سیتیبانک: بازارهای جهانی انتظار نفت ۶۰ دلاری را میکشند ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
به گزارش خبرگزاری رویترز، سیتی بانک طی یادداشتی اعلام کرد که اگر ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپکپلاس) کاهش عرضه نفت خود را تعمیق نکند، میانگین قیمت نفت در سال ۲۰۲۵ میلادی بهدلیل کاهش تقاضا و افزایش تولید نفت کشورهای خارج از ائتلاف اوپکپلاس، به ۶۰ دلار برای هر بشکه میرسد.
این بانک آمریکایی اعلام کرد در حالی که امکان احیای شرایط از نظر فنی وجود دارد، احتمال دارد چنانچه اعضای اوپکپلاس به کاهش عرضه کنونی ادامه ندهند، بازارهای جهانی اعتماد خود را به حمایت اوپکپلاس از تثبیت سطوح ۷۰ دلاری نفت از دست بدهند.
به گفته تحلیلگران سیتیبانک، چنانچه قیمت نفت خام برنت به سطوح ۶۰ دلار برای هر بشکه برسد، جریانهای مالی میتواند این کاهش را گستردهتر کند و حتی احتمال سقوط به محدوده ۵۰ دلار به ازای هر بشکه پیش از احیای احتمالی میرود.
سیتیبانک اعلام کرد: ابتدا انتظار میرفت تنشهای ژئوپلیتیک قیمت نفت را بالا ببرد، اما از اکتبر ۲۰۲۳ احتمال هرگونه بازگشتی تضعیف شده است.
این مؤسسه مالی آمریکایی ادامه داد: بازارهای جهانی نفت خام اکنون متوجه شده است که لزوماً تنشها به کاهش تولید یا مشکلات حملونقل منجر نمیشود و این دورهها را به فرصتی برای فروش تبدیل میکند.
بر اساس این گزارش، انتظارها برای کوتاهمدت بودن اختلال در عرضه نفت لیبی برخی فعالان بازار را به ازسرگیری سقوط قیمت نفت سوق داده است.
با توجه به پویایی بازارهای کنونی، سیتیبانک توصیه میکند زمانی که برنت به ۸۰ دلار برای هر بشکه نزدیک میشود، در این دوره افزایشی شرایط برای فروش مهیاست.
بانک آمریکایی گلدمن ساکس هفته گذشته به این تغییر چشمانداز واکنش نشان داد و میانگین پیشبینی و محدوده قیمت برنت در سال ۲۰۲۵ را ۵ دلار برای هر بشکه کاهش داد و دلیل آن کاهش تضعیف تقاضا در چین بوده است.
در مقابل، بانک آمریکایی یوبیاس با این استدلال که با وجود تضعیف تقاضای چین، بازار نفت همچنان با توجه به بالا بودن سطح تقاضا در دیگر کشورها، با کمبود عرضه روبهروست، انتظار دارد که برنت در ماههای آینده به بالای ۸۰ دلار برای هر بشکه برسد.
سیتیبانک اعلام کرد که پس از کاهش قیمت نفت در هفته گذشته، موقعیت بازار در واقع میتواند باعث دوره بهبود کوتاهمدت شود و بهطور بالقوه قیمتها را به ۸۰ دلار برای هر بشکه برساند.
با این حال، با توجه به افزایش تقاضای تابستانی ناشی از افزایش مصرف نفت در خاورمیانه و پایان فصل رانندگی در آمریکا، بازار با شرایط سستتری روبهرو خواهد شد.
برچسبها
نظرات کاربران
نظر شما
- عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.
عناوین دانشی صنعت نفت
- مهندسی مخزن | ۱۸
- حفاری و اکتشاف | ۸۰
- بالادستی | ۳۰
- پایین دستی | ۳
- دریایی و فراساحلی | ۶۷
- مهندسی فرآیند | ۷۰
- تجهیزات دوار | ۴۴
- تجهیزات ثابت | ۳۲
- پایپینگ | ۶۰
- برق و مخابرات | ۱۴
- کنترل و ابزاردقیق | ۲۵
- سیویل و سازه | ۱۳
- مواد و متالوژی | ۴۳
- رنگ و عایق | ۷
- ایمنی | ۹
- آب، پساب و پسماند | ۱۲
- مهندسی عمومی | ۵
- رویه و دستورالعمل | ۱۰
- نرم افزارها | ۶
- کلیپهای فنی و مهندسی | ۷۷
- پالایشگاه نفت | ۱۷
- پالایشگاه گاز | ۴۶
- NGL | ۶
- LNG & LPG | ۱۳
- خط لوله | ۳۶
- مخازن ذخیره | ۱۵
- پتروشیمی | ۱۴
- بازرسی و QC | ۱۵
- HSE | ۳۹
- ساخت و نصب | ۱۲
- راه اندازی | ۹
- سازندگان و تامین کنندگان | ۱۰
- تامین مالی و سرمایه گذاری | ۳۲
- ماشین آلات | ۱۲
- مدیریت پروژه | ۹۱
- مدیریت دانش | ۹
- مدیریت سازمانی و عمومی | ۲
- تأمین کالا | ۱۳
- EPC | ۲۰
- پیمانکاران بین المللی | ۸
- اطلاعات انرژی کشورها | ۱۴
- پروژه های خارجی | ۱۵
- نقشه های نفت و گاز خارجی | ۱۰
- شرکت های نفتی | ۱۲
- پلانت های فعال | ۴۰
- طرح ها و پروژه ها | ۳۵
- منطقه های ویژه انرژی | ۶
- میادین نفت و گاز خارجی | ۴
- نقشه های نفت و گاز ایران | ۲۴
- میادین نفت و گاز | ۴۰
- آمار و داده ها | ۷۵
- اسناد بالادستی نفت | ۹
- اقتصاد نفت و گاز | ۶۹
- حقوق انرژی | ۱۰
- دیپلماسی انرژی | ۱۹
- قراردادهای بالادستی | ۲۰
- مهندسین مشاور | ۶۷
- IPC | ۲۰
- پیمانکاری درایران | ۳۶
- نرخ عوامل نفت و گاز | ۱۲
- قرارداد | ۴۵
- ارزیابی اقتصادی طرح ها | ۳
- بخشنامه و مقررات | ۳۸
- مقررات مناقصات | ۳۱
- حوادث نفت و گاز | ۱۰
- ترینهای صنعت نفت | ۱۴
- فهرست بها | ۱۸
- وقایع نفت و گاز | ۵
- پدافند غیرعامل | ۲
- واژگان و زبان تخصصی | ۱۴
- مجلات نفت و انرژی | ۱۹
- مجلات مهندسی و صنعتی | ۴
- مطالب عمومی | ۳۰
- مدیریت منابع انسانی | ۳
- آمادگی آزمون SP | ۳
- آمادگی آزمون RMP | ۴
- آمادگی آزمون PMP | ۶
- انرژی های غیر نفتی | ۵
- آزمونهای استخدامی نفت | ۱۵
- آزمونهای ارشد 94 | ۵۹
- آزمونهای دکتری 95 | ۳۸
- استانداردهای مهندسی | ۲۱
- ابلاغیات | ۹
- بازاریابی و توسعه بازار | ۱
- تحقیق و توسعه | ۶