صنعت نفت ایران
1403/2/8
Saturday
آرشیو اخبار صنعت نفت

اختلاف‌نظر اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی درباره تقاضای نفت در ۲۰۲۴ ۱۴۰۲/۱۲/۲۳


به گزارش خبرگزاری رویترز، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و آژانس بین‌المللی انرژی، دو نهاد پیش‌بینی‌کننده رشد تقاضای نفت در جهان، بیشترین اختلاف دیدگاه را درباره مصرف سوخت دست‌کم در بیش از ۱۶ سال گذشته داشته‌اند.

اختلاف‌نظر بین آژانس بین‌المللی انرژی که نماینده کشورهای صنعتی است و اوپک به این معناست که این دو نهاد سیگنال‌های متفاوتی را درباره ثبات بازار نفت در سال ۲۰۲۴ و سرعت تغییر در نوع انرژی مصرفی در جهان در بلندمدت به معامله‌گران و سرمایه‌گذاران ارسال می‌کنند.

آژانس بین‌المللی انرژی فوریه امسال پیش‌بینی کرد که تقاضا در سال ۲۰۲۴ میلادی یک میلیون و ۲۲۰ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد، در حالی که اوپک در گزارش فوریه خود ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار  بشکه برای افزایش تقاضای روزانه پیش‌بینی کرده بود. این تفاوت حدود یک درصد تقاضای جهانی است.

نیل اتکینسون، رئیس پیشین بخش بازارهای نفت آژانس بین‌المللی انرژی گفت: برداشت آژانس بین‌المللی این است که مرحله گذار انرژی با سرعتی بسیار بالا پیش خواهد رفت.

رویترز به‌منظور مشخص شدن این اختلاف دیدگاه، تغییراتی را که هریک از این دو نهاد در پیش‌بینی تقاضای نفت خود از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۳ و در دو ماه نخست سال جاری ایجاد کرده‌اند، تجزیه‌وتحلیل کرد.

این مدت زمان به‌منظور داشتن زمان کافی برای نتیجه‌گیری و به‌دلیل برخوردار بودن از نوسان‌های شدید در تقاضای نفت انتخاب شده که با بحران مالی سال ۲۰۰۸ آغاز شده و با شیوع جهانی بیماری کرونا در سال ۲۰۲۰ و پس از آن بهبود تقاضا پایان یافته است.

قیمت‌های جهانی معامله‌های آتی نفت در ژوئیه سال ۲۰۰۸ به بالاترین سطح خود یعنی حدود ۱۵۰ دلار برای هر بشکه رسید، حال آنکه هم‌اکنون با قیمتی حدود ۸۰ دلار برای هر بشکه معامله می‌شود.

تحلیل رویترز درباره گزارش‌های ماهانه منتشرشده آژانس بین‌المللی انرژی و اوپک در ۱۶ سال گذشته نشان می‌دهد اختلاف یک میلیون و ۳۰ هزار بشکه‌ای در تقاضای روزانه نفت در ماه فوریه بیشترین اختلاف از نظر حجم تقاضا در مدت یادشده بوده است.

آژانس بین‌المللی انرژی درباره اختلاف میان پیش‌بینی‌های این دو نهاد انرژی در سال ۲۰۲۴ و اینکه آیا پیش‌بینی‌های خود را دقیق‌تر از اوپک می‌داند، گفت: کاهش رشد تقاضا در سال جاری به‌منزله بازگشت به روند رشد قبل از همه‌گیری بیماری کرونا است و این کاهش رشد پیش‌تر نیز در داده‌های مربوط به محموله‌های نفتی قابل‌مشاهده بوده است.

آژانس بین‌المللی انرژی با بیان اینکه نمی‌تواند درباره پیش‌بینی‌های سازمان‌های دیگر اظهارنظر کند، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم این روند امسال  نیز ادامه یابد، زیرا شاخص‌های تحرک در بازار نشان می‌دهد سفرهای جاده‌ای و هوایی به ثبات رسیده‌اند.

اوپک نیز در پاسخ به پرسش درباره این اختلاف و اینکه آیا پیش‌بینی‌های خود را دقیق‌تر می‌داند، گفت: پیش‌بینی رشد تقاضای نفت این سازمان برای سال ۲۰۲۳ میلادی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه بود که تنها اندکی کمتر از رقم اولیه پیش‌بینی‌شده در ژوئیه سال ۲۰۲۲ است.

دبیرخانه اوپک در وین نیز بدون اظهارنظر درباره سال ۲۰۲۴ گفت: پیش‌بینی ما درباره تقاضای نفت در سال ۲۰۲۳ ثبات زیادی داشت. بسیاری از نهادهای پیش‌بینی‌کننده دیگر پیش‌بینی‌های خود را برای سال ۲۰۲۳ از رقم پایین شروع و سپس به‌طور مداوم پیش‌بینی خود را اصلاح کردند.


تلگرام

برچسب‌ها


نظرات کاربران


نظر شما

  • نام و نام خانوادگی
  • ایمیل
  • کد امنیتی
  • Captcha
  • نظر

  • عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.

 

© 2019 - All rights reserved