بازاریابی کارمندان شعب بانکی برای جذب سپرده/طرح های ویژه شب عید آمد! ۱۳۹۴/۱۲/۲۰
برخی کارمندان شعب بانکی در روزهای پایانی سال که مردم عیدی و پاداش خود را دریافت کردهاند، نقش بازاریاب هایی را بازی می کنند که تلاش دارند مردم را قانع کنند تا پولشان را به شعبه آنها بیاورند.
ایام پایانی سال فرا می رسد و بانکها به روزهای اوج کار خود رسیده اند. مردم تلاش دارند تا بدهی ها و مطالبات یکساله خود را در پایان سال تسویه نمایند و با حساب و کتابی مرتب، به استقبال سال نو بروند. همین امر سبب می شود تا شعب بانکی، بیش از هر زمان دیگری، شاهد تجمع مردم باشد. اگرچه امسال به نسبت سال های گذشته، حجم مراجعات مردم به بانکها بسیار کاهش یافته است.
البته دلیل این امر را می توان دو موضوع دانست. اول اینکه بسیاری از مردم رغبت به این دارند که کارهای خود را در خارج از شعب بانکی و در فضای الکترونیکی انجام دهند و در این روزهای پرترافیک پایان سال، کمتر برای انجام امور بانکی از منزل بیرون بیایند و دوم اینکه، سطح پس انداز به حداقل کاهش یافته و به نظر هم نمی رسد که پول زیادی در دست مردم باشد که بخواهند آن را وارد سیستم بانکی کنند یا اینکه جابجایی منابع داشته باشند؛ به هرحال دلیل اول محتمل تر به نظر می رسد.
در این میان برخی مردم با مراجعه به سیستم بانکی، به این نکته اشاره می کنند که برخی شعب، با کمبود اسکناس مواجه هستند و دلیل آن را هم انجام امور به صورت الکترونیکی عنوان می کنند؛ موضوعی که البته بانک مرکزی تمهیداتی اندیشیده تا بتواند کمبود اسکناس را در ایام پایانی سال برای شعب بانکی برطرف نماید.
اما به هرحال، از مجموعه شلوغی های آخر سال بانکها که بگذریم، موضوعی که بیشتر از همه چیز خودنمایی می کند؛ طرح های جدیدی است که به طرق مختلف تلاش دارد تا پای مردم را برای سپرده گذاری به سیستم بانکی باز کند. شاید بانکها هم می خواهند سهمی از عیدی و پاداش پایان سال مردم یا منابعی که آنها از طلبکارانشان طلب دارند، داشته باشند. به هرحال این روزها مسابقه بانکی برای جذب سپرده از مردم به اوج خود رسیده است.
کافی است از جلوی شعب بانکی که در یک خیابان به فاصله چند متری از هم قرار گرفته اند، رد شویم تا این فضا را به خوبی بتوان به چشم دید. اکنون بسیاری از بانکها برای آنکه بتوانند سپرده های مردم را جذب کنند، روش های متنوعی به کار می گیرند که عمدتا با تبلیغات جذاب پیش روی مشتریان قرار می گیرد و تلاش دارد تا خود را متمایز از سایر رقبای خود قرار دهد.
نکته دیگر آن است که برخی از این طرحهای جذاب، برای فرار از نظارت های بانکی و مصوبات شورای پول و اعتبار طراحی شده؛ یعنی کار به جایی رسیده است که برخی از شعب بانکی، از مشتری می خواهند که دو حساب به صورت همزمان را در مقابل سپرده گذاری خود در شعب بانکی گشایش کنند؛ به این معنا که نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار را در یک حساب و مابقی آن تا سقف تدارک دیده شده خودشان را در حساب دیگر مشتری واریز نمایند و این طور، از حساب و کتاب نظارتی بانک مرکزی هم در امان باشند.
این روش را یکی از سپرده گذاران می گوید. او می افزاید: وقتی به برخی بانکها برای اطلاع از سپرده هایشان مراجعه می کنیم، آنها روش های جذابی را پیشنهاد می دهند و نرخ های متفاوتی را هم بیان می کنند که بسته به پولی دارد که قرار است مشتری به آنها بسپارد، اما وقتی که از آنها در مورد نرخ سود سوال می شود، صحبت از ۲۰ و ۲۱ درصد به میان می آورند که حداقل دو تا ۳ درصد بالاتر از نرخ مصوبه شورای پول و اعتبار است.
به گفته این سپرده گذار، وقتی که فرم های سپرده گذاری از سوی متصدیان شعب در اختیار فرد قرار داده می شود، دو حساب همزمان گشایش می یابد که یکی از آنها برای واریز سود سپرده مطابق با شورای پول و اعتبار و دیگری برای نرخ اضافه بر درصد مصوب است که به حساب دیگر واریز می شود.
این یکی از شگردهایی است که این روزها بانکها به کار می برند. اما موضوع دیگر، بازاریابی برخی کارمندان شعب بانکی برای جذب سپرده بیشتر است. به خصوص اینکه مشتری رقم های بالایی در اختیار داشته باشد. آنها تلاش می کنند که مشتری را قانع کرده و با قیاس سود پیشنهادی خود با سایر بانکهای رقیب، تلاش در اغوا کردن مشتری دارند.
