صنعت نفت ایران
1403/7/15
Sunday
آرشیو اخبار صنعت نفت

رئیس کنفرانس اوپک خواستار نهادینه شدن همکاری با تولیدکنندگان غیراوپکی شد ۱۳۹۶/۰۹/۰۹


خالد الفالح امروز پنجشنبه در آغاز صد و هفتاد و سومین نشست این کنفرانس در وین افزود: با خرسندی خاطرنشان می کنم که در نتیجه تلاشهای مشترک ما ، اهداف مشخص شده در بیانیه همکاری در مسیر تحقق هستند. در کنفرانس گذشته در 25 ماه مه آشکار بود که لازم است اقدامات بیشتری انجام دهیم که در نتیجه 'بیانیه همکاری' برای 9 ماه دیگر تمدید شد. مسیر بازار از آن زمان تا کنون نشان داده که تصمیم به تمدید درست بوده است و داده های قطعی از شرایط مثبت بازار حکایت دارند.
وی افزود: در ماه مه ، میزان مازاد (overhang) ذخایر نفت کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه 280 میلیون بشکه بالاتر از میانگین پنج ساله بود اما این ذخایر از آن زمان تاکنون حدود 50 درصد کاهش یافته و در ماه اکتبر به 140 میلیون بشکه رسیده است. 
وزیر نفت عربستان و رئیس کنفرانس اوپک گفت: نفت خام در مخازن شناور نیز از ماه ژوئن تاکنون حدود 50 میلیون بشکه کاهش یافته و این روند کاهش ذخایر شامل نفت خام و فراورده ها می شود . 
وی افزود: همچنین شاهد بوده ایم که ساختار بازار برای هر دو نفت خام برنت و 'دبلیو تی آی' برای اولین بار از سال 2014 وارد حالت پیش بهین (Backwardation) شده است که این مساله نشان دهنده حرکت تدریجی بازار به سمت حالت متوازن تر است. 
رئیس کنفرانس اوپک گفت: در کل وضعیت ثبات بازار بهبود یافته و این مساله در اصل نتیجه تبعیت کامل - یا بیشتر از حد انتظار - از هدفهای تعیین شده برای تولید نفت بوده است و اعتبار اوپک نیز ارتقا یافته است و تمام تولیدکنندگان از این بهبود وضعیت سود برده اند.
الفالح افزود: هم اکنون در حال ورود به فصل کاهش تقاضا تا پایان سه ماهه دوم 2018 هستیم اما در میان مدت تا بلند مدت ، آینده شرایط بازار امیدوار کننده است که بهبود اقتصاد جهانی نیز در این مساله نقش دارد. همچنان شاهد نشانه هایی از بهبود تقاضا هستیم و در ماههای اخیر ارقام مربوط به تقاضا بطور منظم در حال اصلاح به سمت ارقام بالاتر بوده اند و اکنون نرخ رشد تقاضا برای سالهای 2017 و 2018 بالاتر از 1.5 میلیون بشکه در روز است .
الفالح با تاکید بر لزوم تداوم تعهد قوی اعضا برای تحقق کامل هدف ها افزود: شرایط امیدارکننده امروز بدون حمایت شریکان غیر اوپک امکان پذیر نمی شد و از این رو باید به دنبال نهادینه کردن چهارچوب همکاری های اوپک و غیراوپک باشیم. 
وی ایجاد فضای مناسب برای سرمایه گذاری لازم و حفظ ثبات بازار را یک مسئولیت مشترک جهانی دانست و افزود: ما به نوبه خود باید همکاری بین اوپک و تولیدکنندگان غیراوپک را تقویت کنیم و همچنین گفت و گو با نهادهای انرژی جهانی بخصوص نهادهای نماینده مصرف کنندگان را پیش ببریم. 
رئیس کنفرانس اوپک در پایان سخنانش گفت: تغییرات آب و هوایی نیز یکی از موضوعاتی است که ذهن همه را به خود مشغول کرده است و ما نیز باید به آن توجه کنیم. چنانکه پیشتر در ماه جاری در کنفرانس آب و هوایی سازمان ملل در بن آلمان مطرح شد ، ما باید بطور مداوم متوجه مسائل زیست محیطی باشیم و بر کاهش تاثیرات کربنی نفت و لزوم ایجاد ترکیبی از منابع متعارف و نوظهور انرژی و اهمیت ایجاد یک مسیر واقع بینانه به سمت آینده انرژی جهان تاکید داشته باشیم.
