صنعت نفت ایران
1403/1/28
Tuesday
آرشیو اخبار صنعت نفت

قیمت بالاتر نفت به تقاضا ضربه می‌زند؟ ۱۳۹۷/۰۲/۱۶


دلایل این امر برای اکثر کسانی که به تحولات روزانه بازار نفت توجه دارند، آشنا بوده و شامل کاهش تولید اوپک، ناآرامی ژئوپلیتیکی و رشد قوی تقاضا است.

اما در چه مقطعی قیمتهای بالاتر به بخشی از تقاضا ضربه زده و یکی از مثبت‌ترین عوامل تاثیرگذار بر بازار را از بین خواهد برد؟

مصرف کنندگان به راه‌های مختلف به قیمتهای مختلف واکنش نشان می دهند و مدت قیمتهای بالا نیز اندکی اهمیت دارد. گرایش به سوی خودروهای پاک زمان می برد و زمانی که قیمتهای سوخت افزایش پیدا می کند، مردم برای خرید یک خودروی کم مصرف شتاب به خرج نمی دهند.

با این حال تقاضا به قیمتها حساس است و اگر قیمتها برای مدتی همچنان بالا بمانند، تقاضا نیز کمتر شده یا کاهش پیدا می کند. نگاهی کوتاه به تاریخ اخیر این موضوع را تایید می کند. قیمتهای نفت خام در سالهای پیش از ۲۰۰۸ در رکورد بالایی قرار داشت و متعاقب آن دچار فروپاشی شد. این روند صعودی به روند رشد تقاضا به قدمت یک قرن که در سال ۲۰۰۷-۲۰۰۶ به بالای ۲۱ میلیون بشکه در روز رسیده بود، پایان داد. بحران مالی، اقتصاد وخیم، خودروهای کم مصرف و اشباع بازار خودرو به پیک موقتی تقاضا برای نفت منتهی شد که بدنبال آن میزان تقاضا به مدت چند سال در سطوح پایینتری ایستاد.

زمانی که قیمت نفت در سال ۲۰۱۱ پس از بهار عربی، به ۱۰۰ دلار در هر بشکه صعود کرد، تقاضا کاهش بیشتری یافت.

پس از این که قیمتها در سال ۲۰۱۴ ریزش کردند، آمریکا بهبود میزان تقاضا را مشاهده کرد. مصرف کنندگان آمریکایی بیش از سه سال از نفت ارزان برخوردار شدند که باعث شد برخی از آنها طرفدار خودروهای پرمصرف شاسی بلند و پیکاپ شوند.

با این حال بازار نفت ممکن است در آستانه یک تغییر دیگر در سیکل قیمتها باشد. قیمت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نزدیک به ۷۰ دلار در هر بشکه قرار دارد که بالاترین قیمت در سه سال گذشته است. مهمتر از همه، کاهش تولید اوپک، دورنمای اختلالات عرضه و کاهش ذخایر به سطح هدف گذاری شده از سوی اوپک، احتمال بالاتر رفتن قیمتها را تقویت کرده است. هنوز تغییری در تقاضا مشاهده نشده اما منعکس شدن این وضعیت در آمار زمان خواهد برد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، در قیمت ۸۰ دلار، ۹۰ دلار یا حتی ۱۰۰ دلار هر بشکه نفت به تقاضا آسیب خواهد زد. پیش بینی سطح قیمتی که به تقاضا ضربه خواهد زد و میزان تقاضایی که افت پیدا می کند، دشوار است. اما بازار نفت در صورتی که قیمتها سه رقمی شود، شاهد رشد مستمر بالای تقاضا نخواهد بود.

منبع:ایسنا


تلگرام

برچسب‌ها


نظرات کاربران


نظر شما

  • نام و نام خانوادگی
  • ایمیل
  • کد امنیتی
  • Captcha
  • نظر

  • عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.

 

© 2019 - All rights reserved