صنعت نفت ایران
1403/2/1
Saturday
آرشیو اخبار صنعت نفت

ميزان توليد گاز در اين شركت هم اكنون 250 ميليون فوت مكعب در روز است ۱۳۹۶/۰۸/۱۳


ناصری افزود: واحدهاي عملياتي و فرآورشي اين شركت در نقاط مختلف پراكنده اند و بعضاً در مناطق صعب العبور كوهستاني با راه هاي پر پيچ و خم و خطرناك قرار دارند از اين رو توليد نفت ، اين ماده استراتژيك و منبع اقتصادي با سختي و صعوبت بسيار صورت مي گيرد. 

وی ادامه داد: بر خلاف ساير شركت هاي بهره برداری ، در گستره ي عملياتي اين شركت رودخانه ها و درياچه هاي زيادي وجود دارند. وجود رودخانه هاي پرآب و خروشاني همچون كارون ، دز ، شاوور ، كرخه و كشان و همچنين درياچه سد هايي همچون شهيد عباسپور – مسجدسليمان – گتوند عليا – دز – بالا رود – كرخه و همجواري اغلب واحدها با اين مخازن بزرگ آب شيرين باعث شده تا فرآيند توليد و انتقال نفت همواره در اين شركت با حساسيت و ظرافت خاصي انجام و دنبال شود.

مدیرعامل  شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان یادآور شد: با سختي ها و مشكلاتي كه وجود دارد خوشبختانه طي نيمه ي نخست سالجاري به سقف توليد تعهد شدمان دست يافتيم و با زحمات و پشتكار فراوان همكاران ارجمندم در بخش هاي مختلف اعم از عملياتي، فني، خدماتي ،پشتيباني و ستادي توانستيم فراتر از تعهدات تا سقف 105 درصد نفت توليد نماييم.

وی تاکید کرد: اين محقق نمي شود مگر در سايه وحدت ، وفاق ، همدلي و از خودگذشتگي تمامي نيروها كه در مواقع رخدادي همچون بروز اشكال در يك خط لوله يا سيستم هاي بهره برداري بموقع در محل حضور پيدا مي كنند و تا رفع مشكل آن در محل مي مانند و براي آنها ساعت 2 نيمه شب و 3 ظهر و سرما و گرما و عيد و تعطيلات و ... معنايي ندارد و انگيزه شان فقط كار است و جلب رضايت خالق و خدمت به مردم شريف كشور عزيز ايران اسلامي مان . 

وی درباره توليد نفت این شرکت گفت: در گستره عملياتي اين شركت 12 ميدان نفتي شامل «مسجدسليمان»، «نفت‌سفيد» ، «هفتكل» ، «پرسياه»، «كارون» ، «لالي»، «زيلايي» ، «قلعه‌نار» ، «كبود» ، «لب‌سفيد» ، «بالارود» و «پلنگان» واقع است كه قديمي ترين آن از لحاظ قدمت توليد و بهره برداري، ميدان مسجدسليمان است. بهره برداري از ميدان مسجدسليمان كه در واقع سرآغاز فعاليت صنعت نفت در ايران و خاورميانه را رقم زد از پنجم خردادماه 1287 خورشيدي با فوران چاه شماره يك آغاز شد و تا كنون نيز ادامه دارد. 

ناصری افزود: ظرفيت توليد و فرآورش نفت در اين شركت روزانه 169000 بشكه است كه بخشي از آن جهت تأمين نيازهاي داخلي به پالايشگاه آبادان و بخشي ديگر نيز جهت صادرات از طريق خط لوله به پايانه نفتي خارگ ارسال مي شود . 

وی ادامه داد: بيش از 2000 كيلومتر خط لوله جرياني و انتقالي در اين شركت وجود دارد كه با بازرسي هاي مداوم و مدون همكاران بخش فني هرگونه پوسيدگي و خوردگي دروني و بيروني آنها بررسي و كنترل مي شود . 

