صنعت نفت ایران
1403/1/10
Friday
آرشیو اخبار صنعت نفت

تولید 6 افزایه‌ صنعت نفت در کشور/بهبود راندمان حفاری چاه‌های نفتی کم‌فشار با میکروحباب‌ها ۱۳۹۶/۰۷/۰۵


عزت‎الله کاظم‎زاده با اشاره به چالش‌های موجود در زمینه حفاری لایه‌های شیلی (لایه‌های نفت‌زا)، افزود: ریزش دیواره چاه و ناپایداری دیواره چاه از جمله چالش‌های حفاری لایه‌های شیلی به‌شمار می‌رود و برای رفع این مشکل در روش‌های سنتی از گِل‌های پایه روغنی استفاده می‌شد.

وی از تولید نوعی خاصی از سیالات فرمیتی برای رفع این مشکل خبر داد و اظهار کرد: این سیال مورد تست میدانی قرار گرفت و به میزان 108 متر با استفاده از این سیال در میدان نفتی آبان تست شد.

کاظم‌زاده با اشاره به نتایج به دست آمده از این تست، خاطر نشان کرد: نوسانات فشاری که انتظار داشتیم در زمان حفاری لایه‌های شیلی داشته باشیم در این چاه مرتفع شد و به طور کلی راندمان حفاری با استفاده از این سیال بهبود یافت.

رییس پژوهشکده مهندسی نفت پژوهشگاه نفت، با تاکید بر اینکه گِل‌های پایه روغنی آلودگی‌های زیست محیطی زیادی ایجاد می‌کنند، یادآور شد: آلودگی گل حفاری تولید شده در مقایسه با گِل‌های پایه روغنی کمتر بوده است.

 وی کاهش ریسک گیر لوله حفاری و توپی شدن مته حفاری و حمل بهتر کنده‌ها به دلیل خاصیت رئولوژی مناسب را از دیگر دستاوردهای این محصول عنوان کرد.

  کاظم‌زاده سیمانکاری چاه‌های نفت و گاز را از دیگر دستاوردهای این پژوهشکده نام برد و یادآور شد: در ادامه اجرای طرح کیمیا، 6 مورد از افزایه‌های پرمصرف مانند ریتاردر در دمای بالا، پایین و متوسط و پراکنده ساز آب شیرین و شور و افزایه مناسب برای جلوگیری از مهاجرت گاز در چاه‌ها بومی سازی شد.

وی از تست میدانی این افزایه‌ها خبر داد و گفت: این افزایه‌های در شرایط سخت در چاه نفتی شماره 22 چشمه خوش تست میدانی شدند.

ورود نانو فناوری در حوزه صنعت نفت

رییش پژوهشکده مهندسی نفت با اشاره به دستاوردهای این پژوهشکده در حوزه نانو سیالات گفت: استفاده از نانو سیالات حفاری برای کاهش تقابل سیال حفاری و لایه‌های شیلی برای پایداری دیواره چاه‌های نفتی از جمله دستاوردهای ما در این حوزه بوده است.

به گفته وی، این نانو افزایه در مناطق نفت خیز جنوب با حضور کارفرمایان تست شد که با کسب نتایج مطلوب از این تست‌ها در انتظار به کارگیری این محصول در فاز آزمایشی در میادین نفتی هستیم.

وی از معرفی نانو افزایه دیگری خبر داد و اظهار کرد: در این طرح موفق به طراحی و تولید نانو افزایه‌های روان ساز و کاهنده اصطکاک شدیم. این محصول مراحل آزمایشگاهی به پایان رسیده و وارد مرحله تست میدانی خواهد شد.

کاظم‌زاده با اشاره به ارائه نسل جدیدی از سیالات حفاری گفت: در این پروژه موفق به ارائه  میکرو حباب‌هایی برای حفاری شدیم. استفاده از این میکروحباب‌ها موجب بهبود راندمان حفاری در چاه‌های حفاری شده و یا کم فشار خواهد شد.

 دستاوردهای جدید محققان در حوزه ازدیاد برداشت

وی ارائه طرح توسعه میدان نفتی، شناسایی مخزن، غربالگری روش های ازدیاد برداشت، طراجی پایلوت ازدیاد برداشت و ارائه خدمات فناوری را از جمله خدمات این پژوهشکده نام برد و اظهار کرد: "پژوهشگاه صنعت نفت " قطب آزمایشگاه‌های بالادستی صنعت نفت است و در این راستا تاکنون 200 سرویس و خدمات فناورانه در حوزه‌های بالادستی ارائه شده است. به گونه‌ای که اکنون 2000 متر مغزه، 100 مورد سیال و 50 مورد موضوعات حفاری در طول سال مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

کاظم‌زاده اضافه کرد: با استفاده از این زیر ساخت پروژه‌های موفقی را اجرایی کردیم و یکی از این پروژه‌ها ازدیاد برداشت میدان نفتی «یادآوران» است که مطالعات یکپارچه در حوزه‌های زمین شناسی، سنگ و سیال مخزن اجرایی شد.

رییس پژوهشکده مهندسی نفت از اجرای پروژه تزریق گاز در میدان نفتی «چشمه خوش» خبر داد و یادآور شد: در این پروژه مطالعات جامعی در حوزه سنگ، سیال و ازدیاد برداشت انجام شد.

به گفته وی رویکرد گذشته این پژوهشگاه مطالعات جداگانه سنگ و یا سیالات بوده است ولی امروزه این مطالعات به صورت یکپارچه در نقشه‌های ازدیابد برداشت انجام می‌شود.

مشارکت پژوهشگاه نفت در مطالعات ازدیاد برداشت

کاظم زاده با اشاره به اجرای طرح پژوهشی میادین گفت: این طرح به موسسات و دانشگاه‌ها واگذار شده است که به پژوهشگاه صنعت نفت یکی از بزرگترین میادین نفتی یعنی میدان نفتی اهواز با دو مخزن «آسماری» و «بنگستان» واگذار شده است.

وی اضافه کرد: در این طرح قرار است در 5 فاز مسایل ازدیاد برداشت این میدان مورد بررسی قرار گیرد و چالش ها و روشهای فناورانه به منظور افزایش ضریب ازدیاد برداشت از این مخازن اقدام شود.

رییس پژوهشکده مهندسی نفت اجرای این طرح را 10 ساله دانست و گفت: برنامه زمان بندی این طرح به صورت یکپارچه و منسجم در سطح شرکت ملی نفت ایران تدوین شده است که بر این اساس فازهای اول و دوم شامل شناسایی میدان، رفع چالش‌ها و غربالگری در مدت 3 سال اجرایی می‌شود.

 

منبع: ایسنا


تلگرام

برچسب‌ها


نظرات کاربران


نظر شما

  • نام و نام خانوادگی
  • ایمیل
  • کد امنیتی
  • Captcha
  • نظر

  • عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.

 

© 2019 - All rights reserved