۰
- پیمانکاران بین المللی | ۸
- اطلاعات انرژی کشورها | ۱۴
- پروژه های خارجی | ۱۵
- نقشه های نفت و گاز خارجی | ۱۰
- شرکت های نفتی | ۱۲
- پلانت های فعال | ۴۰
- طرح ها و پروژه ها | ۳۵
- منطقه های ویژه انرژی | ۶
- میادین نفت و گاز خارجی | ۴
- نقشه های نفت و گاز ایران | ۲۴
- میادین نفت و گاز | ۴۰
- آمار و داده ها | ۷۵
- اسناد بالادستی نفت | ۹
- اقتصاد نفت و گاز | ۶۹
- حقوق انرژی | ۱۰
- دیپلماسی انرژی | ۱۹
- قراردادهای بالادستی | ۲۰
- مهندسین مشاور | ۶۷
- IPC | ۲۰
- پیمانکاری درایران | ۳۶
- نرخ عوامل نفت و گاز | ۱۲
- قرارداد | ۴۵
- ارزیابی اقتصادی طرح ها | ۳
- بخشنامه و مقررات | ۳۸
- مقررات مناقصات | ۳۱
- حوادث نفت و گاز | ۱۰
- ترینهای صنعت نفت | ۱۴
- فهرست بها | ۱۸
- وقایع نفت و گاز | ۵
- پدافند غیرعامل | ۲
- واژگان و زبان تخصصی | ۱۴
- مجلات نفت و انرژی | ۱۹
- مجلات مهندسی و صنعتی | ۴
- مطالب عمومی | ۳۰
- مدیریت منابع انسانی | ۳
- آمادگی آزمون SP | ۳
- آمادگی آزمون RMP | ۴
- آمادگی آزمون PMP | ۶
- انرژی های غیر نفتی | ۵
- آزمونهای استخدامی نفت | ۱۵
- آزمونهای ارشد 94 | ۵۹
- آزمونهای دکتری 95 | ۳۸
- استانداردهای مهندسی | ۲۱
- ابلاغیات | ۹
- بازاریابی و توسعه بازار | ۱
- تحقیق و توسعه | ۶