زمان زیادی برای تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی نداریم ۱۴۰۱/۰۹/۲۹

به گزارش اویل اینداستری، مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در اجلاس سراسری روابط عمومیهای صنعت پتروشیمی ایران بر جدیت مدیران در پیگیری مباحث مطرحشده در این اجلاس بهمنظور پیشبرد بیشتر برنامههای توسعهای تأکید و اظهار کرد: ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی پیش از انقلاب حدود 3 میلیون تن بود و تمام سیادت این صنعت به دوران پس از انقلاب اسلامی بازمیگردد.
وی افزود: با وجود تحریمها و مشکلات فراوان، صنعتگران ایرانی با تجربیاتی که از قبل و بعد از انقلاب اسلامی کسب کردند، نگذاشتند چرخ صنعت از حرکت بایستد، بهطوری که ظرفیت این صنعت هماکنون به بیش از 90 میلیون تن در سال و جایگاه ویژهای رسیده است.
معاون وزیر نفت با تأکید بر اینکه شرکت ملی صنایع پتروشیمی بهعنوان متولی صنعت پتروشیمی هر کمکی که لازم باشد به هلدینگها و شرکتهای پتروشیمی خواهد کرد تا کار بزرگ تکمیل زنجیره ارزش به ثمر برسد، ادامه داد: زمان زیادی نداریم و در یک محدوده زمانی حداکثر 10 ساله باید یک برنامه سنگینی را اجرا کنیم.
هلدینگها تا 80 درصد سود خود را در تکمیل زنجیره سرمایهگذاری کنند
شاهمیرزایی با اشاره به اینکه باید به نقطه تولید محصولات با ارزش افزوده بالا از مواد پایه در این صنعت برسیم، تصریح کرد: تغییر در بعضی از برنامهریزیها و رویکردها میتواند ما را از برخی از بنبستها که پیش از این پیشبینی نشده بود، عبور دهد که به این منظور بازنگری مجوز طرحها در این شرکت در حال انجام و جمعبندی است.
وی بر حرکت به سمت ایجاد ارزش افزوده هرچه بالاتر تأکید و اظهار کرد: انتخاب عنوان «تولید» در این چند سال اخیر در شعار سال نشاندهنده این است که تولید راهحل عبور از سختیهای کشور است.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: باید تکمیل زنجیره محصولات پتروشیمی مانند متانول را که امروز با ظرفیت بالا در کشور تولید میشود تعریف کرد که برای رسیدن به این هدف باید دست در دست هم بگذاریم و هلدینگهای پتروشیمی نیز پای کار بیایند و تا 80 درصد سودها را برای تکمیل زنجیره ارزش هدایت کنند.
شاهمیرزایی ادامه داد: بنا شد که شرکت ملی صنایع پتروشیمی در دولت سیزدهم تمامی زنجیرههای سودمند را شناسایی و با توجه به اینکه خوراک آن در کدام هلدینگ موجود است به آنها معرفی کند که در این مسیر حدود 22 محصول شناسایی و معرفی شد و خوشبختانه 60 تا 70 درصد این برنامه محقق شده و هلدینگها در حال برنامهریزیهای لازم هستند.
ضرورت تعامل و همافزایی بین شرکتها
وی با اشاره به اینکه برخی لایسنسهای طرحهای مورد نظر باید از کشورهای دیگر خریداری شود، گفت: با توجه به وجود تحریمها علیه کشور نیاز به کار مجاهدانه در این مسیر است و باید همکاری و تعامل و همافزایی بین شرکتها و هلدینگها وجود داشته باشد.
شاهمیرزایی تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی را نقطه آرمانی برای این صنعت عنوان و تصریح کرد: عملکرد تمامی کسانی که در گذشته در این صنعت فعالیت کردهاند قابل تقدیر است.
معاون وزیر نفت با تأکید بر اینکه نگاههای مقطعی و بخشی و منافع کوتاهمدت را باید کنار بگذاریم، افزود: باید نگاه بلندمدت در توسعه صنعت پتروشیمی داشته باشیم تا در تولید محصولات راهبردی، صادرات و بازار هدف محصولات پتروشیمی موفق باشیم. روابط عمومیها نیز با برنامهریزی و فرهنگسازی نقش بهسزایی در طی مسیر تکمیل زنجیره ارزش ایفا میکنند.
بهطور حتم میتوانیم در صنعت پتروشیمی هم پیشرو باشیم
وی با اشاره به اینکه در حوزه دانش فنی نیز نباید وابستگی داشته باشیم، ادامه داد: امروز خوشبختانه در برخی از صنایع در کشور پیشرو هستیم پس در صنعت پتروشیمی چرا نباشیم؟ بهطور حتم میتوانیم؛ برای تحقق این هدف باید یکدیگر را حمایت و یاری کنیم و شرکت ملی صنایع پتروشیمی هم برای تقویت هلدینگها حرکت میکند.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه قرار است کاتالیستهای مورد نیاز صنعت پتروشیمی تا پایان دولت سیزدهم از سوی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و با کمک همه فعالان و شرکتهای دانشبنیان بومیسازی شود، گفت: نشستهای فشرده و فراوانی برای داخلیسازی همه کالا و تجهیزات صنعت پتروشیمی انجام شده است تا طی 6 سال همه تجهیزات و قطعات این صنعت در داخل ساخته و تأمین شود که البته راه آسانی نیست.
