صنعت نفت ایران
1403/1/31
Friday
آرشیو اخبار صنعت نفت

نمایشگاه صنعت گاز، عرصه تبلور اقتدار ایران در دنیای انرژی است ۱۳۹۷/۰۴/۲۶


بهروز نعمتی، سخنگوی هیأت رییسه مجلس شورای اسلامی:

نمایشگاه صنعت گاز، عرصه تبلور اقتدار ایران در دنیای انرژی است

  •   اولین دوره این نمایشگاه با شور و استقبال زیادی همراه می­ باشد
  • استمرار این نمایشگاه با استقبال شرکت­های خارجی همراه خواهد بود

صحبت از گاز که می شود اولین موضوعی که ذهن افراد را درگیر می کند، گازهای خانگی است که تقریبا اکنون در همه منازل وجود دارند و به خوبی لمس می شود. تقریبا همه ایرانیان می دانند که کشورمان اولین ذخایر گازی جهان را داراست اما با وجود نعمات زیاد خدادادی هنوز در صنعت گاز جهان آنطور که باید و شاید نتوانستیم حرفی برای گفتن داشته باشیم.

بخشی از گاز تولید شده پس از فرآوری راهی خانه ها می شود و بخشی دیگر به نیروگاه‌ها می رود اما بخشی دیگر در سبد صادراتی ایران قرار دارد. تا­ چند سال پیش با وجود شعار همه­ی کشورهای جهان مبنی بر استفاده از سوخت پاک (گاز)،­ همچنان نفت به عنوان تامین کننده اول انرژی در جهان دارای اهمیت بوده اما اکنون این رویه در همه کشورها در حال تغییر است و بیشتر سعی دارند از بخش گاز بهره مند شوند تا نفت. بخش خصوصی در صنعت گاز اقدامات ارزشمند زیادی انجام داده است اما تا الان دولت ها به دلیل اعتماد نکردن به این بخش که در اصل 44 قانون اساسی و سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی هم تاکید شده، باعث شدند بخش خصوصی با وجود ظرفیت های گسترده­ی خود،­ همچنان عقب تر از بخش دولتی بماند و دولت ها بیشتر اتکاء خود را به نفت داشته باشند تا گاز. پس از تصدی طولانی دولت در اقتصاد، اکنون دولتمردان این نوید را می دهند که قرار است بخشی از کارهای خود را به بخش خصوصی واگذار کنند در همین راستا نمایشگاهی در شهریور ماه با عنوان اولین نمایشگاه و رویداد صنعت گاز ایران در مرکز نمایشگاهی بین المللی شهر آفتاب برگزار می شود. این نمایشگاه از دهم تا سیزدهم آخرین ماه تابستان برگزار خواهد شد که مسئولیت برگزاری آن بخش خصوصی، گروه تانا است. برای پاسخ به اینکه این نمایشگاه چقدر می تواند برای اقتصاد کشور ثمره داشته باشد با بهروز نعمتی سخنگوی هیات رییسه مجلس که اخیرا برای سومین سال متوالی در این سمت ابقا شد، گفت و گویی داشتیم. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی معتقد است اقتصاد وابسته به نفت محکوم به شکست است اما نمی خواهیم این موضوع را قبول کنیم. مشروح گفت و گوی خبرنگار ما با این عضو کمیسیون انرژی بخوانید:

با توجه به مشروح اطلاعات داده شده درباره برگزاری اولین نمایشگاه صنعت گاز ایران نظرتان را در مورد آن بگویید. به گفته برخی کارشناسان برگزاری نمایشگاه‌های حوزه صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در ایران به دلیل تحریم های ظالمانه علیه کشورمان دور ریختن منابع است. آیا شما هم چنین نظری دارید؟

در ابتدا باید عرض کنم که برگزاری نمایشگاه یک فرصت برای ارائه توانمندی های شرکت ها محسوب می شود در نتیجه اگر حتی یک شرکت از این طریق بتواند ظرفیت فعالیت خود را گسترش دهد، نمایشگاه به هدف خود رسیده است. در مورد نمایشگاه گاز که به آن اشاره کردید باید بگویم ایران در طول سالهای گذشته در حوزه گاز به توانمندی های گسترده ای رسیده و اکنون در بحث فناوری این حوزه حرفی برای گفتن دارد. برگزاری هر­نمایشگاهی،­ مزیت خاص خود را دارد و­ قطعا این نمایشگاه که اولین­بار است در ایران برگزار­می­شود با شور و استقبال زیادی همراه می­باشد. در نتیجه برگزاری نمایشگاه می تواند شرکت ها را به یکدیگر برای همکاری نزدیک کند و حتی سرمایه گذاری خارجی ها در این بخش را به دنبال داشته باشد.