مدیرعامل  شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان گفت: اين شركت ضمن اينكه در حوزه ي توليد نفت اولين و قديمي ترين است در طرح تزريق گاز به ميادين نفتي نيز پيشرو است. در واقع پروژه تزريق گاز به ميدان نفتي هفتكل اولين پروژه تزريق گاز در ايران و خاورميانه است كه به علت كاهش فشار مخزن و نازک شدن ستون لایه نفتی در ميدان هفتكل از سال 1355 عمليات تزريق از كلاهك گازي مخزن آسماري ميدان نفت سفيد با نظر مهندسان و متخصصان مناطق نفتخيز جنوب در آن آغاز شد. 

وی گفت: با اجراي اين طرح ، ضريب بازيافت اين ميدان از 5/25 به 5/28 درصد افزايش يافت و اين 3 درصد افزايش ضريب بازيافت موجب افزايش توان توليد 216 ميليون بشكه نفت بيشتر از دومين ميدان نفتي خاورميانه گرديد .  

ناصری همچنین در تشریح  گاز  تولید شده در  شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان گفت :  شركت بهره برداري نفت و گاز مسجدسليمان راهبري از مخازن ژوراسيك مسجدسليمان - بنگستان لب سفيد - بنگستان كارون - بنگستان قلعه نار - بنگستان زيلايي و كوه آسماري را برعهده دارد . توسعه و توليد از اين مخازن برنامه ريزي گرديده ولي در مخازن بنگستان كارون و همچنين مخزن كوه آسماري به مرحله ي اجرا نرسيده است. 

وی ادامه داد: ميزان توليد گاز در اين شركت هم اكنون 250 ميليون فوت مكعب در روز است كه بخشي از آن جهت تأمين خوراك مجتمع پتروشيمي رازي ماهشهر – بخشي جهت تأمين خوراك پالايشگاه گاز مسجدسليمان – بخشي جهت خوراك كارخانه NGL600  اهواز و حدود 27  ميليون فوت مكعب در روز نيز جهت تزريق در ميدان نفتي هفتكل مصرف مي شود .

ناصری درباره پروژه هاي پشتيباني از توليد برنامه ریزی شده برای این شرکت گفت: همانطوري كه توليد مهم است ، استمرار و پشتيباني از آن هم از اهميت بسياري برخوردار است . بنابراين پروژه هاي حمايت از توليد هم جزو رئوس و اولويت هاي اساسي هيأت مديره ي اين شركت است . بر همين اصل ، پروژه هاي مختلفي با اعتبار 166 ميليارد تومان توسط مديريت هاي مختلف در قالب شرح نياز تهيه شده و سپس در هيأت مديره ي شركت تعريف و تصويب گرديده اند.

وی یادآور شد: به عنوان بخشي از اين پروژه ها می توان به احداث مراكز پزشك ياري در واحدهاي بهره برداري لب سفيد ،  قلعه نار ، نفت سفيد ، هفتكل و هفت شهيدان با اعتبار حدود 000ر000ر000ر5  تومان ، احداث ايستگاه ها ايمني و آتش نشاني در مجتمع هاي هفت شهيدان و هفتكل با اعتبار 000ر000ر500ر3 تومان ، خريد 16 دستگاه خودروي ايمني و آتش نشاني با اعتبار 000ر000ر700ر13 تومان، تعمير و بهسازي  9 كيلومتر خط لوله رو زميني بدليل افزايش سطح ايمني با اعتبار 000ر000ر000ر3 تومان، ترميم و بهسازي حدود 21 كيلومتر جاده و پل دسترسي به چاه ها و تأسيسات صنعتي واقع در حوزه ي عملياتي با اعتبار بالغ بر 000ر000ر000ر3 تومان ،  خريد و نصب 8 دستگاه الكتروپمپ انتقال نفت  و خريد يك دستگاه فرآورش سيار ( MOT )  و طراحي و احداث سيستم اطفاي آتش در واحد بهره برداري عنبر با اعتبار 000ر000ر600ر3 تومان  اشاره کرد. 

ناصری تهيه كالا هاي مورد نياز از توليد كنندگان و تأمين كنندگان ايراني  را امری ضروری و اساسی برای تقویت صنعت داخلی دانست و گفت: در همین زمینه بيش از 98 درصد نيازهاي اين شركت از تأمين كالا يا خريد خدمات از فعالين اقتصادي ايراني و با تأكيد بر فعالين اقتصادي استان خوزستان صورت مي گيرد . 

