صنعت نفت ایران
1403/1/9
Thursday
آرشیو اخبار صنعت نفت

اخبار کوتاه جهان انرژی/ رکوردشکنی صادرات ال پی جی ایران به چین ۱۳۹۶/۰۵/۱۵


رکوردشکنی صادرات «ال پی جی» ایران، پیش بینی رکورد 11 ماهه فروش نفت ایران به چین، صادرات متقابل بنزین میان ایران و سنگاپور، آغاز روند قانونی شدن پالایشگاه های غیرمجاز نیجریه، ادامه ساخت خط لوله‌های انتقال گاز روسیه به اروپا برخلاف تحریم‌های آمریکا و تصمیم هند برای توسعه بزرگ ترین پالایشگاه خود مهمترین عناوین خبرهای جهان انرژی در 24 ساعت گذشته بود.

به گزارش پایگاه خبری پلاتس، منابع کشتیرانی و تجاری خبر دادند که صادرات «ال پی جی» ایران در ماه ژوئیه با رشدی 39 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 381 هزار و 500 تن رسیده است.
این رقم در ماه ژوئن 274 هزار تن بود و حتی رکورد پیشین یعنی 360 هزار تن در ماه ژانویه را نیز شکست.
آمارهای کشتیرانی نشان می دهد که صادرات ال پی جی ایران در بازه زمانی ژانویه تا جولای 2017 در مجموع به حدود 1.94 میلیون تن رسید که 968 هزار تن آن به چین و محموله‌هایی نیز به اندونزی ارسال شده است.

**پیش بینی رکورد 11 ماهه فروش نفت ایران به چین
رویترز به نقل از دو منبع آگاه گزارش داد: صادرات نفت ایران به چین در ماه اوت به بالاترین رقم خود در 11 ماه گذشته برسد، زیرا بعد از آنکه ایران قیمت نفت سنگین خود را کاهش داد، تقاضا برای این نوع نفت از سوی چین افزایش یافت.
یکی از این منابع آگاه با اشاره به برنامه بارگیری نفتکش های ایران، گفته است؛ صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران به چین در ماه اوت به 733 هزار بشکه در روز خواهد رسید که بالاترین رقم از ماه سپتامبر تاکنون است.
این رقم نسبت به ماه گذشته میلادی رشدی 11 درصدی را نشان می دهد.

**ایران از سنگاپور بنزین خرید
رویترز بر اساس آمارهای رسمی گزارش داد که سنگاپور در هفته منتهی به 19 ژوئیه (28 تیر) 55 هزار تن بنزین به ایران صادر کرد در حالیکه ایران در همین هفته، 38 هزار و 251 تن بنزین به سنگاپور صادر کرده است.
موسسه مشورتی اف جی ای پیش تر اعلام کرده بود که میزان تقاضا برای بنزین در ایران در ماه جوئیه، به دلیل افزایش سفرهای تابستانی و استفاده بیشتر از خودرو به بالاترین رقم خود خواهد رسید.
شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران نیز در گزارشی از افزایش 8.5 درصدی مصرف بنزین این کشور در 4 ماه اخیر در مقایسه با مدت مشابه سال قبل خبر داد.
بر این اساس؛ میانگین میزان مصرف بنزین در 4 ماه نخست امسال به 72 میلیون و 900 هزار لیتر در روز رسید، در حالی که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 73 میلیون لیتر بوده است.
 

**مخالفت با پالایش نفت کرکوک عراق در ایران
بلومبرگ به نقل از مقامهای کرکوک عراق گزارش داد که این استان شمالی از هرگونه همکاری برای انتقال نفت کرکوک به ایران خودداری می کند، زیرا دولت مرکزی عراق در این باره با این استان هیچگونه مشورتی انجام نداده است.
«احمد العسکری» رئیس کمیته انرژی شورای استانی کرکوک در این باره گفت: کرکوک با دولت مرکزی برای ارسال نفت این استان به پالایشگاه های ایران همکاری نخواهد کرد، زیرا مقامهای دولت فدرال، مسئولان این استان را در جریان این قضیه قرار نداده اند.
دفتر فرماندار کرکوک نیز در بیانیه ای اعلام کرد: هرگونه توافق نفتی یا مذاکره در باره تولید نفت در این استان، بدون مشارکت فرمانداری کرکوک و شورای استانی موفقیت آمیز نخواهد بود.

**پالایشگاه های غیرمجاز نیجریه قانونی می شوند
رویترز به نقل از دولت فدرال نیجریه گزارش داد که نیجریه قرار است پالایشگاه های کوچک غیرقانونی واقع در دلتای نیجر را تا آخر سال جاری میلادی قانونی کند و نفت با قیمت مناسب به آنها تزریق نماید. دولت این کشور قرار است تا اول نوامبر 2017 میلادی پالایشگاه های غیرقانونی را با پالایشگاه های استاندارد جایگزین کند.

ادامه ساخت خط لوله‌های انتقال گاز روسیه به اروپا برخلاف تحریم‌های آمریکا
به گزارش رویترز، تحریم های اخیر آمریکا ممکن است، ساخت دو خط لوله انتقال گاز روسیه به قاره اروپا را با تاخیر و هزینه های بالاتری همراه کند اما سبب توقف توسعه این پروژه ها نشده است.
ساخت خط لوله انتقال گاز به آلمان (نورد استریم 2) و ترکیه (ترک استریم) توسط گازپروم، در پی تحریم های جدید دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا علیه روسیه با دشواری رو برو شده است.

**تصمیم هند برای توسعه بزرگ ترین پالایشگاه خود
به گزارش رویترز، عمده ترین شرکت پالایشی هند، ایندین اویل، قرار است دو میلیارد و 400 میلیون دلار برای توسعه تأسیسات و افزایش ظرفیت پالایشی خود در چند سال آینده سرمایه گذاری کند تا نیازهای رو به افزایش داخلی این کشور تامین شود.
این برنامه به تاسیسات پالایشی واقع در گجرات این امکان را می‌دهد تا ظرفیت خود را که هم اکنون 274 هزار بشکه در روز است تا اواخر 2021 میلادی به روزانه 360 هزار بشکه و تا سال 2030 میلادی به سه میلیون بشکه برساند.


**تولید نفت روسنفت در سه ماه دوم 2017 میلادی کاهش یافت
به گزارش رویترز، روسنفت به عنوان بزرگ ترین تولیدکننده نفت روسیه در پی توافق با سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، 11.1 کاهش سالانه تولید خود را برای سه ماه دوم سال جاری میلادی گزارش کرد.
تولید نفت روسنفت در این مقطع با 1.2 درصد کاهش در مقایسه با سه ماه نخست 2017 میلادی به چهار میلیون و 570 هزار بشکه در روز رسید.


تلگرام

برچسب‌ها


نظرات کاربران


نظر شما

  • نام و نام خانوادگی
  • ایمیل
  • کد امنیتی
  • Captcha
  • نظر

  • عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.

 

© 2019 - All rights reserved