صنعت نفت ایران
1403/7/6
Friday
آرشیو اخبار صنعت نفت

واکاوی نقش انرژی اتمی در تامین برق خاورمیانه/ آینده انرژی غرب آسیا چگونه رقم می‌خورد ۱۴۰۱/۰۶/۰۸


به گزارش اویل اینداستری، تأمین و تضمین امنیت انرژی برای کشورها امری ضروری است و برنامه‌ر‌یزی بلندمدت اقتصادی آنها به ثبات در دسترسی به انرژی مورد نیاز، بستگی دارد.

انرژی در دنیای امروز، عاملی حیاتی است که نقش اساسی در تولید دارد از جمله، تأمین‌کننده نیازهای اولیه و خدماتی همچون گرمایش، سرمایش، روشنایی و حمل‌و نقل است، باعث ایجاد اشتغال شده، موجب افزایش درآمدهای ناشی از مبادلات تجاری انرژی می‌شود و این مهم نیازمند داشتن ارتباطات بین‌المللی و تعاملات گسترده اقتصادی و سیاسی است.

به دلیل نیازهای رو به رشد توسعه کشورها به انرژی و افزایش جمعیت جهان، استفاده بی‌رویه و روزافزون از منابع مختلف فسیلی همچون نفت، گاز و زغال‌سنگ، کشورها را با مشکلاتی جدی در رابطه با پایان‌پذیری سوخت‌های فسیلی و آلایندگی محیط‌زیست مواجه ساخته است. از این‌‌رو، یکی از اولویت‌های کشورهای مختلف متنوع‌سازی منابع انرژی و دستیابی به منابع جایگزین انرژی ارزان‌تر و پاک است.

انرژی الکتریکی یکی از مهم‌ترین انواع انرژی است که کاربرد آن روز به روز به دلایل کنترل آسان مصرف برق، امکان انتقال سریع این نوع انرژی، عدم آلودگی در محل مصرف و سهولت در تغییر شکل آن به اشکال دیگر انرژی، بیشتر می‌شود. بر اساس آمارهای جهانی، مصرف انرژی برق بیشترین رشد مصرف را طی 50 سال گذشته داشته است، به‌طوری‌که میزان مصرف آن از 5000 تراوات ساعت در سال 1971 به بیش از 27000 تراوات ساعت در سال 2021 رسیده است. با توجه به رشد فزاینده تقاضای برق در آینده و ناکافی بودن منابع فسیلی و رو به اتمام‌بودن آنها، ناگزیر باید منابع مناسبی برای تولید برق در نظر گرفته شود.

هر یک از روش‌های تولید برق دارای جنبه‌های قوت و ضعف هستند. ازاین‌رو، آینده تولید برق نیاز به طیفی از انتخاب‌های مختلف دارد. اگر قرار است انتشار گازهای گلخانه‌ای کاهش یابد باید استفاده از روش‌های با تولید کم‌کربن توسعه پیدا کنند. انرژی هسته‌ای منبعی قابل اطمینان برای تولید برق، با انتشار بسیار کم‌ کربن است و از نظر اقتصادی قابل رقابت با دیگر منابع است. بر این اساس توسعه نیروگاه‌های هسته‌ای برای تولید برق به‌ عنوان یک راهکار جدی مورد استقبال کشورهای مختلف قرار گرفته است.


تلگرام

برچسب‌ها


نظرات کاربران


نظر شما

  • نام و نام خانوادگی
  • ایمیل
  • کد امنیتی
  • Captcha
  • نظر

  • عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.

 

© 2019 - All rights reserved