صنعت نفت ایران
1403/1/10
Friday
آرشیو اخبار صنعت نفت

تکمیل ۹۷درصدی تعمیرات نیروگاه های کشور/ متوسط راندمان تولید برق حرارتی به ۳۹.۱ درصد رسید ۱۴۰۲/۰۳/۰۳


 

به گزارش اویل اینداستری، ناصر اسکندری، معاون راهبری تولید شرکت تولید برق حرارتی در نشستی خبری اظهار داشت: سال گذشته توانستیم مصرف تابستانه برق را به خوبی تأمین کنیم و انجام 94 هزار مگاوات تعمیرات نیروگاهی پیش از شروع پیک تابستان 1401 با موفقیت انجام شد.

وی افزود: برای تأمین پایدار برق در پیک تابستان 1402، انجام بیش از 100 هزار مگاوات تعمیرات نیروگاهی در برنامه قرار گرفت که این اقدام بزرگ از شهریور ماه سال گذشته آغاز شد.

 

معاون راهبری تولید شرکت تولید برق حرارتی تصریح کرد: تا امروز که در شروع ماه خرداد هستیم، بیش از 97 درصد تعمیرات نیروگاهی کشور به اتمام رسیده و 3 درصد باقی مانده نیز ظرف روزهای آینده تکمیل خواهد شد.

اسکندری با اشاره به نقش پررنگ نیروگاه های حرارتی در تأمین برق مورد نیاز کشور گفت: ظرفیت عملی تولید برق حرارتی در پیک تابستان امسال، 52 هزار مگاوات خواهد بود.

وی ادامه داد: در تابستان سال گذشته، ضریب آمادگی نیروگاه های حرارتی کشور 98 درصد بود؛ این درحالی است که نرم جهانی ضریب آمادگی نیروگاه های حرارتی 95 درصد است و این عدد در ایران بالاتر از نرم جهانی است.

معاون راهبری تولید شرکت تولید برق حرارتی خاطرنشان کرد: پیش بینی می کنیم در تابستان امسال نیز ضریب آمادگی نیروگاه های حرارتی کشور بیش از 98 درصد باشد.

وی افزود: نیروگاه های کشور بر اساس سوخت گاز طراحی شده اند و هیچ نیروگاهی تمایل به استفاده از سوخت جایگزین یا سوخت دوم ندارد، اما به اجبار به خاطر محدودیت های تأمین سوخت در کشور در برخی اوقات سال، تمامی نیروگاه ها به زیرساخت های استفاده از سوخت دوم تجهیز شده اند و در 14 نیروگاه بخاری از مازوت به عنوان سوخت دوم استفاده می شود و در دیگر نیروگاه ها، سوخت جایگزین، گازوئیل است.

اسکندری اذعان داشت: استفاده از سوخت مایع به جای سوخت گاز، حجم تعمیرات نیروگاه های کشور را افزایش می دهد و این افزایش حدود 50 درصد است، درواقع واحدهای حرارتی با استفاده از سوخت مایع، آسیب می بینند و تا 50 درصد میزان تعمیرات آنها افزایش خواهد یافت.

معاون راهبری تولید شرکت تولید برق حرارتی میزان راندمان نیروگاه های حرارتی کشور را در پایان سال 1401 بالغ بر 39.1 درصد اعلام کرد و گفت: این رقم تا پایان سال جاری، با افزایش یک دهم درصدی، به 39.2 درصد خواهد رسید.

وی ادامه داد: به منظور افزایش راندمان نیروگاه های حرارتی، علاوه بر اینکه تمام واحدهای جدید، به صورت نیروگاه های با راندمان بالا احداث می شوند، برنامه نوسازی و جایگزینی واحدهای فرسوده و راندمان پایین و همچنین تبدیل واحدهای سیکل ساده گازی به سیکل ترکیبی به صورت جدی در مجموعه وزارت نیرو در حال پیگیری است و هم اکنون، این ظرفیت وجود دارد که با احداث واحدهای بخار در نیروگاه های گازی کشور، 7000 مگاوات به ظرفیت فعلی تولید برق حرارتی بدون مصرف سوخت بیشتر، افزوده شود.

اسکندری با بیان اینکه "سال گذشته با ارتقای توان عملی تولید برق واحدهای حرارتی، 1113 مگاوات به ظرفیت عملی تولید برق حرارتی افزوده شد"، گفت: امسال نیز برنامه های خوبی در زمینه ارتقای توان عملی واحدهای حرارتی در دست انجام است تا از این محل، 490 مگاوات دیگر به ظرفیت تولید برق حرارتی کشور افزوده شود.


تلگرام

برچسب‌ها


نظرات کاربران


نظر شما

  • نام و نام خانوادگی
  • ایمیل
  • کد امنیتی
  • Captcha
  • نظر

  • عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.

 

© 2019 - All rights reserved