صنعت نفت ایران
1403/2/1
Saturday
آرشیو اخبار صنعت نفت

آمریکا قادر نیست فروش نفت ایران را به صفر برساند ۱۳۹۷/۰۷/۰۳


دکتر حسن روحانی روز دوشنبه (دوم مهرماه) در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی آمریکا گفت: آمریکا ابتدا باید همان پلی را که با تهدید، تحریم و خروج از برجام تخریب کرده بسازد تا ما به شرایط نخست برگردیم و به این ترتیب فضای مناسبی ایجاد شود و دو کشور بتوانند برای آینده خودشان برنامه‌ریزی بکنند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره میزان اثرگذاری تحریم‌ها بر اقتصاد ایران افزود: تحریم از یکسو فشار به مردم کشور ما بوده، اما از سوی دیگر زمینه صادرات بهتر شده است و تولید ملی ما هم در بسیاری از زمینه‌ها حرکت بسیار خوبی را در دوران تحریم آغاز کرده است. همه تلاش آمریکا بر این است که مقررات تجارت بین‌المللی را زیر پا بگذارد و به کشورهای دیگر و شرکت‌ها فشار وارد کند که آنها برخلاف مقررات بین‌المللی با ایران رابطه نداشته باشند.

روحانی در پاسخ به این‌که ایالات متحده آمریکا به‌طور روشن گفته که می‌خواهد صادرات نفت ایران را به صفر برساند، آیا معتقدید که چنین اتفاقی رخ می‌دهد و چگونه چنین اتفاقی را می‌بینید، تصریح کرد: آمریکا در عمل آنچه در نوامبر باید انجام بدهد، پیشاپیش انجام داده است. یعنی در همین سپتامبر فشارهای خود را به همه کشورهای خریدار نفت ما وارد کرده است، بنابراین ظاهرش این است که نوامبر نرسیده است، اما در واقع در ماه سپتامبر آنچه بنا بود در نوامبر عمل شود، عمل شده است.

رئیس جمهوری ادامه داد: آمریکا قادر نیست فروش نفت ما را به صفر برساند، این کار امکان‌پذیر نیست و این ادعای توخالی و پوچی است که آمریکا انجام می‌دهد. سرانجام در این مسیر ممکن است فشارهایی بر ما وارد شود، اما آمریکا حتما به اهدافش نمی‌رسد.

وی عنوان کرد: اگر آمریکا بخواهد برای تحریم نفت ایران از زور استفاده کند به‌طور حتم پاسخ مناسب خواهد دید، ما قدرت آن را داریم که آبراه‌های خودمان را امن و آزاد نگه داریم. در طول قرن‌ها ایران نقش بسیار تأثیرگذار در حفظ امنیت آبراه خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان داشته است و نقش خود را همچنان حفظ می‌کند. این هشدار نیست، بلکه واقعیتی است که چنانچه آبراه خلیج فارس باید امن و آزاد باشد، باید برای همه باشد.

روحانی افزود: به نظر من آمریکایی‌ها از بسیاری از تعهدهای بین‌المللی و توافق‌های چندجانبه در یکسال اخیر خارج شده‌اند از توافق تغییرات اقلیمی پاریس گرفته تا نفتا، و قراردادهایی که در پسیفیک داشتند و تا برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، به نظر من زیر پا گذاشتن پیمان‌ها بدون دلیل و با دلایل واهی به نفع آمریکا نخواهد بود، آمریکایی‌ها در بلندمدت ضرر می‌کنند.
منبع: شانا


تلگرام

برچسب‌ها


نظرات کاربران


نظر شما

  • نام و نام خانوادگی
  • ایمیل
  • کد امنیتی
  • Captcha
  • نظر

  • عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.

 

© 2019 - All rights reserved