وی ادامه داد: در نيمه ي نخست سال 1396 مبلغ 000ر000ر697ر23 تومان كالا يا خدمات از درون استان و مبلغ یک میلیارد و چهارصدوپنجاه میلیون تومان به علت عدم توليد كالا يا خدمات در استان يا عدم امكان معامله عليرغم ترجيحات رقابتي از خارج استان تامین شده است.  در سال 1395  نیز  از کل 000ر000ر694ر17  خریدهای انجام شده ، مبلغ 000ر000ر013ر12 تومان كالا يا خدمات از درون استان انجام شده و 000ر000ر681ر5 نیز به علت عدم توليد كالا يا خدمات در استان يا عدم امكان معامله عليرغم ترجيحات رقابتي از خارج از استان تامین شده است. 

مدیرعامل  شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان  در بخش دیگری از سخنان خود گفت: توجه به محيط زيست و پاسداشت آن جزو رئوس و اهداف اصلي و برنامه هاي اين شركت و حتي وزارت نفت مي باشد . بر همين اساس هميشه تأكيد مكرر داشته ايم فرآيند توليد و انتقال مي بايست با كمترين خسارت زيست محيطي صورت گيرد . وجود رودخانه و درياچه ها و حوزه هاي آبريز فراوان در حوزه ي عملياتي و مجاورت تأسيسات فرآورش نفت با آنها بر حساسيت كار مي افزايد و همكاران ما در بخش H.S.E با تلاش فراوان بر امور نظارت كامل دارند ضمن آنكه در امورات هم تلاش داريم از نظرات مشاوره اي مديركل و روساي محترم حفاظت محيط زيست شهرهاي واقع در حوزه ي عملياتي به بهترين شكل ممكن بهره مند شويم . 

وی ادامه داد: در كنار اين سياست ها به اجراي اموراتي همچون بكارگيري سيستم پايش و هشدار آلودگي آب رودخانه در حوزه آبريز سد دز ، برنامه ريزي جهت تعمير و بهسازي خطوط لوله جرياني و انتقالي ، خريداري و بكارگيري تعدادي دستگاه MOT و MOS ، خريداري 16 دستگاه خودروي ايمني و آتش نشاني ، كاشت 1000 اصله نهال به ياد 1000 شهيد گلگون كفن شهر مسجدسليمان در مجموعه ورزشي گلف ، توزيع و اهداء ده ها هزار اصله نهال در هفته درختكاري به شهروندان ، مشاركت در برگزاري همايش مديريت پسماند با ادارات حفاظت محيط زيست، ايجاد گشت هاي دريايي در درياچه سدهاي واقع در حوزه عملياتي بمنظور پايش عملكرد چشمه هاي طبيعي نفت در فصل زمستان و ورود بموقع در صورت نشت طبيعي نفت به سطح آب  بوده است.

ناصری گفت : در کنار اینها بحث مشاركت فعالانه در اطفاي آتش سوزي جنگل ها و مراتع شهرهاي واقع در حوزه عملياتي ، طرح كاشت و نگهداشت 100 هزار اصله نهال در اطراف تأسيسات و اماكن شركت ، طراحي و احداث سيستم اطفاي حريق در برخي واحدهاي عملياتي ، نوسازي ناوگان حمل و نقل سبك و سنگين شركت ، خريد تجهيزات ايمني و آتش نشاني – ترميم و بهسازي شبكه فاضلاب مناطق شركتي ، خريد يك دستگاه خودروي پله تلسكوپي از طريق HSE ستاد  ، طرح احداث خطوط لوله غيرفلزي انتقال پساب واحدهاي صنعتي ، اجراي طرح داوطلبانه جمع آوري زباله مسافرين و گردشگران از سطح مناطق حفاظت شده با حضور بيش از 100 نفر از پرسنل اين شركت و اقداماتي از اين دست  نیز پیگیری و انجام شده است.

