صنعت نفت ایران
1403/2/5
Wednesday
آرشیو اخبار صنعت نفت

آغاز عملیات 14 پروژه کلان میدان نفتی در نیمه نخست سال 98 ۱۳۹۷/۱۰/۱۰


مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: عملیات اجرایی حداقل 14 پروژه کلان میدان نفتی از بین 28 میدان نفتی، در نیمه نخست سال آینده آغاز می شود.
احمد محمدی روز یکشنبه در حاشیه نشست تخصصی طرح نگهداشت و افزایش تولید 28 میدان نفتی مناطق نفتخیز جنوب با اشاره به پیگیری برای نهایی کردن هشت تا 10 بسته قراردادی جدید، افزود: این بسته ها علاوه بر 6 بسته قبلی در راستای اهداف فنی و عملیاتی این شرکت به منظور ایجاد اشتغال فراگیر در منطقه تهیه شده است.
وی بیان داشت: شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر تسریع تکمیل بسته ها و برگزاری مناقصات در قالب قراردادهای عملیات محور EPC ،EPD ، شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب را مکلف کرد تا در راستای افزایش اشتغال و پویایی بازار کار و کالا در کشور به ویژه خوزستان، حداقل هشت بسته را تا انتهای امسال نهایی و پیمانکاران را مشخص کند تا در نیمه نخست سال 98، حداقل 14 پروژه کلان آغاز شود.
وی افزود: همه ما در کنار راهبری تولید و عملیات مرتبط با آن، با سرعت و دقت در حال پیگیری و اجرای طرح 28 مخزن هستیم و با حمایت شرکت ملی نفت ایران، همه چیز به صورت دقیق در حال انجام است و هیچ گونه تاخیری جدی در روند تهیه بسته ها ی قراردادی وجود ندارد.
وی برندگان پنج مناقصه دیگر برای میدان های نفتی رامشیر، گچساران خامی، لالی آسماری، کبود و نرگسی را به ترتیب شرکت‎های اویک، ملی حفاری ایران، پتروگوهر فرا ساحل کیش، حفاری و اکتشاف انرژی‌ گستر پارس و حفاری دانا بیان کرد.
وی گفت: یک طرح جامع و یکپارچه به صورت یکجا به پیمانکار واگذار و همه اقدام‎ ها با مسئولیت اجرایی و آورده مالی پیمانکار عملیاتی می‎شود و در واقع، با تکمیل هر بخش، نسبت به پرداخت هزینه اقدام خواهد شد.
محمدی با بیان اینکه نظارت بر روند کمی و کیفی کار بر عهده کارفرما خواهد بود، ادامه داد: هیچ‎ گونه مسئولیتی برای کارفرما در قبال تامین کالا و مواردی از این دست نخواهد بود و از صفر تا صد عملیات بر عهده پیمانکار است.
وی گفت: کارفرما به لحاظ فنی و عملیاتی بر روند اجرای کار نظارت کرده و گزارش پیشرفت هر پروژه را از پیمانکار طرف قرارداد دریافت می ‎کند.
مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با بیان اینکه سه درصد از مبلغ قرارداد برای تجهیز کارگاه و هفت درصد برای تامین و ساخت کالا و تجهیزات به پیمانکاران پرداخت خواهد شد، افزود: انتظار می‎ رود تا اوایل سال آینده این 6 بسته عملیاتی شود.
وی با اشاره به اینکه برای هر دکل حفاری بیش‎ از 200 نفر به صورت مستقیم مشغول به کار خواهند شد، گفت: صدها نفر در دیگر پروژه‎ ها اعم از احداث محوطه کارگاه، ساخت تاسیسات و احداث خطوط لوله به صورت مستقیم و غیرمستقیم به کارگرفته می ‎شوند.
به گفته محمدی، کارفرما متعهد شده که چهار درصد ارزش هر قرارداد را برای طرح ‎های اولویت‎ دار مسئولیت اجتماعی منطقه از جمله مقابله با گرد و غبار، تقویت زیرساخت‎ ها و آموزش هزینه کند.
حبیب ا... بیطرف معاون سابق مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت پیش از این، از تعریف 30 پروژه به ارزش حدود 6 میلیارد دلار در بخش نگهداشت و افزایش تولید نفت خبر داده و گفته بود: این پروژه ها در سطح های مختلف قراردادی 50 تا 300 میلیون دلار واگذار خواهند شد.
با دستور وزیر نفت، دستکم 80 درصد اقلام و تجهیزات پروژه‌ های نگهداشت و افزایش تولید نفت باید از داخل تامین شود.
شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با پنج شرکت تابعه نفت و گاز مسجدسلیمان ، آغاجاری ، گچساران ، کارون و مارون روزانه حدود سه میلیون بشکه نفت خام و بیش از یکصد میلیون متر مکعب گاز طبیعی تولید می کند.
بخشی از نفت خام تولیدی این شرکت که گستره فعالیت آن در پنج استان جنوب و جنوب غربی کشور قرار دارد به پایانه نفتی خارگ برای صادرات و بخشی نیز از طریق لوله به پالایشگاه های نفت آبادان ، اصفهان ، شیراز ، تهران و تبریز برای تولید فراورده های نفتی برای مصرف داخلی انتقال می یابد.
ستاد مرکزی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در اهواز است.
منبع: ایرنا

 


تلگرام

برچسب‌ها


نظرات کاربران


نظر شما

  • نام و نام خانوادگی
  • ایمیل
  • کد امنیتی
  • Captcha
  • نظر

  • عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.

 

© 2019 - All rights reserved