صنعت نفت ایران
1403/1/10
Friday
آرشیو اخبار صنعت نفت

یک پالایشگاه و دو مجوز خوراک/ آناهیتا؛ همچنان بلاتکلیف ۱۳۹۶/۰۳/۱۳


در شرایطی که روند احداث پالایشگاه آناهیتا همچنان در بلاتکلیفی به سر می برد، مجوز خوراک ۱۵۰ هزار بشکه‌ای برای شرکت بهره برداری صادر شده است تا این شرکت،دست به کارشود.

 آبان ماه سال گذشته بود که قرار شد پالایشگاه آناهیتا به شرکت نفت و گاز پارسیان واگذار شود که با تشکیل جلسه و قیمت گذاری انجام شده روی زمین٬ دانش فنی٬ ساختمان و ... ٬ سهامداران فعلی رقم ۱۳۰ میلیارد تومان را برای فروش تعیین کردند ولی مدیران پارسیان با بیان اینکه تنها به مجوز خوراک نیاز دارند٬ از قبول سایر هزینه‌ها و ۱۳۰ میلیارد تومان سر باز زدند.

سهام پالایشگاه آناهیتا میان ۴ شرکت خرد شده است که تاپیکو و صندوق بازنشستگی کشوری هر کدام ۳۳.۳ درصد سهام را در دست دارند. این در حالی است که شرکت پالایش و پخش فرآوره های نفتی ایران هم صاحب ۲۰ درصد سهام است و اوپیک هم ۱۳.۴ درصد سهام را از آن خود کرده است که مجموع سهامداران با فروش مجوز به پارسیان مخالفت کردند.

یک کارشناس حوزه انرژی در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: به نظر می رسد دلیل تاکید پارسیان برای خرید مجوز آناهیتا به دلیل ویژگی‌های خاصش است که از جمله آن می توان به تخفیف ۱۰ درصدی قیمت و ۱۰۰ سال معافیت مالیاتی این پالایشگاه اشاره کرد.  به این ترتیب نرخ بازگشت سرمایه این پروژه را می توان بین ۱۵ تا ۱۷ درصد پیش بینی کرد. چنین مجوزی می‌تواند برای هر سرمایه گذاری جذاب باشد ولی با این وجود٬ مسوولین امربه جای پیگیری مجدانه احداث این پالایشگاه و بسیج کردن تمامی ظرفیت‌ها تصمیم گرفتند مجوزی دیگر شبیه به مجوز پالایشگاه آناهیتا برای شرکتی دیگر صادر کند.

وی تصریح کرد: نکته ای که توجه به آن ضروری به نظر می رسد تعیین تکلیف این پالایشگاه در گام نخست است. به این منظور که بهتر بود وزیر نفت ابتدا تکلیف پالایشگاه آناهیتا را روشن و در مرحله بعد نسبت به صدور مجوزی دیگر اقدام می‌کرد و با چینش مدیران میانسال و پرتجربه در این پروژه٬ به روند اجرایی این پروژه تحرک می‌داد.

 هم اکنون اسدالله صالی فروز، مدیرعامل پالایشگاه آناهیتا است و تعدادی دیگر از مدیران بازنشسته نیز سمت‌های دیگر این پالایشگاه را برای خود کرده‌اند در شرایطی که این پالایشگاه اصلا وجود خارجی ندارد.

گفتنی است که صالحی فروز، نماینده شرکت ملی پالایش و پخش در این پالایشگاه است که هم اکنون مدیریت آن را هم بر عهده گرفته است.

نگاهی به آخرین وضعیت این پروژه حاکی از آن است که بجز کار تسطیح زمین محل احداث پایشگاه آناهیتا، هیچ اقدام دیگری انجام نشده است و ماه گذشته یک موافقتنامه اصولی ﴿HOA﴾ میان آناهتیا و یک فاینانسور چینی امضا شده است تا ۸۵ درصد منابع مالی این پروژه از طریق فاینانس تامین شود و ۱۵ درصد باقی مانده را هم  سهامداران تامین کنند.  

با این وجود هنوز مشخص نیست تکلیف دو مجوز ۱۵۰ هزار بشکه‌ای صادر شده در یک استان چگونه خواهد بود و چرا وزیر نفت تصمیم گرفته است در شهر بی آب کرمانشاه یک خوراک  ۱۵۰ هزار بشکه‌ای دیگر صادر کند.

 

 

انتهای پیام/مهر


تلگرام

برچسب‌ها


نظرات کاربران


نظر شما

  • نام و نام خانوادگی
  • ایمیل
  • کد امنیتی
  • Captcha
  • نظر

  • عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.

 

© 2019 - All rights reserved