صنعت نفت ایران
1403/1/9
Thursday
آرشیو اخبار صنعت نفت

پروژه فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی در آستانه تکمیل/ سهم تولید داخل در این پروژه چقدر است؟ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷


پروژه فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی با هدف استخراج روزانه 56 میلیون مترمکعب گاز غنی از مخزن، پالایش و تولید روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز شیرین از گاز استخراج شده، تولید روزانه 77 هزار بشکه میعانات گازی، تولید روزانه 2900 تن (سالانه 1.05 میلیون تن) گاز مایع LPG، تولید روزانه 2750 تن (سالانه یک میلیون تن) اتان به منظور تأمین خوراک واحدهای پتروشیمی و تولید روزانه 400 تن گوگرد، در خردادماه سال 1389 به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) به عنوان پیمانکار عمومی واگذار شد و شرکت‌های متعدد ایرانی در جریان توسعه آن وارد شدند.

در جریان توسعه این فازها با تکیه بر توان داخلی ساخت و نصب چهار عدد سکوی دریایی با احتساب حفاری و بهره برداری از 38 حلقه چاه در فاصله 105 کیلومتری ساحل کنگان، دو رشته خط لوله 32 اینچ دریایی جمعا به طول 210 کیلومتر، دو رشته خط لوله 4 اینچ دریایی جهت انتقال گلایکول جمعا به طول 210 کیلومتر، پالایشگاه خشکی به مساحت 220 هکتار در منطقه پارس دو و دو رشته خط لوله 18 اینچ به طول هر یک 6 کیلومتر به منظور اتصال سکوی 24A به 22 و نیز سکوی 24B به 23 در دستور کار قرار گرفت.

در جریان توسعه این پروژه، چرخه ارزش افزایی از ظرفیت های داخلی به گونه‌ای بود که 100 درصد مراحل طراحی و مهندسی پالایشگاه خشکی و حفاری دریایی، اجرای سکوها و خطوط لوله با دستان متخصصان ایرانی اجرا شد و در مجموع با محاسبه اوزان و سهم سایر فاکتورهای مرتبط با پروژه، حدود 63 درصد از کل بسته ساخت و اجرای این طرح با قابلیت‌های بومی در صنعت نفت به انجام رسید.

در تاریخ 26 اسفندماه سال گذشته، با حضور رئیس‌جمهور، 8 واحد شیرین‌سازی گاز در دو پالایشگاه گازی و نیمی از ظرفیت تولید گاز از بخش دریا در فازهای 13، 22، 23 و 24 پارس جنوبی به بهره‌برداری رسید. از اینرو در روزهای پایانی سال گذشته شاهد بهره برداری کامل از پالایشگاه خشکی فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی و بهره برداری از نیمی از ظرفیت این فازها در بخش برداشت گاز از مخزن پارس جنوبی بودیم به طوری که از مجموع ظرفیت برداشت 56 میلیون مترمکعبی گاز غنی در فازهای 22، 23 و 24 حدود 28 میلیون مترمکعب ظرفیت برداشت گاز به بهره‌برداری رسید.

در پاییز امسال نیز پس از تکمیل ساخت دو سکوی باقی مانده این پروژه (23 و 24B) عملیات به‌آب اندازی، انتقال سکوها و نصب این دو ابرسازه 2500 تنی با توان داخلی انجام شد به گونه‌ای که در جریان عملیات نصب این دو سکو، رکورد جدیدی در پارس جنوبی به ثبت رسید.

در نخستین ماه زمستان نیز عملیات هوک‌آپ و راه اندازی این دو سکو ادامه یافت تا اینکه در روزهای اخیر، یکی از این سکوها (سکوی 23) به مخزن پارس جنویب وصل شده و برداشت گاز با ظرفیت 14.2 میلیون مترمکعب در این سکو، آغاز شد.

علی اصغر صادقی، قائم مقام فازهای 22 تا 24 در این خصوص گفت: مشعل سکوی 23 پس از تکمیل مراحل هوک آپ و راه اندازی،  با بازشدن و جریان‌دهی به چاه ها روشن شد و این سکو، یکشنبه (15 دی ماه) با ارسال پایدار گاز به پالایشگاه ساحلی فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی به بهره برداری رسید.

صادقی با بیان اینکه سکوی فاز 23، با رعایت کلیه الزامات و دستورالعمل های ایمنی و توسط متخصصان داخلی عملیاتی شده، اظهار کرد: با توجه تلاش های شبانه روزی گروه راه اندازی در راستای افزایش ظرفیت تولید گاز و تامین حداکثری نیازهای مصرفی مردم در زمستان، تمام فعالیت های هوک آپ و راه اندازی سکوی فاز 23 با وجود شرایط ناپایدار آب و هوا، در مدت دوهفته کاری به پایان رسید و این سکو در مدار تولید قرار گرفت.

قائم مقام فازهای 22 تا 24، با یادآوری تولید روزانه 28 میلیون متر مکعب گاز از دو سکوی مرحله اول این فازها در سال گذشته گفت: تولیدی شدن سکوی 23 ، ظرفیت برداشت گاز از بخش فراساحل فازهای 22 تا 24 را به روزانه 42 میلیون متر مکعب افزایش داده و به این ترتیب سه سکو از چهار سکوی این فازها هرکدام با ظرفیت 14.2 میلیون متر مکعب گاز هم اکنون در حال بهره برداری هستند.

صادقی گفت: ظرفیت برداشت گاز در هر یک از این سکوها به منزله تولید روزانه 14 میلیون مترمکعب گاز شیرین، 20 هزار بشکه میعانات گازی و 100 تن گوگرد و سالانه 250 هزار تن گاز مایع و 250 هزار تن اتان خواهد بود.

همچنین، عبدالله مهرابی، رئیس بخش فراساحل فازهای 22 تا24 پارس جنوبی نیز درباره اخرین وضعیت چهارمین سکوی این فازها گفت: پیشرفت عملیات نصب اتصالات و راه اندازی سکوی 24B در دریا به بیش از 30 درصد رسیده و این سکو نیز بزودی راه اندازی و در مدار تولید قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: فعالیت های هوک آپ و راه اندازی این سکو تا آغاز بهره برداری و ارسال گاز به پالایشگاه به منظور شتاب بخشیدن در تامین سوخت زمستانی کشورادامه دارد.

مهرابی با بیان اینکه با تکمیل راه اندازی و بهره برداری از سکوی 24B ، همه عرشه های تولیدی این طرح، عملیاتی می شوند، گفت: این سکو که با رکوردی بی نظیر سه روز پس از سکوی سوم فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی در دریا نصب شده بود، با ظرفیت مشابه سکوی 23، بزودی عملیاتی شده و متعاقب آن کل زنجیره تولید در مرحله دوم این طرح شامل یک سکوی اصلی و یک سکوی اقماری با 14 حلقه چاه تکمیل شده ، یک خط رشته خط لوله 32 اینچ اصلی و خط لوله میانی 20 اینچ آن ها با ظرفیت برداشت تولید روزانه 28 میلیون متر مکعب گاز کامل می شود.

جزئیات سهم استفاده از توان و ظرفیت‌های ایرانی در توسعه فازهای 22، 23 و 24 پارس جنوبی در جدول زیر آورده شده است.

میدان گازی پارس جنوبی ,


تلگرام

برچسب‌ها


نظرات کاربران


نظر شما

  • نام و نام خانوادگی
  • ایمیل
  • کد امنیتی
  • Captcha
  • نظر

  • عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.

 

© 2019 - All rights reserved