صنعت نفت ایران
1403/2/8
Saturday
آرشیو اخبار صنعت نفت

تنها 30 درصد توان علمی کشور به محصول تبدیل می‌شود ۱۳۹۶/۰۳/۱۰


مهندس باقر پورقاسم در آیین "رونمایی از مته حفاری دندانه‌ای ساخت جهاد دانشگاهی خوزستان با فناوری بومی" که امروز، هشتم خردادماه در مؤسسه آموزش عالی جهاددانشگاهی استان برگزار شد، اظهار کرد: امروزه سطح پروژه‌های پژوهشی موفق در شرکت مناطق نفت‌خیز نسبت به گذشته بسیار تغییر کرده است.

وی افزود: به‌طور مثال در ساخت توربین سولارسنتار گازی که تکنولوژی آن فقط در هفت کشور دنیا موجود بود، موفق شده‌ایم؛ همچنین در ساخت افزایه‌های سیمان که در کشورهای خاصی دانش فنی آن وجود داشت، به لطف جهاد دانشگاهی موفق شدیم. اکنون پژوهش‌های کتابخانه‌ای که در سالیان گذشته رواج داشت، در فرهنگ امروز برچیده شده و عموم قراردادهای پژوهشی تا مرحله تولید انبوه پیش می‌روند. ساخت اولین مته حفاری به‌عنوان کاری که با تکنولوژی روز و دانش فنی به‌دست آمده، افتخار دیگری است که رقم خورده است.

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب ادامه داد: امروز پژوهش مبنای اقتصاد مقاومتی شده است؛ مفتخریم اعلام کنیم که به‌زودی قراردادهای ساخت کمپرسور نیز به همت جهادگران کشور منعقد خواهد شد که شامل چهار نوع کمپرسور است و اکنون 500 دستگاه از این نوع در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز وجود دارد.

پورقاسم عنوان کرد: کشورهایی که دانش فنی تولید می‌کنند و توانایی کاربردی کردن آن را دارند، امروز در دنیا برند شده‌اند، اما متأسفانه در کشور ما تنها امکان کاربردی کردن 30 درصد توان علمی وجود دارد. کشورهایی در این زمینه پیشتاز هستند که می‌توانند حداکثر توان علمی خود را کاربردی کنند و از بابت تنظیم قوانین و بسترسازی برای استفاده از نبوغ و دانش علمی موفق بوده‌اند.

وی با اشاره به قرارداد ساخت توربین سولارسنتار گازی گفت: پیچیدگی نوشتن قرارداد این پروژه از پیچیدگی ساخت خود این توربین کمتر نبود؛ این میدان مردانی می‌خواهد که ازخودگذشته، اهل ریسک و پای کار باشند. اولین مته‌ای که ساخته شد موفقیت‌آمیز نبود، اما به لطف خدا و همت جهادگران از تجربیات عدم موفقیت این مته در بهبود مته‌های بعدی استفاده شد تا مته سوم به‌طور کامل موفقیت‌آمیز باشد.

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با بیان اینکه امروز این دشواری‌ها در دیگر پروژه‌ها نیز وجود دارند، گفت: قوانین مربوطه، پوشش‌های حمایتی لازم را در این زمینه ندارد و کسانی که قرارداد را امضاء می‌کنند باید تماماً از خود مایه بگذارند. مجموع شرایطی که برای راهبری پروژه‌های پژوهشی و ساخت کالا به وجود آمده، زمینه‌های سوءاستفاده را به‌گونه‌ای در کشور ایجاد کرده که ریسک قرارداد را بالا برده است و موجب شده که در حال حاضر تنها 30 درصد توان داخلی کشور به محصول تبدیل شود.

پورقاسم تصریح کرد: ما باید دو مسیر را جلوی خود قرار دهیم؛ اول استفاده از توان داخلی و دوم نهضتی که از قوانین آغاز شود، یعنی در کنار بحث توانایی که امروز در کشور عنوان می‌کنیم، یک شعار یا فرهنگ جریان پیدا کند که متأسفانه اکنون مغفول است. چرا ما قوانین حمایتی نداریم و چرا وقتی محصولی تولید انبوه می‌شود و به مرحله تست میدانی می‌رود و متقاضی آن آماده خرید است، باید مجبور به شرکت در مناقصات باشیم؟

وی تأکید کرد: قوانین ما حمایت‌های لازم را پوشش نمی‌دهند و اگر قوانین حمایتی نداشته باشیم، به سرانجام نخواهیم رسید. درخواست من از مسئولان رده بالا که می‌توانند این صدا را به مجلس و قانونگذاران برسانند، این است که در عین توجه به شناخت توانایی بالقوه، به اصلاح این قوانین نیز توجه ویژه‌ای داشته باشند.

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: در برخی کشورها نقشه راه تولید فناوری توسط شخص رئیس‌جمهور ابلاغ می‌شود و به مجلس و قوه قضائیه دستورات ویژه‌ای می‌دهد تا به خودکفایی لازم برسند، اما در کشور ما متأسفانه از آرزو و ایده صحبت می‌شود، درحالی‌که شیوه‌های آن را به‌درستی بیان نمی‌کنیم تا بتوانیم شاهد شکوفایی اقتصاد بر مبنای دانش درون‌زا باشیم.

پورقاسم با اشاره به پروژه ساخت مته دندانه‌ای که امروز رونمایی شد، گفت: شاید در روزنامه‌ها و ... درباره مته 17 و ک دوم اینچ، چیزهایی شنیده باشیم اما به جرأت می‌توانم بگویم در مته‌ای که امروز ساخته شده، به‌طور کامل از دانش فنی و توان علمی کشور استفاده شده است.

منبع: ایسنا


تلگرام

برچسب‌ها


نظرات کاربران


نظر شما

  • نام و نام خانوادگی
  • ایمیل
  • کد امنیتی
  • Captcha
  • نظر

  • عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.

 

© 2019 - All rights reserved