صنعت نفت ایران
1403/1/9
Thursday
آرشیو اخبار صنعت نفت

کشمکش اوپک برای متوقف کردن ریزش قیمت نفت ۱۳۹۸/۰۶/۱۵


هلیما کرافت، مدیر جهانی استراتژی کالای شرکت "آر بی سی کپیتال مارکتس" به شبکه سی ان بی سی گفت:‌ اوپک برای نشان دادن این که هنوز قدرت معکوس کردن روند کاهشی قیمت نفت را دارد تحت فشار شدیدی قرار دارد.

یک بار دیگر درباره این که آیا اوپک واقعا روی بازارهای نفت نفوذ دارد آن هم در شرایطی که معامله گران نفت مدام منتظر پیامهای توییت دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا هستند، پرسشهایی مطرح شده است.

به گفته کرافت، پاک کردن بازار فیزیکی ممکن است راحت‌تر از چیره شدن بر بدبینی نسبت به کارآمدی استراتژی اوپک در دوران ترامپ باشد. مسئولیت اوپک این است که نشان دهد ابزارهای لازم را برای متوقف کردن روند نزولی قیمت نفت که سیاست کاخ سفید در آن بی‌تاثیر نبوده است، در اختیار دارد.

اوپک در برابر آمریکا

محدودیت‌های عرضه و افت ناخواسته عرضه ایران و ونزوئلا باعث شد سهم اوپک از بازار جهانی نفت به پایین‌ترین حد چند سال اخیر سقوط کند. در این بین، آمریکا تولید نفت خود را در یک دهه گذشته بیش از دو برابر افزایش داده و به بزرگترین تولیدکننده نفت جهان تبدیل شده است.

صنعت نفت شیل آمریکا با نرخ سریعی توسعه پیدا کرده است به طوری که تلاشهای اوپک برای رفع نگرانی‌ها نسبت به تقاضا را خنثی کرده و بازار جهانی را از عرضه نفت لبریز کرده است.

با این حال مدیر بخش تحقیقات نفت و گاز منطقه اروپا، خاورمیانه و آفریقای بانک جی پی مورگان اوایل امسال به شبکه سی ان بی سی گفت: افت تدریجی قیمت نفت در سالهای آینده باعث خواهد شد اوپک بخشی از سهم بازارش را از آمریکا پس بگیرد.

نفت برنت در سطح ۶۰ دلار و وست تگزاس اینترمدیت در ۵۶ دلار معامله می‌شود. بهای معاملات آتی نفت برنت از اوج خود در آوریل بیش از ۲۰ درصد و وست تگزاس اینترمدیت بیش از ۱۷ درصد سقوط کرده است.

به گفته استفن برنوک، تحلیلگر نفت در شرکت "پی وی ام اویل آسوشیتس"، حقیقت این است که جو بازار تحت تاثیر فضای کلان و نگرانیهای پیرامون تقاضا برای نفت که بر بازار حاکم شده است، قرار دارد. بر همین اساس، نفت برنت در هفته‌های آینده در حدود ۶۰ دلار در هر بشکه خواهد ماند.

تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک که به گروه اوپک پلاس معروف هستند، قرار است هفته آینده برای بازبینی پیشرفت خود در تثبیت بازارهای نفت در ابوظبی دیدار کنند.

این دیدار احتمالا نشانه‌های مهمی را درباره این قدرتمندترین اعضای اوپک برای تقویت قیمتها تا چه حد پیش خواهند رفت، فراهم می‌کند. پس از آن همه اعضای گروه اوپک پلاس در پایان سال در وین گردهم می‌آیند تا درباره اقدامات ضروری برای سال ۲۰۲۰ تصمیم بگیرند.

بنا بر پیش بینی تحلیلگران "آر بی سی کپیتال مارکتس"، اوپک پایبندی خود برای برقراری مجدد تعادل بازار و تثبیت قیمت‌ها را مورد تاکید قرار خواهد داد. این تحلیلگران خاطرنشان کردند که به باور ما، فراتر از تداوم محدودیت عرضه، چالش اوپک نشان دادن توانایی تغییر جهت روند قیمت نفت در بازاری خواهد بود که تحت تاثیر جنگ تجاری و توییتهای جدید رییس جمهور آمریکا قرار دارد.

پیش بینی می‌شود اوپک پلاس پایبندی خود به تعادل مجدد بازار را در دیدار ۱۲ سپتامبر تکرار کند و عربستان سعودی تلاش خود را در راستای استراتژی "بکار بستن هر آنچه لازم است"، مضاعف کند.

اوپک به همراه تولیدکنندگان غیرعضو اوپک شامل روسیه توافق کرده‌اند تولید خود را از ابتدای سال ۲۰۱۹ به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز محدود نگه دارند و قرار است این پیمان تا مارس سال ۲۰۲۰ ادامه پیدا کند.


تلگرام

برچسب‌ها


نظرات کاربران


نظر شما

  • نام و نام خانوادگی
  • ایمیل
  • کد امنیتی
  • Captcha
  • نظر

  • عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.

 

© 2019 - All rights reserved