مدیرعامل  شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان اقدامات عام المنفعه - مسئوليت ها و تعهدات اجتماعي  را بخشی از عملکرد مثبت شرکت دانست و گفت:  شهر مسجدسليمان كه ميدان نفتي مسجدسليمان در آن واقع شده قديمي ترين شهر نفتي ايران با سابقه ي صنعتي 109 ساله است كه با توليد بخش عمده اي از نفت كشور و حتي جهان در دهه هاي اول اكتشاف و توليد نفت ، سهم بسيار بزرگي در رونق و توسعه ي اقتصادي كشورمان دارد .  هفتگل دومين شهر نفتي خاورميانه كه ميدان نفتي آن با فاصله زماني كوتاهي پس از مسجدسليمان كشف شد نيز در حوزه ي عملياتي اين شركت قرار دارد . 

وی ادامه داد: بمنظور بهره مندي هرچه بيشتر شهروندان از خدمات دولت جمهوري اسلامي ايران ، شركت بهره برداري نفت و گاز مسجدسليمان به نيابت از وزارت نفت و شركت ملي نفت ايران خود را موظف دانست خدماتي را به عموم شهروندان ارائه نمايد . بخشي از اين خدمات مقارن با 100 سالگي نفت در قالب پروژه هاي عمراني و عام المنفعه در زادگاه نفت تعريف و اجرا شد . 

ناصری گفت: پس از يك دوره كوتاه كه به دليل تحريم هاي ظالمانه نفتي عليه كشورمان ، فروش نفت و درآمد ارزي با مشكلاتي مواجه گرديد اين خدمات متوقف و بعد از توافق هسته اي برجام و بازگشت دوباره و قدرتمندانه ايران به بازارهاي جهاني فروش نفت با تلاش هاي بي وقفه جناب مهندس عالي پور مديرعامل شركت ملي مناطق نفتخيز جنوب و پيگيري هاي مجدانه جناب علي عسكر ظاهري نماينده محترم مردم شهرستان هاي مسجدسليمان ، لالي ، هفتكل و انديكا در مجلس شوراي اسلامي و عنايت هاي مهندس زنگنه با مصوبات هيأت مديره ي شركت بهره برداري نفت و گاز مسجدسليمان در اجراي برخي پروژه هاي عام المنفعه در شهرهاي واقع در حوزه ي عملياتي اين شركت موافقت بعمل آمد . 

وی یادآور شد: اين پروژه ها در بخش هاي مختلف عمران شهري – بهداشت و درمان – محيط زيست – فرهنگي ورزشي – راه هاي مواصلاتي و ... مي باشند  و  اعتبار برآورد شده آنها بيش از  174 ميليارد تومان است و اجراي آنها مي تواند موجب شود تا مردم شريف و قدرشناس شمال خوزستان كه حوزه ي عملياتي شركت بهره برداري نفت و گاز مسجدسليمان در آن واقع شده است از ثمرات و بركات نفت ، اين نعمت ارزشمند خدادادي بخوبي بهره مند شوند .

مدیرعامل  شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان گفت:  تعريض و مرمت جاده تل بزان از ايستگاه پشت برج تا نقطه ي اتصال به جاده فعلي شهرستان انديكا ، ترميم و بهسازي جاده مالكريم به تمبي همراه با احداث 2 دهانه پل جديد ، احداث باقيمانده تعريض جاده ورودي مسجدسليمان از سمت اهواز حد فاصل دو راهي لالي تا امام زاده بي بي بتولي ، تعمير و بهسازي جاده هاي درون و برون شهري حوزه ي عملياتي، احداث استخر سرپوشيده شهر لالي ،احداث استخر سرپوشيده نفتون مسجدسليمان ، احداث بولوار 5 بنگله تا ميدان شهداي نفت و احداث پل جديد ، احداث 10 قطعه زمين چمن مصنوعي در حوزه شهرهاي عملياتي ، احداث غسالخانه انديمشك ، احداث حسينيه شهداي سليران نرگسي ، آب رساني به روستاهاي بخش عنبر ، تكميل بيمارستان 32 تختخوابي نفت مسجدسليمان ، مرمت و بهسازي جاده نرگسي ، مرمت و بهسازي جاده بيدروبه به بالا رود ،  ترميم و بهسازي جاده مسجدسليمان به ايذه از مسير جريك به امام زاده سيد صالح (ع)  ، احداث ساختمان موزه صنعت نفت ، احداث پارك موزه نفت به مساحت حدود 8 هكتار در كنار كارخانه برق و حاشيه رودخانه تمبي  ، تجهيز آزمايشگاه انتظامي مسجدسليمان ، احداث پلي كلينيك شهر هفتكل از همین پروژه ها هستند. 

