صنعت نفت ایران
1403/1/31
Friday
آرشیو اخبار صنعت نفت

زنگنه مي‌خواهد قراردادهاي نفتي براي خارجي‌ها جذاب باشد/ فاز 11 هيچ تفاوتي با ساير فازها ندارد ۱۳۹۶/۰۴/۲۷


اصغر ابراهيمي اصل معاون سابق وزير نفت در نشست خبري سازمان بسيج حقوقدانان با موضوع توتال به اطلاعات کلي از لحاظ فني در مورد اين قرارداد پرداخت و اظهار داشت: ميدان گازي پارس جنوبي بين ايران و قطر مشترک است و 8 درصد گاز شناخته‌شده طرف ايران و 8 درصد ديگر طرف قطر است؛ البته بايد گفت که طرف قطري 11 سال زودتر از ما در اين زمينه شروع به کار کرده است.
وي گفت: فاز 6، 7 ،‌8، 12 و 15 اين ميدان را شرکت پتروپارس، 13، 15، 16 ،‌22، 23 و 24 قرارگاه خاتم‌الانبياء، 2و 3 شرکت توتال و 4 و 5 را به صورت 60 درصد شرکت ايتاليايي و 40 درصد را طرف ايراني انجام داده‌اند.
معاون سابق وزير نفت تصريح کرد: در ابتداي دولت يازدهم آقاي زنگنه اعلام کرد بعد از يک سفر خارجي اعلام کردند که خارجي‌ها علاقه‌اي به بيع متقابل ندارند و بايد کاري کنيم قراردادها جذابيت داشته باشند تا بتوانيم سرمايه خارجي را جذب کنيم و با اين رويه IPC را درست کردند؛ در اين زمينه هم 42 جلد کتاب منتشر کردم و نهايتاً‌ قرارداد IPC منعقد شد.
ابراهيمي به عملياتي کردن اين قرارداد پرداخت و گفت: براي عملياتي کردن آن نياز به قانون بود که طبق مصوبه 94/07/8 که مصوب هيأت وزيران شد در 11 صفحه و 13 بند اين موارد تصويب شد که 13 ايراد مشخص به آن وارد شد. در 95/3/17 آقاي روحاني نامه‌اي به رهبري نوشتند که اجازه دهيد قرارداد را ببنديم و بعد ايرادات را برطرف کنيم که آقا فرمودند تمام دستگاه‌ها ذي‌ربط بايد وظايف خود را انجام دهند.
وي ادامه داد: در 95/4/12 مقام معظم رهبري در افطاري با دانشجويان درباره قرارداد IPC صحبت کردند و چون اصرار رياست جمهوري بر اين قضيه بود در 95/4/13 رهبر نامه‌اي به روحاني نوشته و به جاي 13 محور طرح شده 15 محور را مشخص کردند که در 95/4/14 در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتي آقاي جهانگيري 4 بند را لحاظ کردند؛ در 95/4/22 دفتر مقام معظم رهبري نامه‌اي ارسال کرد که از 15 بند فقط 4 بند انجام شده و بقيه انجام نشده است.
اين متخصص حوزه نفت به يکسري اشکالات موجود در اين قرارداد پرداخت و گفت: توتال در سال 1379 همين فاز 11 را قرارداد بست و تا سال 1387 هيچ کاري انجام نداد؛ يک زمين 200 هکتاري گرفت و مشغول مطالعه وبازي بازي بود؛ تحريم‌ها اين زمان تشديد نشده بود اما توتال معطل کرد، بعد اين قرارداد را با چيني‌ها بستند و سپس با پتروپارس تا زمان دولت يازدهم که پتروپارس را متوقف کردند.
ابراهيمي با تأکيد بر اين مطلب که فاز 11 هيچ فرقي با فازهاي ديگر ندارد و فقط نزديک مرز است، تصريح کرد: 16 سال توتال کاري نکرد و قطر از آن طرف برداشت داشت؛ توتال با آمريکايي‌ها صحبت کرد و به آنها گفت که ايراني‌ها لب مرز را انجام دادند و دقيقاً از لايه‌هاي مشترک برداشت مي‌کنند.
وي به انعقاد قرارداد با توتال در فاز 11 پرداخت و ادامه داد: توتال گفته در فاز 11، سه سکو و 30 چاه مي‌گذارد و تا 2020 کل ميدان را مطالعه مي‌کند و اگر افت فشار به وجود آيد يک سکوي ديگر طراحي مي‌کند.
معاون سابق وزير نفت با انتقاد از بدعهدي‌هاي شرکت توتال گفت: حتماً پتروپارس و قرارگاه خاتم‌الانبيا مي‌توانند اين کار را انجام دهند.
