صنعت نفت ایران
1403/1/9
Thursday
آرشیو اخبار صنعت نفت

ذخیره‌ سازی‌های شناور نفت جهان در حال کاهش هستند ۱۳۹۷/۰۶/۱۲


به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، عرضه مازاد نفت خام بدون مقصد در حوزه اقیانوس اطلس، در هفته‌های اخیر نصف شده است که نشان می‌دهد معامله‌گران نفتی خود را برای کمبود عرضه به دلیل تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا و جهش قیمت، آماده می‌کنند.

تلاش پالایشگران برای یافتن جایگزینی برای نفت ایران، سبب شده است محموله‌های فروخته نشده نفت، به سرعت مشتری پیدا کنند.

میلیون‌ها بشکه نفت خام فروخته نشده که در ماه‌های ژوئیه و اوت امسال در نزدیکی شمال غرب اروپا، دریای مدیترانه و غرب آفریقا جمع شده بودند، به سرعت در حال مصرف شدن هستند.

عرضه مازاد چند ماهه در بازار غرب آفریقا که سبب پایین ماندن قیمت‌ها در پایین‌ترین حد خود در چند ماه اخیر شده بود، تقریباً ناپدید شده است.

معامله‌گران تنها یک هفته پیش اعلام کردند که نفت باقیمانده از برنامه بارگیری ماه‌های اوت و سپتامبر امسال، به حدود ۳۰ محموله، معادل ۹۳۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

اما اکنون این نفت باقیمانده، بسیار کمتر شده و تقاضا برای نفت خام آنگولایی برای بارگیری در ماه اکتبر امسال، حتی نسبت به ماه سپتامبر نیز رونق بیشتری داشته است.

آثار تحریم‌های ایران در بازار نفت پدیدار می‌شود

بیارن شیلدروپ، رئیس بخش کالا در بانک سوئدی اس ئی بی، گفت: وضع کلی این است که تحریم‌های آمریکا ضد ایران اکنون تأثیر خود را بیشتر نشان می‌دهند و این مسئله به کمبود عرضه در بازار فیزیکی نفت کمک می‌کند و این بازار را به وضع وارونگی (بالاتر بودن قیمت تکفروشی نسبت قیمت بازارهای آینده) دچار کرده است.

وی افزود: این وضع قیمت شاخص نفت خام برنت را به بالای ۷۰ دلار و نزدیک ۸۰ دلار  برای هر بشکه هدایت می‌کند.

نگرانی‌ها درباره افت تقاضای نفت، به‌ویژه در چین، حداقل در مقطع کنونی بر طرف شده است.

با توجه به پایان دوره تعمیر و نگهداری پالایشگاه‌ها در فصل تابستان، مصرف نفت پالایشگران مستقل چینی در ماه اوت افزایشی خیره‌کننده داشته و به حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز رسیده که حدود ۴۰ درصد بیشتر از ماه ژوئیه است.

انتقال نفت از غرب آفریقا به آسیا، در ماه اوت امسال به طور کلی به رقم بی‌سابقه دو میلیون و ۵۹۰ هزار بشکه در روز رسید که تا حد زیادی ناشی از رشد تقاضای نفت هند است. همچنین اشتهای پالایشگران نفت اروپایی به نفت خام مشابه نفت ایران، قیمت شاخص نفت خام اورال روسیه را به بالاترین حد در ۹ ماه اخیر رسانده است.

 بازار نفت با محدودیت عرضه روبه‌رو می‌شود

وارن پترسون، کارشناس کالا در بانک آی ان جی هلند گفت: به نظر می‌رسد بازار تا حدی با محدودیت عرضه روبه‌رو می‌شود؛ عرضه مازاد نفت غرب آفریقا از میان رفته و بنا بر این به نظر می‌رسد که افزایش تولید نفت اوپک در ماه‌های ژوئن و ژوئیه امسال، خنثی شده است.

برخی تولیدکنندگان عمده نفت، از جمله عربستان و روسیه، تولید خود را افزایش می‌دهند تا از جهش قیمت‌ها در پی کمبود عرضه به دلیل تحریم‌های ضد ایرانی، پیشگیری کنند.

در اروپا، بازار نفت دریای شمال از عرضه مازاد نفت که در ماه اوت امسال تشدید شد، همچنان رنج می‌برد و معامله‌گران ناچار شده‌اند نفت خام را در نفتکش‌ها نگه دارند که پرهزینه‌ترین گزینه برای ذخیره‌سازی نفت است.

بازار نفت برای جهش قیمت آماده است

این عرضه مازاد سرانجام در حال کاهش است. طبق داده‌های خبرگزاری رویترز، حدود ۱۶ میلیون بشکه نفت همچنان در شمال غرب اروپا و دریای مدیترانه در نفتکش‌ها ذخیره شده است. اما این رقم نسبت به ذخیره‌سازی حدود ۲۰ میلیون بشکه در چند روز گذشته، پایین‌تر است.

اگرچه ممکن است عرضه نفت از سوی کشورهای غیر عضو اوپک در سال آینده میلادی افزایش یابد، تولید نفت کشورهایی همچون ونزوئلا، مکزیک و آنگولا همچنان رو به کاهش است و صادرکنندگان عمده‌ای همچون لیبی و نیجریه، در معرض اختلال در عرضه هستند.

در کنار این مسئله، باید سال‌ها کمبود سرمایه‌گذاری در تولید نفت به دلیل قیمت پایین این کالا را در نظر گرفت و به همین دلیل برخی سرمایه‌گذاران بزرگ باور دارند که بازار برای جهش قیمت، آماده است.

لی گوئرینگ و ادم روینواگ، کارشناسان نفتی آمریکایی، گفتند: ما باور دارد که بازار نفت در آستانه حرکت شتابان رو به بالاست و باید روی خرید نفت و سهام‌های مرتبط با نفت متمرکز باقی ماند.
منبع: شانا


تلگرام

برچسب‌ها


نظرات کاربران


نظر شما

  • نام و نام خانوادگی
  • ایمیل
  • کد امنیتی
  • Captcha
  • نظر

  • عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.

 

© 2019 - All rights reserved