صنعت نفت ایران
1403/1/9
Thursday
آرشیو اخبار صنعت نفت

زیان صنعت نفت آمریکا از گسترش ویروس کرونا ۱۳۹۸/۱۱/۱۷


به گزارش اویل اینداستری به نقل از نیویورک تایمز، تولید کنندگان نفت آمریکا در حالیکه با کاهش مشاغل و بدهی های خود دست و پنجه نرم می‌کنند، با شوک دیگری در بازارهای انرژی هم روبرو شده اند: تاثیرات اقتصادی شیوع ویروس کرونادر چین و مناطق دیگر جهان.

 تولید کنندگان نفت و گاز طبیعی آمریکا طی سال گذشته با قیمت پایین کالاهایشان روبرو بوده اند و حالا انتظار یک کاهش شدید دیگر را در قیمت جهانی محصولاتشان دارند. در نتیجه آماده می‌شوند تا سرمایه گذاری در اکتشاف و تولید را پایین بیاورند. قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا در روز دوشنبه به پایین تر از 50 دلار در هر بشکه رسید یعنی 20 درصد کاهش نسبت به ماه گذشته.

 پس از کمی افزایش قیمت در روز سه شنبه، قیمت ها بازهم پایین تر رفت و به 49.61 دلار در هر بشکه رسید که پایین‌ترین حد در بیش از یک سال گذشته بود.

چین تنها حدود 200 هزار بشکه در روز نفت و سوخت از آمریکا می خرد که 8.5 میلیون بشکه از کل صادرات روزانه آمریکا را تشکیل می‌دهد. ولی نفت یک کالای جهانی است و قیمت های شاخص در بازارهای جهانی گذاشته می شوند نه در بازارهای داخلی بنابراین قیمت کمتر به معنای سود کمتر است.

 نگرانی های به وجود آمده نشان دهنده تاثیر روزافزون چین در بازارهای انرژی بین الملل است.

تنها چند هفته پس از انتشار ویروس کرونا، تقاضای روزانه نفت چین به خاطر کاهش سفرهای هوایی و جاده‌ای و تولید کارخانه ای در این کشور پایین آمده است. با توجه به این که چین  از هر 100 بشکه نفت تولید شده در جهان، سیزده بشکه را مصرف میکند، تمام شرکت های نفت تا حدی ضربه می خورند.

 بیش از 50 میلیون نفر تحت تاثیر ممنوعیت سفر در استان هبئی، مرکز شیوع این ویروس قرار گرفته اند که باعث کاهش مصرف بنزین شده است. خطوط هوایی بین المللی دنیا هم به سرعت پروازهای خود را به چین لغو می کنند که باعث افزایش ذخایر سوخت جت و دیزل در بازارهای جهانی شده است، آن هم در زمانی که مازاد عرضه این محصولات در بازار وجود داشت و قیمت آن پایین آمده بود.

 برای تولید کنندگانی مثل عراق و عربستان، این کاهش قیمت به معنای ده درصد کاهش سود دهی است ولی در آمریکا که قیمت حفاری نفت در میادین شیل بسیار بالاتر از 45 دلار در هر بشکه است، این کاهش قیمت به معنای 60 درصد کاهش سود دهی است.

42 شرکت نفت و گاز در آمریکای شمالی در سال گذشته تقاضای ورشکستگی کرده بودند. از زمان کاهش قیمت نفت در 2015 ، 208 درخواست ورشکستگی توسط تولیدکنندگان ثبت شده است که 122 میلیارد دلار بدهی را در بر می گیرد.

 شرکت های نفت آمریکا در سال گذشته بودجه‌های خود را با اخراج 14 هزار تا 750 هزار کارمند در آمریکا کاهش داده‌اند. طی هفته گذشته، اکسون موبیل، کونوکو فیلیپس و چورون درآمدهای ناامید کننده ای را به خاطر قیمت پایین نفت و گاز و کاهش حاشیه های سود گزارش داده اند. هنوز بی ثباتی های زیادی در مورد گسترش ویروس کرونا و پیامدهای آن برای اقتصاد وجود دارد.

 سایر کشورها هم تحت فشار قرار می گیرند. بیشتر 10 میلیون بشکه در روز واردات نفت چین از روسیه، آفریقا، ایران و سایر کشورهای خلیج فارس می آید و تولید کنندگان نفت این مناطق مجبور شده‌اند صادرات نفت خود را به شدت کاهش دهند.

 


تلگرام

برچسب‌ها


نظرات کاربران


نظر شما

  • نام و نام خانوادگی
  • ایمیل
  • کد امنیتی
  • Captcha
  • نظر

  • عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.

 

© 2019 - All rights reserved