نیاز ۲۰ میلیارد دلاری بخش تولید برق برای رفع ناترازی در ۵سال ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
به گزارش اویل اینداستری، حسنعلی تقی زاده، رییس هیات مدیره سندیکای تولیدکننده برق در جمع خبرنگاران اظهار داشت: روند اشتباه 10 سال اخیر موجب شده تا در تابستان امسال با 17هزار مگاوات ناترازی برق در ساعات پیک مواجه باشیم.
وی افزود: میتوانیم بگوییم نتیجه سیاستگذاریهای اشتباهی که منجر به سرکوب بخش خصوصی شده، این ناترازی 17هزار مگاواتی است.
تقیزاده با بیان اینکه "67درصد تولید برق کشور توسط نیروگاههای غیردولتی انجام میشود"، گفت: نیروگاههای دولتی و غیردولتی در بازار بورس و غیر آن باید با هم رقابت کنند و داور و نافع این رقابت وزارت نیرو است؛ نیروگاههای غیردولتی از پیش بازنده این رقابت هستند چرا که بخش غیردولتی باید بهگونهای برق را بفروشد که سودی برای سهامدارانش رقم بزند اما نیروگاههای دولتی چنین رویکردی ندارند.
وی ادامه داد: وزارت نیرو هم تولیدکننده 33 درصد برق کشور و هم خریدار 67 درصد برق تولید توسط نیروگاههای غیردولتی و هم رگولاتور و هم سیاستگذار برق است و تا زمانی که وزارت نیرو تصدیگری در امور برق و واسطه گری در خرید و فروش برق را کنار نگذارد، رفع ناترازی برق یک رویا خواهد بود.
رییس هیات مدیره سندیکای تولیدکننده برق خاطرنشان کرد: درحالی که برق را با نرخ متوسط 120 تومان در هر کیلووات از نیروگاههای خصوصی می خرند، توانیر همین برق را با نرخ 1800 تومان به صنایع، با نرخ 1500 تومان به مشترکان پرمصرف و 1000 تومان به مشترکان تجاری می فروشد.
تقیزاده با بیان اینکه "اگر تولیدکننده غیردولتی برق مستقیما بتواند به صنایع به عنوان مصرفکننده وصل شود، بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد"،گفت: توانیر اجازه نمیدهد که ما مستقیما بتوانیم برقمان را به مصرف کننده بفروشیم و بحث بازار بورس هم یک کاریکاتور است؛ چرا که در سازوکار بازار بورس، نباید سقف قیمتی داشته باشد.
وی افزود: بر اساس برنامه ششم توسعه قرار بود 25 هزار مگاوات نیروگاه جدید احداث شود که حتی یکمگاوات هم نیروگاه جدید توسط بخش غیردولتی احداث نشد و وزارت نیرو و دولت هم که برای احداث نیروگاه، منع قانونی داشتند.
رییس هیات مدیره سندیکای تولیدکننده برق تصریح کرد: در برنامه هفتم توسعه قرار است ظرفیت اسمی تولید برق از 93هزار مگاوات فعلی به 124 هزار مگاوات برسد؛ یعنی بیش از 31 هزار مگاوات نیروگاه جدید احداث شود که حدود 10 هزار مگاوات آن نیروگاه تجدیدپذیر و 21 هزار مگاوات آن نیروگاه حرارتی است که از این رقم، در صورت تحقق، فقط 22 هزار مگاوات توان عملی میتوان ایجاد کرد.
وی ادامه داد: بهفرض تحقق احداث 31 هزار مگاوات نیروگاه جدید در طول 5 سال اجرای برنامه هفتم توسعه، باز هم ناترازی برق رفع نخواهد شد چرا که سالانه با افزایش حداقل 5 درصدی متوسط نیاز برق در کشور مواجهایم که این به معنای نیاز افزایش 4500 مگاواتی سالانه ظرفیت تولید برق است؛ همچنین برای رفع ناترازی 15 هزار مگاواتی، نیاز به سالانه احداث 2500 مگاوات نیروگاه جدید داریم که در مجموع نیاز سالانه احداث نیروگاه جدید برای رفع ناترازی برق به 7 هزار مگاوات و در طول برنامه هفتم توسعه به 35 هزار مگاوات میرسد.
تقیزاده خاطرنشان کرد: برای احداث 35 هزار مگاوات نیروگاه جدید در طول برنامه هفتم توسعه که نتیجه آن رفع ناترازی برق باشد، نیاز به 20 میلیارد دلار سرمایهگذاری داریم که برای تأمین این سرمایه؛ علاوه بر رفع مشکلات ارائه تسهیلات از صندوق توسعه ملی به بخش خصوصی، باید برای سرمایهگذاری بخش خصوصی ایجاد جذابیت کرد.
