صنعت نفت ایران
1403/1/10
Friday
آرشیو اخبار صنعت نفت

بهره‌ برداری از ۲۷ طرح منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی تا ۳ سال آینده ۱۳۹۶/۱۲/۰۷


سید امید شهیدی‌نیا در بازدید حبیب‌اله بیطرف، معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت از منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، عمده برنامه‌‌های آینده این منطقه را متمرکز بر طرح توسعه و ایجاد کریدور صادراتی عنوان کرد.

وی این کریدور را تسهیل‌کننده مسیر و شتاب‌ دهنده صادرات دانست و افزود: امیدواریم این کریدور پس از طی مراحلی و با همکاری سازما‌ن‌های مربوط، در چند ماه آینده به ثمر برسد.

شهیدی‌نیا یادآور شد: ایجاد زمینه برای مشارکت و حمایت بانک‌ها و سایر نهاد‌های مالی در طرح‌‌های سرمایه‌‌گذاری از طریق ارائه تسهیلات با نرخ مناسب یکی از اهداف ماست که سعی می‌کنیم با افزایش همکاری، زمینه را برای افزایش سرمایه‌‌گذاری در منطقه فراهم کنیم.

وی از امضای قرارداد‌های بلند مدت تأمین خوراک در منطقه برای توسعه سرمایه‌‌گذاری در صنایع پایین‌ دست حمایت و تاکید کرد: محصولات پتروشیمی از طریق بورس ارائه می‌شوند و این مسئله گاهی صنایع پایین‌ دست را به خرید خوراک خود از بازار می‌کشاند و قیمت تمام شده آنها بالا می‌رود. امیدواریم بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم که واحد های پایین‌ دست منطقه بتوانند از طریق همان ساز و کار بورس کالا، اما با قرارداد های بلند مدت خوراک مورد نیازشان را از داخل منطقه تامین کنند.

شهیدی‌ نیا ادامه داد: از ابتدای تأسیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی تاکنون بیش از ۱۷,۸ میلیارد دلار در این منطقه سرمایه‌ گذاری و حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال نیز برای ایجاد زیرساخت‌ها در این منطقه هزینه شده است.

مدیر عامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با اشاره به این که ۲۷ طرح در این منطقه در حال ساخت است که تا ۲، ۳ سال آینده به بهره‌ برداری می‌رسند، تصریح کرد: بیش از ۱۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال و حدود یک هزار میلیون دلار در این پروژه‌ها سرمایه‌ گذاری شده است. میزان اشتغال‌ زایی مستقیم این طرح‌ها حدود ۲ هزار و ۶۰۰ نفر است.

وی با اشاره به فرصت‌‌های سرمایه‌‌گذاری قابل اجرا در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، گفت: ۱۰ طرح صنایع بالا دستی و میانی با ظرفیت تولید سالانه ۷ میلیون تن و اشتغال‌ زایی مستقیم حدود ۵ هزار نفر از جمله فرصت‌ های سرمایه‌ گذاری در این منطقه است.

شهیدی‌ نیا ادامه داد: وجود ۶ تصفیه‌ خانه فعال و ۲ تصفیه‌ خانه در حال ساخت، احداث محل‌ های برای دفن پسماند های صنعتی خطرناک حد فاصل شهرهای ماهشهر و امیدیه، ساخت ۱۰ پسماند سوز برای امحای بخشی از پسماند های صنعتی و ۲۷ طرح زیست محیطی در حال اجرا از سوی شرکت‌ های پتروشیمی از جمله فعالیت‌ های زیست محیطی منطقه است.

بر اساس این گزارش، حبیب‌اله بیطرف، معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت با هدف بازدید از تاسیسات صنایع پتروشیمی منطقه ویژه، حضور در کنفرانس تعالی نظام مدیریت دارایی فیزیکی صنعت پتروشیمی و افتتاح چند طرح جدید صنعت پتروشیمی به ماهشهر سفر کرده است.

نخستین کنفرانس تعالی نظام مدیریت دارایی فیزیکی صنعت پتروشیمی، (دوشنبه، هفتم اسفندماه) در ماهشهر برگزار می‎شود و همزمان، سه طرح جدید پتروشیمی نیز با حضور معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران به بهره‌برداری می‌رسد.

منبع: ایلنا


تلگرام

برچسب‌ها


نظرات کاربران


نظر شما

  • نام و نام خانوادگی
  • ایمیل
  • کد امنیتی
  • Captcha
  • نظر

  • عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.

 

© 2019 - All rights reserved