صنعت نفت ایران
1403/1/10
Friday
آرشیو اخبار صنعت نفت

بازار نفت در هفته ای که گذشت ۱۳۹۶/۱۰/۱۴


شرکت «آر.ان. اکسپلوریشن» یکی از شرکت‌های تابعه روسنفت (شرکت نفت و گاز روس) در هفته اخیر اعلام کرد که قصد دارد دفتری را به مدت یک سال ( از10 ژانویه 2018 تا10 ژانویه 2019) در تهران دایر کند.

روسنفت و شرکت ملی نفت ایران، اوایل ماه نوامبر، نقشه راهی برای اجرای پروژه‌های راهبردی تولید نفت و گاز در ایران به امضا رساندند.

به گفته «ایگور سچین» رئیس روسنفت، این شرکت و شرکت ملی نفت ایران، ممکن است اجرای مشترک پروژه های تولید نفت و گاز را با سرمایه گذاری 30 میلیارد دلار و به حجم سالانه 55 میلیون تن نفت آغاز کنند.

 

**سرمایه گذاری اندونزی در ایران

سیامسو آلام، مدیر بخش بالادستی شرکت دولتی نفت پرتامینای اندونزی نیز در هفته ای که گذشت خبر داد که این شرکت انتظار دارد آوریل سال آینده (اسفند 96 - فروردین97) بتواند به صورت نهایی، مجوز فعالیت در میدان منصوری ایران را به دست بیاورد.

به گفته آلام، این شرکت دولتی قصد دارد در سال 2018 میلادی 3 میلیارد و 324 میلیون دلار در بخش بالادستی صنعت نفت سرمایه گذاری کند که با رشد 21.16 درصدی نسبت به سال 2017 همراه خواهد شد.

این شرکت در چارچوب برنامه کسب مالکیت میادین جدید روی ایران تمرکز می‌کند.

شرکت پرتامینا پیشتر به صورت رسمی پیشنهادی برای توسعه دو میدان نفتی ایران به نام‌های «آب تیمور و منصوری» ارائه کرد.

براساس برآوردها، این میادین دارای ذخایر نفت به حجم بیش از 5 میلیارد بشکه اند و انتظار می رود، روزانه حدود 250 تا 300 هزار بشکه نفت از میدان منصوری استخراج شود.

 

**کاهش 29 درصدی صدور نفت ایران به آسیا

واردات نفت خام خریداران اصلی نفت ایران در آسیا در ماه نوامبر (آبان - آذر) 29 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت و به کمترین سطح از آوریل 2016 (فروردین - اردیبهشت 95) رسید.

آمارهای دولتی و اطلاعات به دست آمده از رهگیری کشتی‌ها در هفته اخیر نشان داد که چین، هند، ژاپن و کره جنوبی که در مجموع در ماه نوامبر سال 2016 یک میلیون و910 هزار بشکه از ایران نفت خام خریداری کرده بودند، ماه گذشته یک میلیون و 360 هزار بشکه از ایران نفت وارد کردند.

کاهش واردات نفت خام از ایران از سوی مشتریان آسیایی دور از انتظار نبود، زیرا بارگیری نفت از این کشور به مقصد کشورهای آسیایی در ماه اکتبر (مهر - آبان) به کمتر از 1 میلیون و 500 هزار بشکه در روز کاهش یافت.

 

**قیمت نفت

قیمت شاخص بین المللی نفت برنت در پایان معاملات سال 2017 تحت تاثیر کاهش تولید اوپک و افزایش تقاضا از سوی چین، رشدی 17 درصدی را به ثبت رساند.

رشد تقاضا و کاهش میزان ذخایر نفتی موجب شد تا قیمت نفت خام «دبلیو تی آی» آمریکا در سال 2017 رشدی 12 درصدی داشته باشد و در روز پایانی معاملات امسال، برای اولین بار از اواسط سال 2015 تاکنون، به بالای60 دلار برسد.

همچنین قیمت نفت شاخص برنت نیز هفته اخیر به بالاترین میزان خود از سال 2015 میلادی رسید، اما در پی بازگشایی خط لوله‌های انتقال نفت دریای شمال و لیبی و همچنین رسیدن تولید نفت آمریکا به بالاترین میزان در 40 سال اخیر، قیمت آن دوباره کاهش یافت.

هیاتی از تحلیلگران رویترز نیز پیش بینی کردند که توافق کاهش تولید نفت اوپک افزون بر انتظار رشد چشمگیر تقاضای جهانی برای نفت، قیمت این کالا را در سال 2018 میلادی نزدیک به 60 دلار نگه دارد.

تحقیقی که توسط 32 اقتصاددان و تحلیلگر انجام گرفت پیش بینی کرد که قیمت نفت شاخص برنت دریای شمال در سال آینده میلادی به میانگین 59 دلار و 88 سنت برسد در حالی که قیمت این کالا، در تحقیق انجام گرفته در ماه پیش، 58 دلار و 84 سنت بود.

جبار اللعیبی، وزیر نفت عراق با خوشبینی به سطح قیمت‌ها در سال آینده میلادی، انتظار دارد که بازارهای جهانی نفت در سه ماه نخست 2018 میلادی به توازن برسد زیرا سطح ذخیره سازی‌های جهانی در حال کاهش و تقاضا در چین و هند رو به افزایش است.

 

** اختلالی در تولید و صادرات نفت ایران ایجاد نشده است

منابع کشتیرانی و صنعتی ایران اعلام کردند که ناآرامی‌های داخلی اخیر اختلالی در تولید و صادرات نفت این کشور ایجاد نکرده است و فقط اثار اعتراض ها در حد خیابان است.

ایران به عنوان سومین تولیدکننده بزرگ سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) روزانه حدود سه میلیون و 800 هزار بشکه نفت تولید می‌کند.

منبع: ایرنا


تلگرام

برچسب‌ها


نظرات کاربران


نظر شما

  • نام و نام خانوادگی
  • ایمیل
  • کد امنیتی
  • Captcha
  • نظر

  • عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.

 

© 2019 - All rights reserved