صنعت نفت ایران
1403/1/9
Thursday
آرشیو اخبار صنعت نفت

ظرفیت پالایشی در منطقه خلیج فارس به ۱.۲ میلیون بشکه خواهد رسید ۱۴۰۲/۰۳/۰۳


 

به گزارش اویل اینداستری، جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در مراسم امضای تفاهم نامه تولید پترولیوم کک کلسینه شده بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با بیان اینکه یکی از تکالیف در وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، توسعه و گسترش پالایشگاه ها و تکمیل زنجیره ارزش است، اظهار داشت: یکی از مهمترین برنامه ها ما حرکت از سوخت محوری به سمت سود محوری است.

وی ادامه داد: جلوگیری از خام فروشی سیاست دولت سیزدهم است و بر این اساس ضروری است تا خوراک صنایع پایین دستی را تامین کنیم.

سالاری به امضای این تفاهم نامه اشاره کرد و گفت: تولید کک گرید آندی و اسفنجی را در صنایع فولادی و آلومینیوم نیاز داریم. با مطالعاتی که انجام شد دانش فنی بومی شده است و امروز این توان را داریم تا با مولفه های که در شرکت های پالایشی تولید می شود به میزان کافی خوراک تولید کک آندی و اسفنجی را تامین کنیم.

وی تاکید کرد: با این اقدام می توانیم واردات کک آندی که از مسائل مهم تولید بوده و در شرایط تحریمی از چالش های عمده بخش فولاد و آلومینیوم به شمار می رود را برطرف کنیم.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه با برنامه ریزی که انجام شده خوراک تولید این کک تامین می شود، افزود: در منطقه خلیج فارس سیاست این است که این منطقه از نظر پالایشگاه سازی به هاب انرژی تبدیل شود و در این راستا باید به سمت ساخت پتروپالایشگاه ها برویم.

وی ادامه داد: اکنون درآن منطقه پالایشگاه بندرعباس با ظرفیت 360 هزار بشکه و پالایشگاه ستاره خلیج فارس با 420 هزار بشکه وجود دارد ساخت پالایشگاه مهر خلیج فارس با ظرفیت 120 هزار بشکه و پتروپالایشگاه شهید سلیمانی با ظرفیت 300 هزار بشکه در دستور کار قرار دارد و با بهره برداری از این طرح ها، در آن منطقه ظرفیت پالایشی بیش از1.2 میلیون بشکه ایجاد خواهیم کرد.

سالاری با اشاره به اینکه زیرساخت خوبی در آن منطقه برای جا به جایی فرآروده های نفتی تولیدی ایجاد شده است، تصریح کرد: شبکه خطوط انتقال فرآورده به شرق کشور از مسیر کرمان در حال تقویت است و 2 خط 26 اینچ ایجاد خواهد شد. از طرف دیگر با توجه به اینکه بخشی از تولیدات پتروپالایشگاه شهید قاسم سلیمانی محصولات پتروشیمی است، فرصت صادراتی 35 درصد تولیدات این پالایشگاه فراهم می شود.

وی گفت: در این پتروپالایشگاه، 25 واحد فرآیندی احداث خواهد شد و سرویس های جانبی را نیز خودش تامین می کند. بر اساس قانون نیز برای ساخت آن علاوه بر حضور بخش دولتی، با هلدینگ ها وبانک ها مشارکت خواهیم کرد تا ظرف 5 سال ساخت آن به اتمام برسد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران افزود: با توجه به الگوی فرآیندی که دیدیم هماهنگی انجام شد و مجوزهای شورای اقتصاد در حال اخذ شدن است. از طرف دیگر مجوز شورای پول و اعتبار برای مجموعه بانک ها را اخذ می کنیم که قدر السهم شرکت ها واریز و شرکت ثبت شود تا با توجه به اینکه الگو تعریف شده بخشی از مطالعات بنیادی انجام شده به سمت فرآِند عملیات اجرایی برویم.

کاهش 50 درصدی ارزبری صنایع آلومینیوم با تولید پترولیوم کک

امیر خرمی شاد، معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) نیز در این مراسم با اشاره به امضای تفاهم نامه بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآروده های نفتی ایران و ایمیدرو برای ساخت یک پتروپالایشگاه در منطقه ویژه خلیج فارس گفت: بر اساس این تفاهم نامه تامین ماده اولیه پترولیوم کک کلسینه شده که یکی از طرح های مهم برای صنایع معدنی تولید آلومینیوم است، انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اکنون ایران ظرفیت تولید 770 هزار تن آلومینیوم را دارد، افزود: تمامی آند مصرفی این صنعت وارداتی است و ارزبری بالایی دارد. با برنامه ریزی که درایمیدرو، بر پروژه هایی که ارزبری بالایی دارد تمرکز کرده ایم تا بتوانیم با راه اندازی آن پروژه ها خروج ارز را به حداقل برسانیم و از ظرفیت های داخل استفاده کنیم.

خرمی شاد ادامه داد: بر اساس این تفاهم نامه قرار بر این است تا روزانه 2 هزار بشکه وکیوم باتوم و 2 هزار بشکه سی او (کلاریفاید اویل) دریافت کرده و 40هزار تن پترولیوم کک کلیسنه تولید کنیم. البته همچنان فاصله با نیاز داخلی زیاد است و در فاز دوم 120 هزار تن به تولید پترولیوم کک اضافه خواهد شد که در آن صورت نیمی از نیاز کشور را تامین خواهیم کرد و مصرف ارز در این زمینه 50 درصد کاهش خواهد داشت.

طبق اعلام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، این پروژه که قرار است پترولیوم کک کلسینه تولید کند، 150 میلیون دلار سرمایه گذاری نیاز خواهد داشت.  همچنین 800 میلیون دلار سرمایه گذاری برای پودر آلومینیوم در نظر گرفته شده که اگر این مهم محقق شود، ارزبری آلومنیوم از حدود 70 درصد به ازای هر تن به حدود کمتر از 10 درصد کاهش پیدا خواهد کرد. 


تلگرام

برچسب‌ها


نظرات کاربران


نظر شما

  • نام و نام خانوادگی
  • ایمیل
  • کد امنیتی
  • Captcha
  • نظر

  • عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.

 

© 2019 - All rights reserved