البته کف سپرده ای که مشتری برای برخورداری از سود بالاتر از نرخ مصوب شورای پول و اعتبار بیان می شود، حداقل ۵ میلیون تومان است. یعنی اگر یک مشتری بالای این رقم را سپرده گذاری کند، می تواند از طرح های به نسبت ویژه تری نسبت به سایر رقم های پایین تر برخوردار باشد. بنابراین این رقم هم مهم است که چه قدر باشد؛ ضمن اینکه این رنج برای سپرده های بالای ۱۰۰ میلیون تومان نرخ های جذاب تری می شود.
نکته دیگری که البته تنها در حد برخی حرف هایی است که در میان کارمندان شعب بانکی رد و بدل می شود، این است که دولت به بانکها تکلیف کرده که به هر روشی که می توانند نقدینگی را از دست مردم جذب کنند، چراکه دولت می خواهد استقراضی داشته باشد و حقوق کارمندان خود و پاداش پایان سال آنها را داشته باشد.
به هرحال این روند بانکها که بارها و بارها نسبت به آن هشدار داده شده است، مشخص نیست که راه به کجا خواهد برد. یعنی باید منتظر ماند و دید که سودهای موهومی، بانکها را به چه نقطه ای خواهد رساند.
منبع: مهر
برچسبها
نظرات کاربران
نظر شما
- عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.
عناوین دانشی صنعت نفت
- مهندسی مخزن | ۱۸
- حفاری و اکتشاف | ۸۰
- بالادستی | ۳۰
- پایین دستی | ۳
- دریایی و فراساحلی | ۶۷
- مهندسی فرآیند | ۷۰
- تجهیزات دوار | ۴۴
- تجهیزات ثابت | ۳۲
- پایپینگ | ۶۰
- برق و مخابرات | ۱۴
- کنترل و ابزاردقیق | ۲۵
- سیویل و سازه | ۱۳
- مواد و متالوژی | ۴۳
- رنگ و عایق | ۷
- ایمنی | ۹
- آب، پساب و پسماند | ۱۲
- مهندسی عمومی | ۵
- رویه و دستورالعمل | ۱۰
- نرم افزارها | ۶
- کلیپهای فنی و مهندسی | ۷۷
- پالایشگاه نفت | ۱۷
- پالایشگاه گاز | ۴۶
- NGL | ۶
- LNG & LPG | ۱۳
- خط لوله | ۳۶
- مخازن ذخیره | ۱۵
- پتروشیمی | ۱۴
- بازرسی و QC | ۱۵
- HSE | ۳۹
- ساخت و نصب | ۱۲
- راه اندازی | ۹
- سازندگان و تامین کنندگان | ۱۰
- تامین مالی و سرمایه گذاری | ۳۲
- ماشین آلات | ۱۲
- مدیریت پروژه | ۹۱
- مدیریت دانش | ۹
- مدیریت سازمانی و عمومی | ۲
- تأمین کالا | ۱۳
- EPC | ۲۰
- پیمانکاران بین المللی | ۸
- اطلاعات انرژی کشورها | ۱۴
- پروژه های خارجی | ۱۵
- نقشه های نفت و گاز خارجی | ۱۰
- شرکت های نفتی | ۱۲
- پلانت های فعال | ۴۰
- طرح ها و پروژه ها | ۳۵
- منطقه های ویژه انرژی | ۶
- میادین نفت و گاز خارجی | ۴
- نقشه های نفت و گاز ایران | ۲۴
- میادین نفت و گاز | ۴۰
- آمار و داده ها | ۷۵
- اسناد بالادستی نفت | ۹
- اقتصاد نفت و گاز | ۶۹
- حقوق انرژی | ۱۰
- دیپلماسی انرژی | ۱۹
- قراردادهای بالادستی | ۲۰
- مهندسین مشاور | ۶۷
- IPC | ۲۰
- پیمانکاری درایران | ۳۶
- نرخ عوامل نفت و گاز | ۱۲
- قرارداد | ۴۵
- ارزیابی اقتصادی طرح ها | ۳
- بخشنامه و مقررات | ۳۸
- مقررات مناقصات | ۳۱
- حوادث نفت و گاز | ۱۰
- ترینهای صنعت نفت | ۱۴
- فهرست بها | ۱۸
- وقایع نفت و گاز | ۵
- پدافند غیرعامل | ۲
- واژگان و زبان تخصصی | ۱۴
- مجلات نفت و انرژی | ۱۹
- مجلات مهندسی و صنعتی | ۴
- مطالب عمومی | ۳۰
- مدیریت منابع انسانی | ۳
- آمادگی آزمون SP | ۳
- آمادگی آزمون RMP | ۴
- آمادگی آزمون PMP | ۶
- انرژی های غیر نفتی | ۵
- آزمونهای استخدامی نفت | ۱۵
- آزمونهای ارشد 94 | ۵۹
- آزمونهای دکتری 95 | ۳۸
- استانداردهای مهندسی | ۲۱
- ابلاغیات | ۹
- بازاریابی و توسعه بازار | ۱
- تحقیق و توسعه | ۶