صنعت نفت ایران
1403/1/31
Friday
آرشیو اخبار صنعت نفت

شکایت عراق از عربستان بخاطر افزایش بی رویه صادرات نفت ۱۳۹۷/۰۹/۰۶


وزیر سابق پست های مختلف وزارتی در دولت های بعد از سقوط رژیم صدام گفت که بغداد باید از ریاض به خاطر زیان های ناشی از افزایش بی رویه صادرات نفت شکایت کند.
 «باقر جبر الزبیدی» عضو دفتر سیاسی مجلس اعلای اسلامی عراق روز دوشنبه در بیانیه ای اعلام کرده است که عربستان سعودی بیش از 15 تریلیون دینار در سال (حدود 13 میلیارد دلار) در نتیجه افزایش صادرات و کاهش قیمت های جهانی نفت به عراق زیان وارد کرده است.
وی اضافه کرده است که عربستان سعودی اولین تاوان قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار این کشور را با اجرای درخواست رییس جمهوری آمریکا برای افزایش صادرات نفت و کاهش قیمت های جهانی آن پرداخت کرده است.
این وزیر سابق عراقی ادامه داده است: در حالی که قیمت های نفت تا 80 دلار برای هر بشکه رسیده بود با اقدام رژیم سعودی به افزایش صادرات نفت، قیمت ها دوباره به زیر 60 دلار رسیده است.
الزبیدی افزوده است که این اقدام تازه رژیم سعودی شکل جدیدی از جنگ علیه عراق به جای شیوه های سابق جنگ از جمله صدور فتاوای تکفیری و انتحاری ها و خودروهای بمبگذاری شده است.
وی از دولت و پارلمان عراق خواسته است که بودجه ریزی سال آینده را به جای 56 دلار به روی50 دلار ببندند و در عین حال گفته است که بغداد درخواست نشست فوق العاده سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) کند.
الزبیدی از دولت عراق خواسته است که شکایتنامه ای را علیه عواملی که موجب اشباع بازار جهانی نفت شده اند و از این طریق به دیگر کشورهای تولید کننده نفت ضرر زده اند، ارائه کند.
چند روز قبل «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا در توییتی توهین آمیز از رژیم سعودی که به درخواست او برای افزایش صادرات و کاهش جهانی قیمت نفت پاسخ مثبت داده بود تشکر کرد.
عراق از جمله کشورهایی است که بیش از 90 درصد بودجه سالانه این کشور به درآمدهای حاصل از نفت متکی است و کاهش قیمت ها اقتصاد این کشور را به شدت تحت تاثیر می گذارد.
منبع: ایرنا

تلگرام

برچسب‌ها


نظرات کاربران


نظر شما

  • نام و نام خانوادگی
  • ایمیل
  • کد امنیتی
  • Captcha
  • نظر

  • عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.

 

© 2019 - All rights reserved