با توجه به بازگشت تحریم های ظالمانه علیه ایران باز هم به نظر شما سرمایه گذاری در ایران اتفاق می افتد؟ اکنون شرکت های بزرگی به نام توتال که در زمینه نفت سرمایه گذاری کرده بودند اکنون در حال خروج از ایران هستند. حتی برخی شرکت های صنعت خودروسازی نیز مقدمات خروج خود را تهیه و اعلام کردند که از ایران می روند.

ببینید دنیا دیگر تک بعدی نیست و همه کشورها منافع خودشان را در نظر می گیرند. اگر قرار بود که آمریکا برای همه کشورها تعیین تکلیف کند در آخرین خواسته خود که افزایش یک میلیون بشکه نفت در روز از اوپک بود، با شکست همراه نمی شد. در همان زمان قیمت نفت روند صعودی را پیش گرفت و کشورهایی که خریدار نفت هستند خرید خود را افزایش دادند.

از سوی دیگر باید توجه داشت که تقاضا بیشتر از تولید و عرضه نفت است و بازار انرژی جهان آنگونه که آمریکا می خواهد پیش نمی‌رود. در دوران تحریم های گذشته که شورای امنیت و همه کشورها ایران را تحریم کردند باز هم ایران صادرات 900 هزار بشکه­ ای خود را دارا بود. اگر می­ توانستند حتما آن­را به صفر­ می رساندند اما این اتفاق نیفتاد. از سوی دیگر باید توجه داشت که گاز ایران می تواند یکی از گزینه های مهم در سبد صادراتی باشد و بخشی از بازار انرژی جهان را تامین کند.

به نظر شما گاز می تواند جای صادرات نفت را بگیرد؟

از نظر درآمدی بله اما صادرات نفت ایران با توجه به رفتار کشورهای دیگر به همان روال ادامه خواهد داشت. باید توجه داشت که در زمینه گاز ایران اکنون یکی از کشورهای دارای فناوری دراین صنعت به شمار می رود و بخشی از آن را مدیون بخش خصوصی است. شاید تا چند سال پیش وقتی صحبت از گاز می شد برخی آن را تجربه نکرده بودند اما اکنون همه شهرهای ایران دارای این نعمت الهی هستند و طعم آن را چشیده اند.

اگر آمریکا به کشورهای دیگر فشار بیاورد که مانند نفت خرید گاز از ایران را محدود کنید چه اقدامی باید انجام دهیم؟

نفت هر کشوری مشخص است در نتیجه با یک آزمایش ساده می توان دریافت که این نفت برای کشور عراق است یا عربستان ،کویت، ایران یا کشورهای دیگر. اما در حوزه صنعت گاز این چنین نیست. گاز پس از اینکه فرآوری می شود دیگر قابل تشخیص نیست که متعلق به کدام کشور بوده و صادرات آن نسبت به نفت سهل تر خواهد بود. البته به نظر بنده برگزاری اینگونه نمایشگاه ها باید ادامه دار باشد که قطعا با استقبال شرکت های خارجی همراه خواهند بود. به این­ دلیل که همه کشورهای جهان از گاز به­ عنوان سوخت پاک یاد­ می کنند و منافع کشورشان را بیشتر در نظر دارند تا صحبت های یک سیاستمدار از آمریکا.


تلگرام

برچسب‌ها


نظرات کاربران


نظر شما

  • نام و نام خانوادگی
  • ایمیل
  • کد امنیتی
  • Captcha
  • نظر

  • عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.

 

© 2019 - All rights reserved