دولت چهاردهم پروژهای را بدون پیشبینی منابع و رعایت اولویتبندی آغاز نمیکند ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
به گزارش اویل اینداستری بهنقل از پایگاه اطلاعرسانی ریاستجمهوری، مسعود پزشکیان در جریان بازدید سر زده از سازمان برنامهوبودجه و در جمع رئیس و مدیران ارشد این سازمان، طراحی الگوی بودجهریزی عملیاتی متناسب با مقتضیات کشور و همچنین نظارت بر عملکرد بودجه دستگاههای اجرایی را از جمله وظایف مهم این سازمان برشمرد و افزود: تجربه دورههای گذشته ثابت کرده است که نبود نظارت دقیق بر عملکرد بودجه دستگاههای اجرایی منجر به هدر رفت منابع خواهد شد و هیچیک از اهداف برنامههای توسعه را محقق نخواهد کرد، ضروری است سازمان برنامهوبودجه ضمن تدوین برنامه راهبردی و مشخص کردن نقش و وظایف مدیران در این زمینه، بهصورت برخط و لحظهای بر عملکرد برنامهوبودجه دستگاههای اجرایی نظارت داشته باشد تا اعتبارات تخصصی بهطور کامل برای اهداف معین شده هزینه شود.
وی با بیان اینکه پراکندگی در مدیریت و اجرای سلیقهای طرحهای توسعه در دورههای گذشته موجب شده که امروز شهرها و استانهای کشور با بینظمی و شلختگی روبهرو شوند، بر لزوم بهرهگیری از ظرفیت اساتید و نخبگان و همچنین توجه به آمایش سرزمینی در ترسیم نقشهراه علمی توسعه کشور متناسب با ظرفیتهای موجود در استانها تأکید کرد و گفت: سازمان برنامهوبودجه موظف است مزیت استانهای مختلف کشور بههمراه راهکار استفاده بهینه از این مزیتها بهمنظور خلق ثروت برای کشور را در قالب برنامهای برای تصمیمگیری و تصمیمسازی به دولت ارائه کند.
رئیسجمهوری در ادامه تخصیص و هزینهکرد بیش از ۵۰درصد تسهیلات و منابع بانکی کشور در پایتخت را از جلوههای بیعدالتی در توزیع منابع و موجب توسعه بیمحابا و بیمنطق تهران، بدون در نظر گرفتن پیوستهای زیستمحیطی و الزامهای زیرساختی برشمرد و افزود: از دیگر وظایف سازمان برنامهوبودجه جلوگیری و اصلاح شیوه ناعادلانه توزیع منابع با تمرکززدایی از بودجهریزی و اولویتبخشی به توسعه دیگر مناطق مهم و راهبردی کشور از جمله سواحل مکران است.
پزشکیان در ادامه حجم انبوه پروژههای نیمهتمام در کشور را نشانه رعایت نکردن اولویتبندی طرحهای عمرانی و زیربنایی و موجب هدررفت و استهلاک منابع کشور دانست و با تأکید بر اهتمام دولت چهاردهم نسبت به اتمام این پروژهها گفت: در دولت چهاردهم اجازه داده نخواهد شد که بدون پیشبینی منابع مالی لازم و همچنین رعایت اولویتبندی و در نظر گرفتن نیازهای ضروری و اساسی مردم، پروژهای در کشور آغاز شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود در جمع مدیران ارشد سازمان برنامهوبودجه و کارشناسان تدوین بودجه ۱۴۰۴، ناکارآمدی در تخصیص و هزینهکرد اعتبارات در نظام سلامت را از جمله مهمترین معضلات این بخش عنوان و تصریح کرد: معتقدم اگر بتوانیم نظام سطحبندی و ارجاع خدمات سلامت بهعنوان یک رویکرد اقتصادی و اصلاحی در نظام سلامت را محقق کنیم، بخش قابل توجهی از هدر رفت منابع و هزینههای اضافی در این حوزه مهار خواهد شد.
رئیسجمهوری توسعه و پیشرفت کشور را نیازمند اصلاح و تغییر روشها و کارآمد کردن نظام اجرایی کشور دانست و افزود: سازمان برنامهوبودجه بهعنوان مغز متفکر دولت وظیفه دارد با استفاده از دانش و تخصص اندیشمندان و نخبگان و همچنین تعامل با مراکز علمی برتر دنیا، بهروزترین روشها و برنامههای مدیریتی برای توسعه کشور را تدوین و به مدیران دستگاههای اجرایی کشور ارائه کند چرا که با شیوههای فعلی مشکلی حل نخواهد شد.
