صنعت نفت ایران
1403/1/9
Thursday
آرشیو اخبار صنعت نفت

عوامل افزایش قیمت جهانی نفت چیست؟ ۱۳۹۶/۰۸/۰۷


به گزارش اسکای نیوز، دلیل بالا رفتن قیمت‌های نفت و ادامه افزایش قیمت‌ها که از ماه گذشته آغاز شد ناشی از توافق کشورهای عضو سازمان اوپک و تولید کنندگان غیر عضو (مشخصا روسیه) می‌باشد که تولیدات نفتی خود را نزدیک به یک میلیون و 800 هزار بشکه در روز کاهش داده اند.

افزایش قیمت متوسط 56 دلار در هر بشکه در ماه سپتامبر در مقایسه با قیمت‌‎های سال گذشته 2016 میلادی نزدیک به 20 درصد افزایش داشته است.

افزایش قیمت‌های نفت به این خاطر بود که آمریکا بعد از یک دوره کاهش در نتیجه طوفان‌ها و تغییرات آب و هوایی بار دیگر تولیدات نفتی خود را افزایش داد.

آمارهای رسمی آمریکا نشان می دهد که تولید نفت درهفته گذشته به میزان یک میلیون و 100 هزار بشکه در روز افزایش یافته و تولید کل آمریکا به 9 میلیون بشکه در روز رسیده است.

قبل از دوره طوفان‌ها و مشکلات آب و هوایی تولیدات نفتی آمریکا به 12میلیون بشکه در روز رسیده بود که در مقایسه از بزرگترین تولید کننده جهان یعنی عربستان نیز بالاتر بود.

این به معنی آن است که اوپک با توافق با روسیه و دیگر تولید کنندگان نفتی خارج از این سازمان در صورتی که اعضای آن به توافق‌های سقف تولید متعهد باشند هنوز هم قادر به کنترل بازار است.

این یک عامل مهم در افزایش قیمت‌ها بالاتر از میانگین پیشین بین 45 تا 55 دلار در هر بشکه است و احتمال ادامه آن بین 50 تا 60 دلار در هر بشکه نفت تا نشست بعدی اوپک که قرار است در 30 نوامبر برگزار شود، وجود دارد.

براساس بیانیه‌های عربستان و روسیه به نظر می‌رسد که اوپک توافق برای کاهش تولید را تا پس از ماه مارس 2018 از تاریخ پایان کنوانسیون فعلی، تمدید کند.

از عوامل دیگری که موجب بالا رفتن قیمت‌های نفت درهفته گذشته شد علاوه بر کنترل عرضه و ضرورت مصرف کنندگان برای خروج از سهام تجاری، کاهش نرخ ارز دلار آمریکا بود.

کاملا مشخص است که قیمت دلار با قیمت کالاهای دیگر از جمله نفت و طلا رابطه معکوس دارد.

از عوامل دیگر این است که با آن که تولید نفت آمریکا در هفته گذشته افزایش یافت اما هنوز هم کمتر از میزانی است که در گذشته تولید می‌شد (تفاوت بین یک میلیون و دو میلیون بشکه در روز است ).

اگر چه تولیدات نفت و گاز شل آمریکا از زمان بالا رفتن قیمت‌های نفت به بیش از 40 دلار در هر بشکه بهبود یافته است اما هنوز هم بسیار پایین تر از زمانی است که قیمت‌های نفتی کاهش یافت و بسیاری از تولید کنندگان نفتی از بازار خارج شدند.

علاوه بر آن فشار آمریکا علیه ایران و احتمال بازگشت تحریم‌ها علیه این کشور به معنی آن است که توانایی تهران برای افزایش تولیدات نفتی به شدت کاهش یافته است.

اوضاع امنیتی و سیاسی عراق، لیبی و نیجریه نیز از عوامل روانی تاثیرگذار بر بازار هستند اما در دوره اخیر تاثیر آنها با وجود اختلافی که بین بغداد و اقلیم کردستان عراق به وجود آمد چندان چشمگیر نبود.


تلگرام

برچسب‌ها


نظرات کاربران


نظر شما

  • نام و نام خانوادگی
  • ایمیل
  • کد امنیتی
  • Captcha
  • نظر

  • عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.

 

© 2019 - All rights reserved