صنعت نفت ایران
1403/5/6
Saturday
آرشیو اخبار صنعت نفت

اندونزی در اندیشه پیوستن به خریداران نفت روسیه ۱۴۰۲/۰۵/۰۳


به گزارش خبرگزاری رویترز، سه بازرگان نفتی گفتند: پالایشگاه دولتی پرتامینا اندونزی انواع نفت خام روسیه را به فهرست مناقصه خود برای خرید نفت خام در ماه سپتامبر اضافه کرده است.

پرتامینا سال‌هاست که محموله‌ای از روسیه وارد نکرده و از زمان آغاز تنش‌های مسکو - کی‌یف در سال ۲۰۲۲ یک گام به عقب برداشته است، اگرچه اندونزی به تحریم‌های غرب علیه روسیه نپیوست.

داده‌های گروه بورس اوراق بهادار لندن (LSEG) نشان می‌دهد پرتامینا آخرین بار بیش از ۱۰ سال پیش، محموله‌هایی شامل نفت خام ئی‌اس‌پی‌او مخلوط (ESPO Blend) و سوکول (Sokol) از روسیه خریده است.

تحریم‌های غرب علیه بخش انرژی روسیه ازجمله تحریم اتحادیه اروپا بر نفت این کشور و سازوکار سقف قیمتی، چین، هند و ترکیه را به خریداران اصلی نفت روسیه بدل کرده است.

پرتامینا درخواست خود را برای خرید نفت اورال روسیه به همراه انواع نفت ترش «کرکوک»، «جوبیلی»، «الشاخین» و انواع دیگر برای ورود ۱۵ تا ۱۷ سپتامبر (۲۵ تا ۲۷ شهریور) به پالایشگاه سیلا کپ (Cilacap) ارائه کرده است.

پرتامینا همچنین برای این پالایشگاه خود در بازه زمانی ۱۸ تا ۲۰ سپتامبر (۲۸ تا ۳۰ شهریور)، از میان انواع نفت شیرین بی‌تی‌سی (BTC)، الشراره (El Sharara) لیبی و کوا ایبوئه (Qua Iboe) نیجریه درخواست خرید داده است.

طبق مناقصه، نفت خام نوع سوکول روسیه باید به‌صورت سی‌اف‌آر (CFR) (تحویل به مشتری در بندر کشور خریدار) عرضه شود یا تنها در شرایط تحویل در محل (DAP) عرضه شود.

یکی از منابع آشنا با برنامه‌های پرتامینا گفت: این شرکت اندونزیایی تنها در صورتی ممکن است نفت روسیه را خریداری کند که طبق مقررات سقف قیمت فروخته شود.

این سقف به شرکت‌های حمل‌ونقل و بیمه‌های غربی اجازه می‌دهد مشروط بر اینکه نفت به قیمت کمتر از ۶۰ دلار برای هر بشکه فروخته شود، در تجارت نفت روسیه شرکت کنند.

هرمانسیاه نصروئن، سخنگوی پالایشگاه پرتامینا، روز سه‌شنبه (دوم مرداد) گفت: این شرکت نفت خام مناسب با مشخصات پالایشگاه خود را با رعایت تمام مقررات مربوطه خریداری خواهد کرد.

وی بیان کرد: اگر بخواهیم نفت خام از روسیه بخریم، حتماً با رعایت سازوکار سقف قیمتی خواهد بود.


تلگرام

برچسب‌ها


نظرات کاربران


نظر شما

  • نام و نام خانوادگی
  • ایمیل
  • کد امنیتی
  • Captcha
  • نظر

  • عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.

 

© 2019 - All rights reserved