صنعت نفت ایران
1403/4/2
Saturday
آرشیو اخبار صنعت نفت

تولید نفت و گاز کانادا با اجرای طرح محدودیت انتشار گازهای گلخانه‌ای کاهش می‌یابد ۱۴۰۳/۰۳/۳۰


به گزارش خبرگزاری رویترز، شرکت مشاوره دیلویت در گزارش روز سه‌شنبه (۲۹ خردادماه) که از سوی دولت ایالت آلبرتا منتشر شد، اعلام کرد طرح پیشنهادی کانادا برای محدود کردن انتشار گازهای گلخانه‌ای حاصل از تولید نفت و گاز، شرکت‌ها را بر آن می‌دارد تا به‌جای سرمایه‌گذاری در فناوری پرهزینه جذب و ذخیره کربن، تولید خود را کاهش دهند.

جاستین ترودور، نخست‌وزیر کانادا، در حال تدوین مقرراتی است تا آلاینده‌ترین صنعت کانادا را مجبور کند انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا سال ۲۰۳۰ به ۱۳۷ میلیون تن برساند که ۳۷درصد کمتر از سال ۲۰۲۲ است. ایالت آلبرتا، ایالت مهم تولیدکننده نفت کانادا، به‌همراه صنعت نفت این کشور با این استدلال که این طرح سبب کاهش تولید می‌شود، مخالفت خود را با اجرای آن اعلام کرده‌اند.

تولیدکنندگان بزرگ نفت کانادا برای کاهش بخش زیادی از انتشار گازهای گلخانه‌ای خود در دهه آینده توجه‌شان را به طرح جذب و ذخیره کربن معطوف کرده‌اند. اما پت‌وی الاینس، ائتلاف متشکل از ۶ شرکت بزرگ ماسه‌های نفتی، هنوز تصمیمی برای سرمایه‌گذاری در پروژه خود به ارزش ۱۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار کانادا (۱۲ میلیارد و ۳۰ میلیون دلار آمریکا)  نگرفته است و می‌گوید به حمایت مالی بیشتری از طرف دولت نیاز دارد.

گزارش شرکت دیلویت نشان داد که اجرای طرح جذب و ذخیره کربن، معادن شن و ماسه نفتی را از نظر اقتصادی غیرقابل‌اجرا می‌کند.

بر اساس این گزارش، کاهش تولید در تأسیسات ماسه‌های نفت حرارتی کم‌هزینه همچنان مقرون‌به‌صرفه‌تر از سرمایه‌گذاری در طرح جذب و ذخیره کربن خواهد بود.

دیلویت اعلام کرد: پیش‌بینی می‌کنیم در زمینه اجرای طرح جذب و ذخیره کربن، سرمایه‌گذاری انجام نشود.

کانادا با تولید حدود ۵ میلیون بشکه نفت در روز، چهارمین تولیدکننده بزرگ نفت جهان به‌شمار می‌رود.

دیلویت پیش‌بینی کرد که طرح محدودیت انتشار گازهای گلخانه‌ای ممکن است تولید نفت کانادا را در سال ۲۰۳۰ به روزانه ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه برساند که حدود ۱۰درصد کمتر از تولید بدون محدودیت آن خواهد بود. تولید گاز هم با اعمال طرح محدودیت انتشار گازهای گلخانه‌ای در پایان این دهه حدود ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون فوت‌مکعب در روز خواهد بود که ۱۲درصد کمتر از تولید بدون محدودیت آن است.

در این گزارش آمده است که این موضوع سبب حذف ۹۰ هزار فرصت شغلی و کاهش ۲۸۲ میلیارد دلار کانادا از درآمد این کشور از تولید ناخالص داخلی آن بین سال‌های ۲۰۳۰ تا ۲۰۴۰ خواهد شد.


تلگرام

برچسب‌ها


نظرات کاربران


نظر شما

  • نام و نام خانوادگی
  • ایمیل
  • کد امنیتی
  • Captcha
  • نظر

  • عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.

 

© 2019 - All rights reserved