صنعت نفت ایران
1403/1/10
Friday
آرشیو اخبار صنعت نفت

کاهش واردات نفت کره جنوبی از ایران ۱۳۹۷/۰۱/۲۷


آمار گمرکی کره جنوبی نشان داد این کشور که پنجمین واردکننده بزرگ نفت در جهان است در مارس ۱.۳۷ میلیون تن یا معادل ۳۲۴ هزار و ۶۱۲ بشکه در روز در مقایسه با ۲.۲۶ میلیون تن در مارس سال گذشته نفت از ایران وارد کرده است.
کره جنوبی که یکی از مشتریان بزرگ نفت ایران در آسیا است عمدتا میعانات یا نفت فوق سبک خریداری می‌کنند، اما آمار واردات این کشور به طور کلی منتشر شده و جزییات انواع واردات ارائه نمی‌شود.
با وجود تلاش‌های ایران برای حفظ خریداران آسیایی از طریق کاهش قیمت‌های فروش رسمی، سئول در ماه‌های اخیر نسبت به مدت مشابه سال گذشته خرید نفت از تهران را کاهش داده است.
به گفته سه منبع آگاه، این امر در شرایطی روی داده که شرکت ملی نفت ایران عرضه به کره جنوبی را به دلیل تولید کمتر و آغاز فعالیت یک واحد جداسازی جدید،  از ابتدای ماه جاری هر ماه به میزان سه میلیون بشکه کاهش داده است.
خریداران میعانات کره جنوبی همچنین به دنبال متنوع کردن منابع تامین خود در صورت وضع تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران هستند.
واردات کره جنوبی از ایران در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۸ به میزان ۳۹.۴ درصد کاهش داشت و به ۳.۴۵ میلیون تن یا معادل ۲۸۰ هزار و ۷۳۶ بشکه در روز در مقایسه با ۵.۶۹ میلیون تن در مدت مشابه سال گذشته رسید.
در این بین، واردات نفت کره جنوبی از قطر در سه ماهه نخست امسال ۲.۱۹ میلیون تن یا معادل ۱۷۸ هزار و ۶۵۲ بشکه در روز بود که ۲.۴ درصد در مقایسه با ۲.۱۴ میلیون تن در مدت مشابه سال گذشته رشد داشت. کره جنوبی معمولا برای جایگزین کردن نفت ایران از میعانات قطری استفاده می‌کند.
در مجموع واردات نفت کره جنوبی در مارس ۱۰.۹۱ میلیون تن یا ۲.۵۸ میلیون بشکه در روز بود که ۱۴ درصد نسبت به ۱۲.۶۸ میلیون تن در مدت مشابه سال گذشته کاهش داشت.
در سه ماهه نخست سال میلادی جاری کره جنوبی ۳۶.۷۰ میلیون تن یا معادل سه میلیون بشکه در روز نفت وارد کرد که ۰.۴ درصد نسبت به ۳۶.۸۸ میلیون تن در مدت مشابه سال گذشته کاهش داشت.
آمار نهایی این کشور برای واردات نفت در مارس اواخر ماه جاری از سوی شرکت ملی نفت کره منتشر خواهد شد.


تلگرام

برچسب‌ها


نظرات کاربران


نظر شما

  • نام و نام خانوادگی
  • ایمیل
  • کد امنیتی
  • Captcha
  • نظر

  • عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.

 

© 2019 - All rights reserved