وی افزود: در طول سال 1402 میزان عدمالنفع صنایع از قطعی برق 100 همت بود که این رقم در سال 1403 به 150 همت خواهد رسید، درواقع میزان عدمالنفع صنایع معادل هزینه ساخت 10 نیروگاه 500 مگاواتی سیکل ترکیبی است.
رییس هیات مدیره سندیکای تولیدکننده برق اذعان داشت: امروز بخش خصوی سرکوب شده، هیچانگیزهای برای سرمایهگذاری مجدد ندارد، تنها راه این است که بخش خصوصی برای سرمایه گذاری انگیزه پیدا کند و باید مسیر 10 سال گذشته را برعکس کنیم.
برچسبها
نظرات کاربران
نظر شما
- عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.
عناوین دانشی صنعت نفت
- مهندسی مخزن | ۱۸
- حفاری و اکتشاف | ۸۰
- بالادستی | ۳۰
- پایین دستی | ۳
- دریایی و فراساحلی | ۶۷
- مهندسی فرآیند | ۷۰
- تجهیزات دوار | ۴۴
- تجهیزات ثابت | ۳۲
- پایپینگ | ۶۰
- برق و مخابرات | ۱۴
- کنترل و ابزاردقیق | ۲۵
- سیویل و سازه | ۱۳
- مواد و متالوژی | ۴۳
- رنگ و عایق | ۷
- ایمنی | ۹
- آب، پساب و پسماند | ۱۲
- مهندسی عمومی | ۵
- رویه و دستورالعمل | ۱۰
- نرم افزارها | ۶
- کلیپهای فنی و مهندسی | ۷۷
- پالایشگاه نفت | ۱۷
- پالایشگاه گاز | ۴۶
- NGL | ۶
- LNG & LPG | ۱۳
- خط لوله | ۳۶
- مخازن ذخیره | ۱۵
- پتروشیمی | ۱۴
- بازرسی و QC | ۱۵
- HSE | ۳۹
- ساخت و نصب | ۱۲
- راه اندازی | ۹
- سازندگان و تامین کنندگان | ۱۰
- تامین مالی و سرمایه گذاری | ۳۲
- ماشین آلات | ۱۲
- مدیریت پروژه | ۹۱
- مدیریت دانش | ۹
- مدیریت سازمانی و عمومی | ۲
- تأمین کالا | ۱۳
- EPC | ۲۰
- پیمانکاران بین المللی | ۸
- اطلاعات انرژی کشورها | ۱۴
- پروژه های خارجی | ۱۵
- نقشه های نفت و گاز خارجی | ۱۰
- شرکت های نفتی | ۱۲
- پلانت های فعال | ۴۰
- طرح ها و پروژه ها | ۳۵
- منطقه های ویژه انرژی | ۶
- میادین نفت و گاز خارجی | ۴
- نقشه های نفت و گاز ایران | ۲۴
- میادین نفت و گاز | ۴۰
- آمار و داده ها | ۷۵
- اسناد بالادستی نفت | ۹
- اقتصاد نفت و گاز | ۶۹
- حقوق انرژی | ۱۰
- دیپلماسی انرژی | ۱۹
- قراردادهای بالادستی | ۲۰
- مهندسین مشاور | ۶۷
- IPC | ۲۰
- پیمانکاری درایران | ۳۶
- نرخ عوامل نفت و گاز | ۱۲
- قرارداد | ۴۵
- ارزیابی اقتصادی طرح ها | ۳
- بخشنامه و مقررات | ۳۸
- مقررات مناقصات | ۳۱
- حوادث نفت و گاز | ۱۰
- ترینهای صنعت نفت | ۱۴
- فهرست بها | ۱۸
- وقایع نفت و گاز | ۵
- پدافند غیرعامل | ۲
- واژگان و زبان تخصصی | ۱۴
- مجلات نفت و انرژی | ۱۹
- مجلات مهندسی و صنعتی | ۴
- مطالب عمومی | ۳۰
- مدیریت منابع انسانی | ۳
- آمادگی آزمون SP | ۳
- آمادگی آزمون RMP | ۴
- آمادگی آزمون PMP | ۶
- انرژی های غیر نفتی | ۵
- آزمونهای استخدامی نفت | ۱۵
- آزمونهای ارشد 94 | ۵۹
- آزمونهای دکتری 95 | ۳۸
- استانداردهای مهندسی | ۲۱
- ابلاغیات | ۹
- بازاریابی و توسعه بازار | ۱
- تحقیق و توسعه | ۶