شاهمیرزایی افزود: در حوزه دانش فنی نیز کارها تعریف شده و در حال پیگیری است که البته باید بخشی خریداری شوند و بخشی هم از سوی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی بومی شده و بقیه نیز به کمک مراکز عملی، دانشگاهی و دانشبنیان انجام شود.
به ساخت داخل بها دهید
وی تصریح کرد: روابط عمومیها و اصحاب رسانه باید جریان ساخت داخل را تشویق کنند و به آنها بها دهند و بستری را فراهم کنند که شرکتها از توانمندی سازندگان داخلی استفاده کنند.
معاون وزیر نفت از شرکتهای تولیدی پتروشیمیها و همه مدیران، مهندسان و کارگرانی که در هر گوشهای از این مجتمعها زحمت میکشند قدردانی و تأکید کرد: از همه علاقهمندان تقاضا میکنم به کمک توسعه صنعت پتروشیمی بیایند تا زنجیره ارزش در این صنعت تکمیل شود.
برچسبها
نظرات کاربران
نظر شما
- عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.



عناوین دانشی صنعت نفت
- مهندسی مخزن | ۱۸
- حفاری و اکتشاف | ۸۰
- بالادستی | ۳۰
- پایین دستی | ۳
- دریایی و فراساحلی | ۶۷
- مهندسی فرآیند | ۷۰
- تجهیزات دوار | ۴۴
- تجهیزات ثابت | ۳۲
- پایپینگ | ۶۰
- برق و مخابرات | ۱۴
- کنترل و ابزاردقیق | ۲۵
- سیویل و سازه | ۱۳
- مواد و متالوژی | ۴۳
- رنگ و عایق | ۷
- ایمنی | ۹
- آب، پساب و پسماند | ۱۲
- مهندسی عمومی | ۵
- رویه و دستورالعمل | ۱۰
- نرم افزارها | ۶
- کلیپهای فنی و مهندسی | ۷۷
- پالایشگاه نفت | ۱۷
- پالایشگاه گاز | ۴۶
- NGL | ۶
- LNG & LPG | ۱۳
- خط لوله | ۳۶
- مخازن ذخیره | ۱۵
- پتروشیمی | ۱۴
- بازرسی و QC | ۱۵
- HSE | ۳۹
- ساخت و نصب | ۱۲
- راه اندازی | ۹
- سازندگان و تامین کنندگان | ۱۰
- تامین مالی و سرمایه گذاری | ۳۲
- ماشین آلات | ۱۲
- مدیریت پروژه | ۹۱
- مدیریت دانش | ۹
- مدیریت سازمانی و عمومی | ۲
- تأمین کالا | ۱۳
- EPC | ۲۰
- پیمانکاران بین المللی | ۸
- اطلاعات انرژی کشورها | ۱۴
- پروژه های خارجی | ۱۵
- نقشه های نفت و گاز خارجی | ۱۰
- شرکت های نفتی | ۱۲
- پلانت های فعال | ۴۰
- طرح ها و پروژه ها | ۳۵
- منطقه های ویژه انرژی | ۶
- میادین نفت و گاز خارجی | ۴
- نقشه های نفت و گاز ایران | ۲۴
- میادین نفت و گاز | ۴۰
- آمار و داده ها | ۷۵
- اسناد بالادستی نفت | ۹
- اقتصاد نفت و گاز | ۶۹
- حقوق انرژی | ۱۰
- دیپلماسی انرژی | ۱۹
- قراردادهای بالادستی | ۲۰
- مهندسین مشاور | ۶۷
- IPC | ۲۰
- پیمانکاری درایران | ۳۶
- نرخ عوامل نفت و گاز | ۱۲
- قرارداد | ۴۵
- ارزیابی اقتصادی طرح ها | ۳
- بخشنامه و مقررات | ۳۸
- مقررات مناقصات | ۳۱
- حوادث نفت و گاز | ۱۰
- ترینهای صنعت نفت | ۱۴
- فهرست بها | ۱۸
- وقایع نفت و گاز | ۵
- پدافند غیرعامل | ۲
- واژگان و زبان تخصصی | ۱۴
- مجلات نفت و انرژی | ۱۹
- مجلات مهندسی و صنعتی | ۴
- مطالب عمومی | ۳۰
- مدیریت منابع انسانی | ۳
- آمادگی آزمون SP | ۳
- آمادگی آزمون RMP | ۴
- آمادگی آزمون PMP | ۶
- انرژی های غیر نفتی | ۵
- آزمونهای استخدامی نفت | ۱۵
- آزمونهای ارشد 94 | ۵۹
- آزمونهای دکتری 95 | ۳۸
- استانداردهای مهندسی | ۲۱
- ابلاغیات | ۹
- بازاریابی و توسعه بازار | ۱
- تحقیق و توسعه | ۶