صنعت نفت ایران
1403/1/10
Friday
آرشیو اخبار صنعت نفت

کاهش یک درصدی قیمت نفت/نفت برنت به ۶۱.۳۳ دلار رسید ۱۳۹۶/۰۸/۲۴


نفت برنت با ۸۸ سنت یا ۱.۴ درصد کاهش نسبت به قیمت نهایی معاملات روز گذشته، به ۶۱.۳۳ دلار در هر بشکه رسید.

نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۷۰ سنت یا ۱.۳ درصد کاهش، ۵۵ دلار درهر بشکه معامله شد.

کاهش اخیر قیمت به معنای آن است که نفت خام اکنون حدود پنج درصد نسبت به رکورد بالایی که اوایل هفته گذشته برجای گذاشت، کاهش یافته و رشد ۴۰ درصدی که در فاصله ژوئن تا اوایل نوامبر داشت، پایان پذیرفته است.

به گفته سوکریت ویچایاکار، مدیر شرکت مشاوره انرژی تریفکتا، قیمت‌های نفت پس از این که آژانس بین‌المللی انرژی دورنمای تیره‌ای را برای آینده نزدیک پیش بینی کرد، کاهش چشمگیری پیدا کرد و این کاهش با فروش گسترده جهانی در سایر بازارهای کالایی تشدید شد.

آژانس بین‌المللی انرژی روز سه‌شنبه پیش‌بینی خود از رشد تقاضا برای نفت در سال میلادی جاری و آینده را به میزان ۱۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داد و به ترتیب ۱.۵ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۷ و ۱.۳ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۸ برآورد کرد. این آژانس اعلام کرد بازار نفت با چالش دشواری در سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ روبه‌روست و میزان عرضه از تقاضا به میزان ۶۰۰ هزار بشکه در روز بالاتر خواهد رفت و این مازاد عرضه در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۸ کمتر بوده و به ۲۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد.

کندی رشد تقاضا به معنای آن است که مصرف نفت جهان برخلاف آنچه که بسیاری انتظار دارند، ممکن است از ۱۰۰ میلیون بشکه در روز در سال آینده فراتر نرود، در حالی که میزان عرضه احتمالا از این سطح عبور خواهد کرد.

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی برخلاف جدیدترین گزارش ماهانه اوپک است که در آن پیش بینی شده در ساال ۲۰۱۸ رشد قوی برای تقاضای نفت وجود خواهد داشت.

از سوی دیگر افزایش ذخایر نفت آمریکا نیز بر قیمت‌ها تاثیر گذاشت. گروه صنعتی موسسه امریکن پترولیوم روز سه‌شنبه اعلام کرد ذخایر نفت خام آمریکا در هفته منتهی به ۱۰ نوامبر، به میزان ۶.۵ میلیون بشکه در روز افزایش یافته و به ۴۶۱.۸ میلیون بشکه رسیده است. آمار رسمی از میزان ذخایر نفت آمریکا اواخر روز جاری منتشر خواهد شد.

در بخش عرضه نیز تولید روبه رشد آمریکا قیمت‌ها را تحت فشار قرار داده است. تولید نفت آمریکا از اواسط سال ۲۰۱۶ بیش از ۱۴ درصد رشد کرده و به ۹.۶۲ میلیون بشکه در روز رسیده و انتظار می‌رود رشد بیشتری پیدا کند.

طبق اعلام آژانس بین‌المللی انرژی، تولید غیراوپک ۱.۴ میلیون بشکه در روز به تولید اضافی در سال ۲۰۱۸ خواهد افزود. دورنمای آژانس بین‌المللی انرژی اوپک را برای ادامه کاهش تولید به منظور حمایت از قیمت‌ها تحت فشار قرار خواهد داد.

بر اساس گزارش رویترز، اوپک و شماری از تولید کنندگان خارج از این سازمان از جمله روسیه به منظور پایان دادن به سال‌ها اشباع عرضه تولیدشان را امسال محدود کرده‌اند. این توافق در مارس سال ۲۰۱۸ به پایان می‌رسد، اما اوپک در ۳۰ نوامبر برای گفت‌وگو درباره سیاست تولید خود دیدار خواهد کرد و انتظار می‌رود با تمدید توافق کاهش تولید موافقت کند.


تلگرام

برچسب‌ها


نظرات کاربران


نظر شما

  • نام و نام خانوادگی
  • ایمیل
  • کد امنیتی
  • Captcha
  • نظر

  • عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.

 

© 2019 - All rights reserved