ابراهيمي ادامه داد: قرارداد IPC چند ايراد اساسي دارد، اول اينکه برخلاف قانون اساسي و مصالح کشور است، ثانياً ظرفيت داخلي کشور را ناديده انگاشته؛ ظرفيتي که از سال 1353 تاکنون صددرصد بهره‌برداري داشته و مي‌خواهيم بدهيم به شرکتي که اختيار 20 سال را به خود مي‌گيرد و تمام سرنوشت ميدان و همه چيز را در اختيار بگيرد.
وي به متن قرارداد منعقدشده پرداخت و افزود: در همه جاي دنيا متن قرارداد جزو مناقصه است و شرکت‌ها قيمت مي‌دهند و شرايط اختصاصي خود را اعلام مي‌کنند، اما متأسفانه در اين قرارداد شرايط فسخ ديده نشده؛ شرايط جريمه براي توتال يا هر شرکت خارجي در صورت تخريب يا رها کردن قرارداد پيش‌بيني نشده؛ بجاي آن براي کارفرما در بيش از 20 نقطه تکليف ديده شده انگار آنها قرارداد را نوشته و به ما تکليف کرده‌اند.
معاون سابق وزير نفت با انتقاد به اين تفکر که منافع ما به غربي‌ها گره خورده اشاره و اعلام کرد: تفکري که در دولت يازده در خود وزارت نفت است اين است که منافع ما به غربي‌ها گره خورده و غربي‌ها مي‌توانند يا تحريم‌ها را بردارند يا تعديل کنند و در اين صورت ما سرنوشتي مثل ژاپن، امارات و... پيدا مي‌کنيم.
ابراهيمي به عدم اعتقاد به توان و ظرفيت داخلي پرداخت و گفت: 700 کارخانه سازنده تجهيزات داريم و باور اينکه فقط به کمک غربي‌ها مي‌توانيم در صنعت نفت و گاز و پتروشيمي پيش برويم يک باور غلط است.
وي افزود: کشورهايي چون عربستان، اندونزي و... قرارداد IPC نمي‌بندند و مي‌گويند اگر پتروشيمي را ببنديم بايد تا توليد پارچه، دارو و پارچه سهام داشته باشيم و اين گونه عمل مي‌کنند اما از نفت و گاز و پتروشيمي که دو هزار محصول توليد شده و 70 درصد لوازم زندگي را تشکيل مي‌دهد ما در کشور فقط 2 هزار محصول را توليد مي‌کنيم.
اين مقام اسبق وزارت نفت با بيان اين مطلب که IPC‌ زايشگاه ده‌ها کرسنت است از نقش قوه قضائيه و حقوقدانان و ورود آنها به اين فاجعه بزرگ سخن گفت و خاطرنشان کرد: اين قرارداد مصالحش به ضرر کشور است و اگر همان قرارداد ايراددار باشد دامنه اين فاجعه بسيار بالاست.
ابراهيمي در خصوص ويدئوي منتشرشده از زنگنه که مدعي شده شرکت‌هاي داخلي به جاي 30 ماه، 50 ماه وقت صرف کرده و خارجي‌ها به موقع و تروتميزتر پروژه را تحويل مي‌دهند، گفت: تمام فازها براي انجام کار به کار مهندسي و پايه و بيسيک نياز دارند که 5-4 ماه طول مي‌کشد. بعد از آن هم بايد اقدامات ديگر فني انجام داد که حدود 13 تا 14 ماه مجموع آنها زمان مي‌برد.
وي افزود: شرکت‌هاي ايراني به خصوص قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبياء، سازمان گسترش و... در راستاي منافع ملي وارد عرصه شده‌اند و فرايند رسيدن به قرارداد زمانبر بوده و بايد نقشه‌ها چک مي‌شد؛ شرکت‌هاي ايراني نيز همان کارها را انجام دادند اما در برخي از مراحل مثل کمپرسورها که دست 5 سازنده اصلي آمريکا، فرانسه، چين، روسيه و ژاپن است، خيلي طول کشيد تا بعد از قرارداد و واريز پول، آنها را تحويل ما دهند؛ کاري که ايراني‌ها انجام دادند زير بمباران، موشک‌باران و تحريم بود.
معاون سابق وزير نفت تأکيد کرد: اين هزينه ملي ما براي استقلال، خودکفايي و ندادن امتياز به خارجي‌ها انجام شد؛ بايد گفت وزارت نفت هم پولي نداشت که بدهد و همين الان هم بدهکار است.
