صنعت نفت ایران
1403/2/6
Thursday
آرشیو اخبار صنعت نفت

مذاکرات عربستان با ونزوئلا و قزاقستان درباره تمدید توافق نفتی ۱۳۹۶/۰۶/۲۰


اوپک و سایر تولیدکنندگان شامل روسیه با هدف کاهش ذخایر نفت جهانی و حمایت از قیمت‌ها موافقت کرده‌اند تولیدشان را تا مارس سال میلادی آینده حدود ۱.۸ میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

تمدید این توافق برای سه ماه دیگر پس از مارس پیش از اینکه نشست اوپک در نوامبر برگزار شود، در حال حاضر مورد بحث قرار گرفته است.

توافق کاهش تولید کمک کرد قیمت‌های نفت خام در ژانویه به بالای ۵۸ دلار در هر بشکه صعود کند اما قیمت‌ها از آن زمان به دلیل اینکه تلاش‌ها برای کاهش سطح ذخایر جهانی طولانی‌تر از حد انتظار بوده، به حدود ۵۰ تا ۵۴ دلار نزول کرده است.

وزارت انرژی عربستان درباره دیدار خالد الفالح، با کانات بوزومبایف، وزیر انرژی قزاقستان، در بیانیه‌ای اعلام کرد: هر دو کشور موافق بودند که بررسی گزینه تمدید توافق کاهش تولید پس از سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ با توجه به وضعیت بازار مناسب خواهد بود.

یک مقام قزاقستانی هفته گذشته اظهار کرده بود قزاقستان که تولیدکننده غیر عضو اوپک است، خواستار یک توافق اختصاصی با اوپک در خصوص محدود کردن تولید نفت خام خود است زیرا قصد دارد تولید در میدان کاشاگان را افزایش دهد.

این کشور آسیای مرکزی تولید نفت و میعانات گازی را در فاصله ژانویه تا ژوئیه به میزان ۹.۹ درصد ا فزایش داد و به ۱.۷۲۴ میلیون بشکه در روز رساند که فراتر از سهمیه ۱.۷ میلیون بشکه در روز تعیین شده تحت توافق کاهش تولید با اوپک بود.

قزاقستان اعلام کرده بایستی شرایط توافق را تغییر دهد زیرا انتظار دارد تولید نفت در اواخر سال جاری به مدد فعالیت میدان نفتی بزرگ کاشاگان، افزایش پیدا کند.

طبق بیانیه وزارت انرژی عربستان، بوزومبایف که روز یکشنبه با فالح دیدار کرد، گفت: با وجود افزایش تدریجی تولید میدان کاشاگان در سال جاری، قزاقستان از طریق کاهش تولید در سایر میدان‌ها در ماه اوت موفق شده بیش از میزان تعیین شده به اهداف کاهش تولید دست پیدا کند و سطح تولید مشابه برای سپتامبر پیش‌بینی می‌شود.

وزیران انرژی عربستان و قزاقستان موافقت کردند همکاری انرژی خود را ادامه و توسعه دهند که شامل دو پروژه بزرگ در قزاقستان در بخش‌های انرژی تجدیدپذیر و پتروشیمی می‌شود.

دیدارهای فالح در آستانه انجام گرفت و شامل ملاقات با با اولوخیو دل پینو، وزیر نفت ونزوئلا، نیز بود. دو طرف در این دیدار بر اهمیت باز نگه داشتن همه گزینه‌ها از جمله تمدید احتمالی توافق کاهش تولید پس از پایان آن در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۸ توافق کردند.

بر اساس گزارش رویترز، دل پینو روز جمعه گفته بود ذخایر نفت جهانی بسیار بالا مانده و از تولیدکنندگان درخواست کرده بود معافیت های اعطا شده به کشورهایی مانند لیبی و نیجریه و تاثیر این معافیت‌ها بر بازار را مورد بازبینی قرار دهند.

 

منبع: ایسنا


تلگرام

برچسب‌ها


نظرات کاربران


نظر شما

  • نام و نام خانوادگی
  • ایمیل
  • کد امنیتی
  • Captcha
  • نظر

  • عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.

 

© 2019 - All rights reserved