ناصری تاکید کرد: عمل به مسئوليت هاي اجتماعي ، يك تعريف جديد در سطح وزارت نفت يا دست كم شركت ملي مناطق نفتخيز جنوب نيست . اگر نگاهي به اقدامات اين شركت بزرگ و شركت هاي تابع آن بيندازيم متوجه مي شويم كه از بدو شكل گيري و فعاليت ، صنعت نفت در اين عرصه پيشرو بوده است .  در شركت بهره برداري نفت و گاز مسجدسليمان ، همايش ها و سمينارها و اقدامات فرهنگي ، مذهبي ، ورزشي و غيره اي كه برگزار مي شود يك پاي ثابت آن نفت است و بطور مستقيم يا غيرمستقيم در اين اقدامات مشاركت موثر و سازنده داريم و اين چيزي نيست جز عمل به مسئوليت هاي اجتماعي . 

وی با اشاره  قدمت صنعت نفت در حوزه مسجد سلیمان و انگیزه شرکت نفت برای برپایی موزه گنجينه نفت در این شهرستان گفت: با پیدایش و اکتشاف نفت در سال 1287 نیاز به احداث تأسیسات فرآورشی در این شهر احساس شد . از این رو تأسیساتی همچون کارخانه تولید برق – پالایشگاه – کارخانه تقطیر – کارخانه تولید گوگرد به همراه امکانات رفاهی از قبیل سالن آمفی تئاتر – استادیوم فوتبال – باشگاه گلف – استخر – سالن ها و زمین های ورزشی متعدد برای نخستین بار در خاورمیانه در مسجدسلیمان شکل گرفت و احداث شد .

وی افزود:  شکل گیری صنعت نفت سرآغازی شد بر مدرنیته شدن ایران و شروع عصر صنعت و رونق اقتصادی و تحول اجتماعی . با گذشت 109 سال از قدمت تولید نفت در ایران ، اینک فرصت مناسبی فراهم شده تا این تاریخچه به علاقمندان منتقل شود . 

ناصری ادامه داد: راه اندازی موزه گنجینه نفت مسجدسلیمان یکی از پروژه هایی است که در دوره ی اول صدارت مهندس بیژن زنگنه بر وزارت نفت تعریف شد ولی با پایان دولت اصلاحات به جايي نرسيد نبرد تا با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و انتخاب دوباره مهندس زنگنه بعنوان وزیر نفت این طرح از بایگانی خارج و بار دیگر در اولویت قرار گیرد . 

وی عنوان کرد: تأسیسات احداث شده در مسجدسلیمان به همراه دکل به یادگار مانده از نخستین چاه نفت خاورمیانه و همچنین چشمه های جوشان و طبیعی نفت در منطقه سی برنج این شهر را به یک مکان مناسب و ایده آل برای احداث موزه جهت انتقال تاریخچه شکل گیری صنعت نفت مبدل ساخته است . 

وی در اشاره به روند اجرای این پروژه گفت: احداث ساختمان اصلی موزه که محل نگه داری اشیاء و اسناد قدیمی مرتبط است در محل نخستین پالایشگاه نفت خاورمیانه در منطقه بی بیان در مراحل پایانی خود قرار دارد .  احداث اجزای موزه گنجينه نفت شامل پارک موزه نیروگاه تمبی و چاه شماره یک با برگزاری مناقصه در حال سیر مراحل اداری است . با راه اندازی این طرح و پروژه ی مهم غیرصنعتی حضور گردشگران بسیاری را شاهد خواهیم بود که از اقصی نقاط ایران و جهان برای مشاهده تاریخچه اکتشاف نفت راهی این منطقه می شوند . 
  