ابراهيمي افزود: بايد روند فعاليت‌هاي شرکت‌هاي ايراني را با اين اوضاع با شرکت توتال مقايسه کنيم که از سال 79 آمد، کاري نکرد و کارشکني‌ هم کرد و 8 سال پيشرفت کار با توتال صفر درصد بوده است.
کارشناس حوزه قراردادهاي نفتي تأکيد کرد: درست است که سازندگان داخلي زمان بيشتري مي‌خواهند؛ چراکه در مقايسه با شرکتي که 50 سال در اين زمينه کار کرده بايد محاسبات را انجام داده و طراحي کنند و بعد از آن مواد را تست کرده و آزمايش کنند که اين امر در مقايسه با 16 سال سر کار گذاشتن ما توسط توتال مي‌ارزد.
وي گفت: الان پتروپارس بيکار است و دارد نيروهايش را تعديل مي‌کند و از طرف ديگر ما داريم با توتال قرارداد مي‌بنديم که اين اصلاً قشنگ نيست که با آدم خائن، بدسابقه، بدعهد، رشوه‌دهنده، قرارداد ببنديم.
ابراهيمي گفت: در همان سال اول کار دولت يازدهم کار را از پتروپارس گرفتند و 4 سال اين پروژه را متوقف کردند و حالا اصرار دارند که با توتال قرارداد ببندند.
معاون سابق وزير نفت با تأکيد بر اين مطلب که فاز 11 هيچ فرقي با ساير فازها ندارد، اعلام کرد: جامعه‌اي که 4.5 ميليون دانشجو، 3.5 ميليون فارغ‌التحصيل و مهندس دارد نبايد چنين کاري را انجام دهد.
وي گفت: خوب است قوه قضائيه و دستگاه‌هاي نظارتي در اين 16 سالي که فاز 11 را براي توتال نگهداري کرده‌اند ببينند که چه کسي مقصر است. در طي 16 سال گذشته 12 سال، مستقيماً توتال ما را معطل کرد و بعد از آن هم در روند نگهداري براي توتال شريک بودند و ضرر به ايران زدند.
ابراهيمي گفت: کسي که انواع و اقسام ايرادات را به ما هنگامي که در تيم پتروپارس بوديم وارد مي‌کرد، از فرداي بازنشستگي به قطر رفته و براي توتال کار مي‌کند و اين نمونه‌اي از کارشکني‌هاست.
معاون سابق وزير نفت در خصوص فرزاد الف و بي گفت: در آن دو ميدان فشار زياد وجود دارد و ميزان گوگرد بالاست و حفاري بايد به خوبي انجام و کنترل شود تا نشتي نداشته باشد؛ در زمان رستم قاسمي متن قرارداد آنجا آماده شد، قرارگاه خاتم و طرف هندي هم براي قرارداد وارد شدند اما متوقف ماند؛ چراکه عملاً علاقه وافر ما به غربي‌ها باعث شده ميدان را به غير اروپايي‌ها ندهيم.
وي با بيان اين مطلب که سال‌ها در صنعت نفت زحمت کشيده و در فاز 4 و 5 پارس جنوبي حضور داشته، گفت: ما در دو جمله اساسي موافقيم،‌ اينکه بايد سرمايه خارجي را جذب کنيم و دوم اينکه تکنولوژي را ارتقا دهيم؛ چراکه در اين صورت مي‌توانيم وضع موجود را بهينه کنيم.
ابراهيمي گفت: در همه دنيا شرايط مناقصه را در سايت گذاشته و عرضه مي‌کنند و اين مسئله ساده‌اي است و پيچيده نيست. اما مي‌گويند که ما مي‌خواهيم جلوي آمدن سرمايه و تکنولوژي را بگيريم، در صورتي که ما معتقديم بايد با مردم روراست بود و رانت به شرکت‌هاي بدنام و حتي خوشنام خارجي نداد.
معاون سابق وزير نفت خاطرنشان کرد: اگر فرض کنيم روحاني تمام رأي‌هاي موجود براي اين دوره رياست جمهوري را کسب کرده، اما بايد بداند به قانون اساسي پايبند بماند و رأي گرفتن دليل دور زدن قانون نيست.
وي در خصوص صحبت‌هاي نوبخت که گفته بود چنين قراردادي بي‌نظير است، گفت: اين قرارداد واقعاً بي‌نظير است؛ چراکه در دنيا اين کار را نمي‌کند.

 

منبع: خبرگزاری فارس


تلگرام

برچسب‌ها


نظرات کاربران


نظر شما

  • نام و نام خانوادگی
  • ایمیل
  • کد امنیتی
  • Captcha
  • نظر

  • عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.

 

© 2019 - All rights reserved