صنعت نفت ایران
1403/1/9
Thursday
آرشیو اخبار صنعت نفت

روسیه بزرگ ترین صادرکننده نفت به چین شد ۱۳۹۶/۰۵/۰۳


مجموع واردات نفت خام چین در ژوئن به ۳۶.۱۱ میلیون تن یا ۸.۷۹ میلیون بشکه در روز رسید و این کشور را برای دومین ماه متوالی بزرگ‌ترین خریدار نفت جهان ساخت. با این‌همه میزان واردات نفت این کشور ۲.۹ درصد در مقایسه با ماه مه کاهش داشت.

طبق آمار گمرکی، صادرات روسیه به چین ماه گذشته ۲۷ درصد نسبت به ژوئن سال گذشته رشد کرد و به ۱.۲۷ میلیون بشکه در روز رسید، اما در مقایسه با رکورد ۱.۳۵ میلیون بشکه در روز در مه کاهش داشت.

روسیه از مارس بزرگ‌ترین صادرکننده نفت به چین بوده که طولانی‌ترین مدت برای حفظ چنین عنوانی است. صادرات نفت روسیه به چین با اقدام پالایشگاه‌های مستقل برای اضافه کردن گرید اورال که از مدیترانه صادر می‌شود به سبد خریدشان، افزایش یافته است.

صادرات نفت آنگولا به چین در ژوئن ۱۰.۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت و به یک میلیون بشکه در روز رسید اما در مقایسه با رکورد ۱.۳۱ میلیون بشکه در روز در مه کاهش داشت.

روسیه و آنگولا دو صادرکننده بزرگ نفت به چین در شش ماه نخست سال میلادی جاری بوده‌اند. در مدت مذکور روسیه ۲۹.۲ میلیون تن یا ۱.۱۸ میلیون بشکه در روز به چین نفت صادر کرد و صادرات آنگولا با ۲۲ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱.۰۹ میلیون بشکه در روز بود.

صادرات عربستان سعودی به چین همچنان رو به کاهش بوده و میزان صادرات این کشور در ژوئن ۱۵.۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت و به ۹۳۶ هزار و ۶۰۷ بشکه در روز رسید و عربستان سعودی را سومین صادرکننده بزرگ به چین ساخت. عربستان سعودی از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون ۱.۰۷ میلیون بشکه در روز نفت به چین صادر کرده است.

تولید پالایشگاهی کمتر احتمالا تقاضای چین برای نفت خام را در ماه‌های آینده کاهش خواهد داد. قرار است ۱۰ درصد از ظرفیت پالایش چین قرار است به دلیل اشباع عرضه فرآورده‌های نفتی، در سه ماهه سوم سال میلادی جاری تعطیل شود.

براساس گزارش رویترز، آمار گمرکی چین همچنین نشان داد واردات نفت در ژوئن از عراق ۴۷ درصد نسبت به ژوئن سال گذشته افزایش یافت و به ۸۳۴ هزار و ۷۸۸ بشکه در روز رسید. میزان صادرات برزیل به چین ۱۱۸ درصد رشد کرد و به ۶۸۹ هزار و ۹۶۹ بشکه در روز در ماه ژوئن رسید و این کشور را پنجمین صادرکننده بزرگ به چین در ماه میلادی گذشته ساخت.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا


تلگرام

برچسب‌ها


نظرات کاربران


نظر شما

  • نام و نام خانوادگی
  • ایمیل
  • کد امنیتی
  • Captcha
  • نظر

  • عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.

 

© 2019 - All rights reserved