مدیرعامل  شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان  تاکید کرد: حضور گردشگران نفت در این منطقه  مستلزم ایجاد زیرساخت های مناسب از قبیل راه ، فرودگاه ، هتل ، مهمانسراها ، رستوران ها و مراکز تفریحی و گردشگری خواهد بود . حضور گردشگران با ایجاد چنین زیرساخت ها و اقدامات زیربنایی موجب توسعه ی گردشگری و بوجود آمدن مشاغل جدید می شود . از طرفی دیگر وجود موزه تضمین کننده ثبات حضور تورهای گردشگری است و این یعنی درآمدزایی و حرکت به سمت تحول و رونق اقتصادی و اشتغالزایی . 

وی در اشاره به  پروژه " احداث پارك موزه نيروگاه برق تمبي " گفت: خوشبختانه این پروژه شرح نياز ، تعريف و تصويب شده است . طي اين پروژه يك مجموعه تفريحي گردشگري در زميني به مساحت 000ر80 متر مربع با اعتباري بالغ بر 32 ميليارد ريال در مدت زمان 10 ماه در كنار موزه نيروگاه برق و رودخانه تمبي احداث مي شود كه شامل بخش هاي متنوعي از قبيل پارك كودك – قايق سواري روي درياچه سد تفريحي و غيره مي باشد . 

ناصری گفت: با توجه به محاسن و منافعي كه پروژه پارك موزه براي اين شهر بعنوان زادگاه نفت دارد تمامی تلاش خود را برای هرچه سریعتر نهایی شدن و به بهره برداری رسیدن این طرح بزرگ غیرصنعتی به کار گرفته ایم تا خدمتی دیگر و ماندگار را از صنعت همیشه خدمتگزار نفت به مردمان و شهروندان خوب زادگاه نفت عرضه نماییم . 

ناصری همچنین با تاکید بر جایگاه و اهمیت ورزش و گسترش فرهنگ ورزشکاری شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان گفت:  طی سالیان اخیر سالن ها و امکانات سخت افزاری مناسب برای فعالیت های ورزشی در سطح شرکت پیش بینی و اجرا گردیده که این مهم موجب استقبال مناسبی از سوی نوجوانان و جوانان و جذب آنان به سمت ورزش گردیده است . 

وی یادآور شد: بيش از 5000 نفر نفر از  ورزشكاران زن و مرد زير پوشش در قالب 26  رشته فعال ورزشي شامل 16 رشته جهت آقايان و 10 رشته جهت بانوان تحت پوشش شرکت  هستند . درحوزه آقايان  رشته های فوتبال ، كاراته ، واليبال ، وزنه برداري ، تكواندو ، تنيس خاكي ، شنا ، كشتي ، بدنسازي، پينگ پنگ ، شطرنج ، بدمينتون، تير و كمان ،  گلف ، كوهنوردي ،  بسكتبال و در حوزه بانوان رشته های آمادگي جسماني ، ايروبيك ، فوتسال،  واليبال،  بسكتبال، كاراته، تكواندو ، بدمينتون،  تنيس روي ميز و  شنا  را داریم .  

  مدیرعامل  شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان در پایان گفت: هم اکنون تیم های ورزشي ما  در ليگ هاي مختلف استاني و كشوري حضوري پر رنگ و تأثير گذار دارند .  ورزشكاران تيم هاي نفت به دفعات به اردوهاي تيم ملي دعوت مي شوند و در لباس مقدس تيم ملي در رقابت هاي بين المللي افتخارات شايسته اي براي كشورمان كسب مي كنند . توجه به تيم ها و رده هاي سني پايه بمنظور شناسايي استعداد هاي درخشان ورزشي و حمايت از آنها تا رسيدن به مدارج عالي جزو سياست هاي اصلي اين شركت است .


تلگرام

برچسب‌ها


نظرات کاربران


نظر شما

  • نام و نام خانوادگی
  • ایمیل
  • کد امنیتی
  • Captcha
  • نظر

  • عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.

 

© 2019 - All rights reserved