آمار جدید سرمایهگذاری خارجی در ایران با چاشنی برجام و تحریم ۱۴۰۲/۰۴/۱۲

به گزارش اویل اینداستری، طبق گزارش جدید آنکتاد با عنوان «سرمایهگذاری خارجی جهان 2023» (تصویر 1)، میزان سرمایهگذاری مستقیم خارجی در ایران در سال گذشته میلادی فقط 1.5 میلیارد دلار بوده است.
میزان سرمایهگذاری مستقیم خارجی در ایران در سال 2021 معادل 1 میلیارد و 425 میلیون دلار بود؛ یعنی میزان سرمایهگذاری خارجی در ایران در سال 2022 با افزایش (75 میلیون دلاری) 5 درصدی مواجه شده است.
این آمار در حالی است که طبق گزارش سازمان سرمایهگذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران (تصویر 2)، ارزش مجوز معتبر صادر شده برای سرمایهگذاری خارجی در دولت سیزدهم دو برابر شده و در سال اول دولت سیزدهم به 4.8 میلیارد دلار رسیده است.
دقت کنید که در تعریف این سازمان، مجوز معتبر سرمایهگذاری خارجی به معنای ارزش پروژههایی است که تعریف شده و منابع مالی آنها در حال تزریق است و این تعریف با تعریف جذب سرمایهگذاری مستقیم خارجی تفاوت دارد.
اما بررسی دو نمودار بالا، دو نکته را به ذهن متبادر میکند. نکته اول اینکه به نظر میرسد دولت سیزدهم هنوز راهکار موثری برای پوشش ریسک سرمایهگذاران خارجی اجرایی نکرده و ورود سرمایه به کندی انجام میشود و یا اینکه شرکتهای خارجی با تزریق قطرهچکانی منابع مالی به دنبال حفظ پروژهها و منتظر گشایش احتمالی در حوزه تحریم هستند. زیرا افزایش ارزش مجوز معتبر سرمایهگذاری خارجی رخ داده اما تغییر محسوسی در جذب سرمایهگذاری رخ نداده است.
نکته دوم اینکه نمیتوان از دو نمودار بالا این برداشت را کرد که برجام کمک شایانی به جذب سرمایهگذاری خارجی جدید در ایران کرده است. در واقع دلیل افزایش جذب سرمایهگذاری خارجی در دوره اجرای برجام مربوط به پروژههای سرمایهگذاری «جدید» نیست، بلکه سرمایهگذاران قبلی از این فرصت برای تکمیل پروژههای پیشین خود استفاده کردند که با آغاز تحریم اول آن را متوقف کرده بودند.
اخیرا جواد ظریف وزیر سابق امور خارجه ایران در کلاب هاوس نیز رقم جذب سرمایهگذاری در دوره اجرای برجام را فقط 2 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: با اجرای برجام 85 میلیارد دلار درخواست سرمایهگذاری در ایران داشتیم که با 13 میلیارد دلار موافقت و فقط 2 میلیارد دلار جذب شد. ما در جذب سرمایه موفق نبودیم.
حال سوال اساسی این است، در شرایط فعلی که پروژههای قبلی برای تکمیل سرمایهگذاری وجود ندارد و تجربه قبلی خروج آمریکا از برجام و رفتار نامعقول این کشور موجود است، احیای برجام چه کمکی در راستای «سرمایهگذاریهای جدید» در کشور میکند؟ شاید «تقریبا هیچ» پاسخ مناسبی به این سوال باشد.
برچسبها
نظرات کاربران
نظر شما
- عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.



عناوین دانشی صنعت نفت
- مهندسی مخزن | ۱۸
- حفاری و اکتشاف | ۸۰
- بالادستی | ۳۰
- پایین دستی | ۳
- دریایی و فراساحلی | ۶۷
- مهندسی فرآیند | ۷۰
- تجهیزات دوار | ۴۴
- تجهیزات ثابت | ۳۲
- پایپینگ | ۶۰
- برق و مخابرات | ۱۴
- کنترل و ابزاردقیق | ۲۶
- سیویل و سازه | ۱۳
- مواد و متالوژی | ۴۴
- رنگ و عایق | ۷
- ایمنی | ۹
- آب، پساب و پسماند | ۱۲
- مهندسی عمومی | ۵
- رویه و دستورالعمل | ۱۰
- نرم افزارها | ۶
- کلیپهای فنی و مهندسی | ۷۷
- پالایشگاه نفت | ۱۷
- پالایشگاه گاز | ۴۶
- NGL | ۶
- LNG & LPG | ۱۳
- خط لوله | ۳۶
- مخازن ذخیره | ۱۵
- پتروشیمی | ۱۴
- بازرسی و QC | ۱۵
- HSE | ۳۹
- ساخت و نصب | ۱۲
- راه اندازی | ۹
- سازندگان و تامین کنندگان | ۱۰
- تامین مالی و سرمایه گذاری | ۳۲
- ماشین آلات | ۱۲
- مدیریت پروژه | ۹۱
- مدیریت دانش | ۹
- مدیریت سازمانی و عمومی | ۲
- تأمین کالا | ۱۳
- EPC | ۲۰
- پیمانکاران بین المللی | ۸
- اطلاعات انرژی کشورها | ۱۴
- پروژه های خارجی | ۱۵
- نقشه های نفت و گاز خارجی | ۱۰
- شرکت های نفتی | ۱۴
- پلانت های فعال | ۴۰
- طرح ها و پروژه ها | ۳۵
- منطقه های ویژه انرژی | ۶
- میادین نفت و گاز خارجی | ۴
- نقشه های نفت و گاز ایران | ۲۴
- میادین نفت و گاز | ۴۰
- آمار و داده ها | ۷۵
- اسناد بالادستی نفت | ۹
- اقتصاد نفت و گاز | ۶۹
- حقوق انرژی | ۱۰
- دیپلماسی انرژی | ۱۹
- قراردادهای بالادستی | ۲۰
- مهندسین مشاور | ۶۷
- IPC | ۲۰
- پیمانکاری درایران | ۳۶
- نرخ عوامل نفت و گاز | ۱۲
- قرارداد | ۴۵
- ارزیابی اقتصادی طرح ها | ۳
- بخشنامه و مقررات | ۳۸
- مقررات مناقصات | ۳۱
- حوادث نفت و گاز | ۱۰
- ترینهای صنعت نفت | ۱۴
- فهرست بها | ۱۸
- وقایع نفت و گاز | ۵
- پدافند غیرعامل | ۲
- واژگان و زبان تخصصی | ۱۴
- مجلات نفت و انرژی | ۱۹
- مجلات مهندسی و صنعتی | ۴
- مطالب عمومی | ۳۰
- مدیریت منابع انسانی | ۳
- آمادگی آزمون SP | ۳
- آمادگی آزمون RMP | ۴
- آمادگی آزمون PMP | ۶
- انرژی های غیر نفتی | ۵
- آزمونهای استخدامی نفت | ۱۵
- آزمونهای ارشد 94 | ۵۹
- آزمونهای دکتری 95 | ۳۸
- استانداردهای مهندسی | ۲۱
- ابلاغیات | ۹
- بازاریابی و توسعه بازار | ۱
- تحقیق و توسعه | ۶