صنعت نفت ایران
1403/4/6
Wednesday
آرشیو اخبار صنعت نفت

پیشرفت مذاکرات نفتی بغداد و اقلیم کردستان عراق ۱۴۰۲/۰۳/۲۲


به گزارش خبرگزاری رویترز، حیان عبدالغنی در گفت‌وگو با تلویزیون دولتی عراقیه اعلام کرد: در مذاکرات با مقام‌های اقلیم کردستان و نمایندگان شرکت‌های خارجی فعال در این منطقه برای ازسرگیری صادرات نفت با خط لوله به پایانه نفتی جیهان ترکیه، پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

وی افزود: ما در مذاکرات روز یکشنبه (۲۰ خرداد) پیشرفت داشته‌ایم و انتظار داریم تا چند روز دیگر به تفاهم برسیم.

ترکیه ۲۵ مارس (پنجم فروردین‌ ۱۴۰۲)، پس از برنده‌شدن عراق در یک پرونده داوری، دریافت روزانه ۴۵۰ هزار بشکه نفت خام میدان‌های استان کرکوک اقلیم کردستان عراق با خط لوله کرکوک - جیهان در منطقه مرزی «فیش خابور» را متوقف کرد.

دولت مرکزی عراق پارسال مجبور به توقف ارسال روزانه حدود ۴۵۰ هزار بشکه نفت خام صادراتی میدان‌های نفتی استان کرکوک در شمال این کشور با خط لوله کرکوک - جیهان به پایانه جیهان ترکیه شده بود.

عبدالغنی پیش‌تر اعلام کرده بود عراق با ترکیه درباره ازسرگیری صادرات نفت میدان‌های کرکوک با خط لوله کرکوک - جیهان به تفاهم رسیده است.

درحالی‌که وزارت انرژی ترکیه آمادگی عملیاتی‌شدن خط لوله صادراتی نفت کرکوک - جیهان را از چهارم اکتبر ۲۰۲۴ تأیید کرده، دولت مرکزی عراق در ازسرگیری صادرات نفت از میدان‌های نفتی منطقه کردنشین در استان کرکوک با خط لوله کرکوک - جیهان تردید دارد و مسائل پیش‌ روی آن حل نشده است.

توقف طولانی‌مدت صادرات نفت اقلیم کردستان عراق زیان اقتصادی قابل‌ توجهی را به عراق، اقلیم کردستان و شرکت‌های نفتی خارجی فعال در منطقه کردنشین وارد کرده است.

نشست روز یکشنبه در بغداد با حضور وزیر نفت عراق و مقام‌های وزارت منابع طبیعی اقلیم کردستان، در پی مکاتبات ماه گذشته میلادی وزارت نفت عراق با مقام‌های منطقه کردنشین و شرکت‌های خارجی، برای دیدار و گفت‌وگو درباره ازسرگیری صادرات نفت با خط لوله کرکوک-جیهان انجام شد.

یک مقام ارشد وزارت نفت عراق که به‌دلیل حساسیت مذاکرات خواست نامش فاش نشود، گفت: این نشست همچنان برای مذاکره درباره مسائلی که مانع از سرگیری صادرات نفت می‌شود ادامه دارد و هنوز درباره اینکه بگوییم دستیابی به توافق نهایی ممکن است یا خیر زود است، اما می‌توان گفت مذاکرات جنبه‌های مثبتی دارد.

این مقام عراقی تصریح کرد: انتظار می‌رود مذاکرات بر قراردادهای انرژی مشترک اقلیم کردستان که بغداد خواهان اصلاح آن است متمرکز شود.

دولت مرکزی عراق شرکت‌های خارجی را در کنار مقام‌های منطقه کردنشین به‌دلیل تأخیر در آغاز دوباره صادرات نفت خام مقصر دانسته بود، زیرا آن‌ها تاکنون قراردادهای خود را برای بازنگری به وزارت نفت دولت مرکزی ارائه نکرده بودند.

هنوز مشخص نیست که آیا نمایندگان کرد و شرکت‌های خارجی در نشست روز یکشنبه قرارداد خود را با وزارت نفت پذیرفته‌اند یا خیر.


تلگرام

برچسب‌ها


نظرات کاربران


نظر شما

  • نام و نام خانوادگی
  • ایمیل
  • کد امنیتی
  • Captcha
  • نظر

  • عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.

 

© 2019 - All rights reserved