صنعت نفت ایران
1403/6/11
Sunday
آرشیو اخبار صنعت نفت

تبدیل پاشنه آشیل به ارزش افزوده در دولت سیزدهم/ نیازی به صادرات میعانات گازی نداریم ۱۴۰۲/۰۵/۰۳


به گزارش اویل اینداستری، جواد اوجی در آخرین نشست هیئت دولت سیزدهم با اشاره به دستاوردهای بزرگ صنعت نفت در سه سال اخیر به همت کارکنان صنعت نفت و مدیریت دولت سیزدهم، گفت: در آغاز به‌کار این دولت بیش از ۸۷ میلیون بشکه میعانات گازی و ۲۰ میلیون بشکه نفت خام سنگین و فوق‌سنگین در نفتکش‌ها روی آب داشتیم، این موضوع در صورت مدیریت‌نشدن از سوی دولت می‌توانست در فصل زمستان چالش‌های زیادی را برای کشور ایجاد کند، در عین حال یادمان نرود که هزینه نگهداشت این کشتی‌ها سالانه برای کشور ۴۶۵ میلیون دلار هزینه داشت.

وی با تأکید بر اینکه در دولت سیزدهم در زمینه صادرات میعانات گازی خنثی‌سازی تحریم‌ها انجام شده است، تصریح کرد: هم‌اکنون با توجه به افزایش ظرفیت تولید در پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و تکمیل ۳۷ پروژه پالایشگاه‌های کوچک‌مقیاس، ایران دیگر نیازی به صادرات میعانات گازی ندارد.

وزیر نفت با اشاره به اینکه تولید نفت در آغاز به‌کار دولت سیزدهم روزانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه بوده و امروز به همت کارکنان صنعت نفت به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه رسیده در روز است، اظهار کرد: هر ۱۰۰ هزار بشکه افزایش نفت در روز سالانه بیش از ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار عایدی برای کشور دارد.

تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام‌ با توان کارکنان صنعت نفت

اوجی تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در سه سال اخیر همچون فاز دوم پالایشگاه آبادان، فاز ۱۱ و فاز ۱۴ پارس جنوبی را به همت کارکنان پر تلاش صنعت نفت و با اتکا به توان شرکت‌های داخلی دانست و گفت: طی سه سال اخیر ۱۶ میلیون مترمکعب گازهای همراه نفت در کشور جمع‌آوری شد و این رقم تا پایان سال به ۳۰ میلیون مترمکعب خواهد رسید.

وی تأمین امنیت انرژی و ارز کشور را دو وظیفه اصلی وزارت نفت دانست و گفت: بر اساس تازه‌ترین گزارش مجمع بانک مرکزی، وصول درآمدهای صادرات نفت و گاز در سال ۱۴۰۲ به ۲۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار رسیده است، درحالی‌که این رقم در سال ۹۷ تا ۹۹ این عدد تنها ۷ تا ۹ میلیارد دلار بوده است.

وزیر نفت با یادآوری اینکه در سه سال اخیر با وجود ۳ مرتبه حمله سایبری و تروریستی به شبکه توزیع گاز و فرآورده‌های نفتی کشور هیچ‌گاه امنیت انرژی کشور با خطر روبه‌رو نشد، گفت: صنعت نفت در شرایطی که با بزرگ‌ترین جنگ اقتصادی تاریخ خود روبه‌رو است با تکیه بر کارکنان و شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی توانست در سه سال اخیر به‌خوبی به اهداف و برنامه‌های خود برسد. برای مثال با وجود تحریم ما توانستیم ظرفیت پالایشی کشور را از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه به ۲ میلیون و ۳۷۰ هزار بشکه برسانیم.


تلگرام

برچسب‌ها


نظرات کاربران


نظر شما

  • نام و نام خانوادگی
  • ایمیل
  • کد امنیتی
  • Captcha
  • نظر

  • عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.

 

© 2019 - All rights reserved