صنعت نفت ایران
1403/1/9
Thursday
آرشیو اخبار صنعت نفت

افزایش ملایم تولید اوپک برای جلب رضایت ایران ۱۳۹۷/۰۳/۳۰


اوپک پیش از برگزاری نشست رسمی خود در وین در حال رایزنی برای یک افزایش تولید نسبتا ملایم به منظور کاستن از شکاف بزرگی است که میان تلاش روسیه برای افزایش قابل توجه و مقاومت ایران برای عدم افزایش تولید ایجاد شده است.

 در حالی که ممکن است یک مصالحه برای فائق آمدن بر مخالف تهران، بغداد و کاراکاس ضروری باشد، چنین توافقی ممکن است به معنای آن باشد که افزایش تولید تصویب شده کمتر از میزانی خواهد بود که معامله‌گران نفت یا در واقع دونالد ترامپ – رییس جمهور آمریکا – انتظار داشتند. قیمت نفت روز دوشنبه در معاملات بازار لندن پس از دو هفته کاهش، تحت تاثیر این خبر بالای ۷۴ دلار در هر بشکه معامله شد.

منابع آگاه از مذاکرات به بلومبرگ گفتند: اعضای اوپک سرگرم مذاکره درباره افزایش تولید بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه در روز ظرف چند ماه آینده هستند. اگر این میزان افزایش تولید تایید شود کمتر از ۱.۵ میلیون بشکه در روز خواهد بود که روسیه پیشنهاد کرده است.

به گفته تحلیلگران در شرکت DNB ASA، بازار نگران افزایش عرضه به میزان ۱.۵ میلیون بشکه در روز است. اما گفت‌وگوهای جاری افزایش اندکی را نشان می‌دهد و به نظر می‌رسد که دیدار هفته جاری اوپک نشست جالبی باشد.

اقدام برخی از اعضای اوپک برای افزایش تولید منعکس‌کننده فشارهای داخلی و خارجی است. در داخل این گروه، تولید نفت ونزوئلا سقوط کرده و به دلیل سوء مدیریت صنعت نفت این کشور، به پایین‌ترین میزان از دهه ۱۹۵۰ رسیده است و صادرات نفت ایران نیز در معرض بازگشت تحریم‌های آمریکا قرار دارد. این دو بحران ممکن است باعث شود تا سال میلادی آینده ۱.۵ میلیون بشکه در روز از عرضه به بازار کاسته شود و در عین حال، به این دو کشور برای مخالفت با هرگونه تلاش برای پر کردن شکاف عرضه انگیزه می‌دهد.

از خارج نیز ترامپ اوپک را برای بالابردن مصنوعی قیمت‌ها در توییتر مورد حمله قرار داده و پشت صحنه به شدت در تلاش است تا تولید افزایش قابل توجهی پیدا کند. روسیه که بزرگترین تولیدکننده مشارکت‌کننده در پیمان نفتی اوپک است اعلام کرده قیمت‌های پایین‌تر نفت را ترجیح می‌دهد و به نظر می‌رسد مشتاق است میادین جدیدی را راه‌اندازی کند.

**دیدار جنجالی پیش روی اوپک

در آستانه دیدار اوپک و متحدانش در وین، کشورهای متعددی طرح‌ها برای افزایش تولید را مطرح کردند اما هیچ تفاهم نظری حاصل نشده تا به نظر برسد دیدار پرتنشی در راه خواهد بود.

مقامات اوپک همچنین در تلاش هستند تا همکاری میان این گروه، روسیه و سایر تولیدکنندگان نفت که به گروه اوپک پلاس معروف بوده و در حال حاضر شامل ۲۴ کشور هستند را در یک چارچوب دائمی قرار دهند. این رویداد، دستاورد دیپلماتیک بزرگی برای ریاض و مسکو پس از دو سال همکاری در زمینه سیاست نفتی خواهد بود.

چشم‌انداز پیوند عمیق‌تر میان روسیه و اوپک ممکن است کمک کند ایران و ونزوئلا برای حمایت از تولید بالاتر در نیمه دوم سال متقاعد شوند. در حالی که ایران اعلام کرده با هرگونه افزایش سهمیه تولید فعلی مخالف است اما شماری از کشورهای دیگر خوش‌بین هستند که می‌توان به توافقی دست یافت که افزایش ملایم تولید را امکان‌پذیر می‌کند.

سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی و رییس فعلی اوپک در بیانیه‌ای اعلام کرد وی خوش‌بین است که تولیدکنندگان می‌توانند به هدف تثبیت کردن بازارها دست پیدا کنند.

روسیه اعلام کرده مجموع افزایش تولید روزانه این گروه باید حداکثر ۱.۵ میلیون بشکه در روز باشد. اگر این میزان افزایش تولید میان همه اعضای گروه تقسیم شود، تنها دو سوم از این حجم تولید روانه بازار خواهد شد، زیرا کشورهایی مانند ونزوئلا و مکزیک قادر نیستند تولیدشان را بالا ببرند.

کارلوس پرز، وزیر نفت اکوادور اظهار کرده گزینه‌های متعددی وجود دارد که یکی از آنها افزایش تولید به میزان حدود ۱.۵ میلیون بشکه در روز است و اگر این افزایش تایید شود باید دید چگونه میان اعضای مختلف تقسیم خواهد شد. ما باید بسیار محتاط باشیم. ما می‌خواهیم مطمئن شویم که ذخایر متعادل می‌ماند.

افزایش تولید به میزان ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه در روز که بالای سقف تولید حدود ۳۲ میلیون بشکه در روز اوپک پلاس است، یک رقم نظری است و یک افزایش تولید واقعی از سوی کشورهایی با ظرفیت تولید شناور شامل عربستان سعودی، روسیه و امارات متحده عربی وجود خواهد داشت.

به گفته یک منبع آگاه، برخی از اعضای اوپک از افزایش تولید به میزان ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه در روز حمایت کرده‌اند.

تحلیلگران در ب"انک سوسیته جنرال" پیش‌بینی می‌کنند اوپک دیدار دشواری داشته باشد، اما در چارچوب آنچه که فعلا بحث می‌شود به توافق خواهد رسید.
منبع: ایسنا


تلگرام

برچسب‌ها


نظرات کاربران


نظر شما

  • نام و نام خانوادگی
  • ایمیل
  • کد امنیتی
  • Captcha
  • نظر

  • عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.

 

© 2019 - All rights reserved