پزشکیان همچنین از سازمان برنامه و بودجه خواست راهکارهای رفع ناترازیها، کاهش هزینههای انرژی و توسعه بخشهای اقتصادی مبتنی بر انرژی پایدار بهعنوان یکی از مهمترین مسائل پیش روی دولت را بررسی و در چارچوب برنامهای مدون به دولت ارائه کند.
برچسبها
نظرات کاربران
نظر شما
- عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.
عناوین دانشی صنعت نفت
- مهندسی مخزن | ۱۸
- حفاری و اکتشاف | ۸۰
- بالادستی | ۳۰
- پایین دستی | ۳
- دریایی و فراساحلی | ۶۷
- مهندسی فرآیند | ۷۰
- تجهیزات دوار | ۴۴
- تجهیزات ثابت | ۳۲
- پایپینگ | ۶۰
- برق و مخابرات | ۱۴
- کنترل و ابزاردقیق | ۲۵
- سیویل و سازه | ۱۳
- مواد و متالوژی | ۴۳
- رنگ و عایق | ۷
- ایمنی | ۹
- آب، پساب و پسماند | ۱۲
- مهندسی عمومی | ۵
- رویه و دستورالعمل | ۱۰
- نرم افزارها | ۶
- کلیپهای فنی و مهندسی | ۷۷
- پالایشگاه نفت | ۱۷
- پالایشگاه گاز | ۴۶
- NGL | ۶
- LNG & LPG | ۱۳
- خط لوله | ۳۶
- مخازن ذخیره | ۱۵
- پتروشیمی | ۱۴
- بازرسی و QC | ۱۵
- HSE | ۳۹
- ساخت و نصب | ۱۲
- راه اندازی | ۹
- سازندگان و تامین کنندگان | ۱۰
- تامین مالی و سرمایه گذاری | ۳۲
- ماشین آلات | ۱۲
- مدیریت پروژه | ۹۱
- مدیریت دانش | ۹
- مدیریت سازمانی و عمومی | ۲
- تأمین کالا | ۱۳
- EPC | ۲۰
- پیمانکاران بین المللی | ۸
- اطلاعات انرژی کشورها | ۱۴
- پروژه های خارجی | ۱۵
- نقشه های نفت و گاز خارجی | ۱۰
- شرکت های نفتی | ۱۲
- پلانت های فعال | ۴۰
- طرح ها و پروژه ها | ۳۵
- منطقه های ویژه انرژی | ۶
- میادین نفت و گاز خارجی | ۴
- نقشه های نفت و گاز ایران | ۲۴
- میادین نفت و گاز | ۴۰
- آمار و داده ها | ۷۵
- اسناد بالادستی نفت | ۹
- اقتصاد نفت و گاز | ۶۹
- حقوق انرژی | ۱۰
- دیپلماسی انرژی | ۱۹
- قراردادهای بالادستی | ۲۰
- مهندسین مشاور | ۶۷
- IPC | ۲۰
- پیمانکاری درایران | ۳۶
- نرخ عوامل نفت و گاز | ۱۲
- قرارداد | ۴۵
- ارزیابی اقتصادی طرح ها | ۳
- بخشنامه و مقررات | ۳۸
- مقررات مناقصات | ۳۱
- حوادث نفت و گاز | ۱۰
- ترینهای صنعت نفت | ۱۴
- فهرست بها | ۱۸
- وقایع نفت و گاز | ۵
- پدافند غیرعامل | ۲
- واژگان و زبان تخصصی | ۱۴
- مجلات نفت و انرژی | ۱۹
- مجلات مهندسی و صنعتی | ۴
- مطالب عمومی | ۳۰
- مدیریت منابع انسانی | ۳
- آمادگی آزمون SP | ۳
- آمادگی آزمون RMP | ۴
- آمادگی آزمون PMP | ۶
- انرژی های غیر نفتی | ۵
- آزمونهای استخدامی نفت | ۱۵
- آزمونهای ارشد 94 | ۵۹
- آزمونهای دکتری 95 | ۳۸
- استانداردهای مهندسی | ۲۱
- ابلاغیات | ۹
- بازاریابی و توسعه بازار | ۱
- تحقیق و توسعه | ۶