به گزارش ایرنا ، نشست یکصد و هفتاد و سوم کنفرانس سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) روز پنجشنبه در وین در حالی آغاز به کار کرد که بازار انرژی بی صبرانه در انتظار تصمیم این سازمان در خصوص تمدید توافق کاهش عرضه نفت است.
از ساعت 15 امروز به وقت وین نیز سومین نشست وزیران اوپک و غیراوپک در محل دبیرخانه اوپک در وین برگزار می شود و انتظار می رود وزیران نفت این کشورها در خصوص تمدید توافق کاهش تولید تصمیم گیری کنند. 
بیژن زنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران در حاشیه این نشست به خبرنگار ایرنا گفت: تمام اعضای اوپک و کشورهای غیراوپک مشارکت کننده در توافق کاهش عرضه ، برای مدیریت بازار نفت به منظور ایجاد ثبات در بازار و تامین منافع تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، بسیار جدی هستند. 
وی افزود: همگی ما در صورت لزوم آماده ایم تا اقدامات بیشتری نیز انجام دهیم .
زنگنه چهارشنبه شب نیز هنگام ورود به هتل محل اقامت خود در وین گفته بود که ایران بنا بر نتیجه رایزنی های اعضا با هر دو پیشنهاد تمدید شش ماهه یا 9 ماهه موافق است. 
در جلسه امروز اوپک طارق المولا وزیر انرژی مصر نیز به عنوان ناظر شرکت داشت و در سخنانی گفت که مصر هر چند تولیدکننده بزرگی نیست اما بطور قطع در این اصل مشترک حفظ ثبات بازار و قیمت های عادلانه برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان ، با اوپک هم رای است. 
اوپک در نشست رسمی 30 نوامبر 2016 (دهم آذرماه 1395) در وین، برای نخستین بار از سال 2008 میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا با کاهش مازاد عرضه نفت در بازارها، به بالا رفتن سطح قیمت ها کمک کند. براساس این توافق، مقرر شد اوپک یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز از سطح تولید خود بکاهد. ایران، الجزایر، آنگولا، اکوادور، گینه استوایی ، گابن ، عراق ، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان، امارات و ونزوئلا اعضای اوپک هستند. 
اوپک همچنین موفق شد بیستم آذرماه 1395، تولیدکنندگان نفت غیراوپک شامل روسیه ، جمهوری آذربایجان ، بحرین ، بروئنی ، قزاقستان، مالزی ، مکزیک ، عمان ، سودان و سودان جنوبی را با خود همراه سازد. این تولیدکنندگان نیز در مجموع با کاهش 600 هزار بشکه در روز از تولید نفت خود موافقت کردند و به این ترتیب از اول سال 2017 روزانه 1.8 میلیون بشکه از عرضه جهانی نفت کاسته شد . وزیران نفت و انرژی کشورهای اوپک و غیراوپک در نشست چهارم خرداد امسال با تمدید توافق کاهش تولید نفت برای 9 ماه دیگر، یعنی تا پایان مارس 2018 (اواسط فروردین 1397) موافقت کردند.

 

منبع: ایرنا


تلگرام

برچسب‌ها


نظرات کاربران


نظر شما

  • نام و نام خانوادگی
  • ایمیل
  • کد امنیتی
  • Captcha
  • نظر

  • عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.

 

© 2019 - All rights reserved