صنعت نفت ایران
1403/1/9
Thursday
آرشیو اخبار صنعت نفت

باید به‌ سمت تولید فرآورده به‌ جای صادرات مواد خام گام برداریم ۱۳۹۶/۰۳/۲۸


نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه «باید به سمت و سویی برویم که از امکانات و تجهیزات در جهت تبدیل مواد خام به ویژه در حوزه نفت به فرآورده استفاده کنیم» گفت:‌ خوشبختانه تکنولوژی و فناوری در این صنعت در کشور وجود دارد و ما امکان طراحی و ساخت پالایشگاه را هم داریم.

هدایت الله خادمی با تاکید بر اینکه «ما نباید سرمایه های طبیعی و خدادادی کشور را به صورت خام و مواد اولیه بفروشیم» گفت:‌ کشورهایی خام فروشی می‌کنند که از نظر نیروی انسانی و توان مدیریتی امکانات لازم را نداشته باشند تا بتوانند از این مواد خام، مواد با ارزش افزوده بالاتری را ایجاد کنند.

وی افزود: توان و امکانات برای تبدیل مواد اولیه و خام به فراورده در کشور ما وجود دارد اما نباید راحت ترین کار را که فروش این مواد است انجام دهیم. کشورهای غیر توسعه یافته منابع اولیه خود را صادر می‌کنند که این واقعا آسیب جدی به صنعت کشور وارد می‌کند.

نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس یادآور شد:‌ در ۱۰۰ سال قبل مملکت با مالیات اداره می شد. اما چرا باید اکنون که این همه امکانات در اختیار داریم آن را به صورت خام صادر کنیم.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس تصریح کرد: ما در این سالها می توانستیم پالایشگاه ایجاد کنیم و مواد خام را تبدیل به ده ها فراورده کنیم اما بعد از انقلاب فقط در زمان آقای آقازاده دو پالایشگاه ایجاد شد و در حال حاضر هم پالایشگاه ستاره خلیج فارس در مراحل تکمیلی قرار دارد که هنوز هم به طور کامل راه اندازی نشده است. با خام فروشی منابع را به باد می دهیم.

خادمی خاطرنشان کرد: مشکل ما تکنولوژی و فناوری نیست ما باید مدیریت قوی در این صنایع داشته باشیم وگرنه اگر تکنولوژی خاصی هم نداشته باشیم می توانیم خریداری کنیم. در واقع امکان طراحی  و ساخت پالایشگاه در کشور وجود دارد و انجام آن هم نیاز به تفکر و برنامه ریزی دارد که ما بتوانیم به این سمت حرکت کنیم.

وی در پایان تاکید کرد:‌ امیدوارم که در تمامی زمینه ها دست از خام فروشی برداریم و به سمتی برویم که بتوانیم با استفاده از تکنولوژی های موجود آن‌ها را تبدیل به فرآورده کنیم. البته در حوزه پتروشیمی ها نیز موادی که تولید می‌شود به نوعی خود مواد خامی هستند که دیگران می‌توانند از آن بهره برداری کنند.


تلگرام

برچسب‌ها


نظرات کاربران


نظر شما

  • نام و نام خانوادگی
  • ایمیل
  • کد امنیتی
  • Captcha
  • نظر

  • عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.

 

© 2019 - All rights reserved