صنعت نفت ایران
1403/1/31
Friday
آرشیو اخبار صنعت نفت

پروژه مته حفاری نماد اتکا به داخل و خودباوری است ۱۳۹۶/۰۳/۱۰


ابراهیم طالقانی در آیین "رونمایی از مته حفاری دندانه‌ای ساخت جهاد دانشگاهی خوزستان با فناوری بومی" که امروز، هشتم خردادماه در مؤسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی استان برگزار شد، اظهار کرد: امروز، روز مبارکی است که شاهد رونمایی از محصولی هستیم که از مرحله پژوهش و ایده به مرحله خلق ثروت نزدیک می‌شود.

وی افزود: این کار یک نمونه از آن چیزی است که در سال‌های گذشته اتفاق می‌افتاد و باید تغییر رویه می‌داد؛ چراکه به‌طور معمول، پژوهش انجام می‌شد و محصول آن در کتابخانه قرار می‌گرفت. از سال‌های 88 و 89 که با جهاد دانشگاهی قراردادهای همکاری فناورانه منعقد کردیم، همواره محصولاتی دریافت کرده‌ایم که می‌تواند وارد صنعت شود و از خرید خارجی جلوگیری کند.

سرپرست مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: آنچه باید اتفاق افتد، این است که پژوهش به ثروت تبدیل شود؛ اکنون در دنیا از علم‌ ثروت تولید کرده‌اند، اما ما در ایران کمتر از علم، تولید ثروت می‌کردیم و امیدواریم با چنین حرکت‌هایی بتوانیم از علم، خلق ثروت داشته باشیم و روشی را تعریف کنیم که حاصل و خروجی‌های علمی ما به سطح تجاری برسد.

طالقانی با بیان اینکه 30 درصد نیاز شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در یکی از حوزه‌ها از دانش بومی‌شده جهاد دانشگاهی تأمین می‌شود، گفت: ما از حوزه صنعت وارد تجارت شدیم؛ اگر این رویه شکل بگیرد، می‌توانیم در حوزه صنعت ادعا کنیم آنچه در حوزه دفاعی اتفاق افتاد، در صنعت هم اتفاق می‌افتد. یک نمونه مثال‌زدنی این است که در دوره جنگ تحمیلی وزارت دفاع با پژوهش‌های بومی توانست جنگ را اداره کند و امروز ما سازنده تمام تجهیزات مورد نیاز دفاعی خودمان هستیم.

وی ادامه داد: در هشت سال تحریم، در دوره جنگ نفتی بودیم و آنچه امروز می‌بینیم آثاری باقی‌مانده از دوران جنگ نفتی است. باید در آینده، سالانه چندبار شاهد چنین رونمایی‌هایی باشیم. آنچه در تولید این کالاها اتفاق افتاده، از بین بردن مرز کارفرمایی،‌ پیمانکاری و پژوهشگری است که اگر این مرز برداشته نمی‌شد، امروز این محصولات رونمایی نمی‌شدند.

سرپرست مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: بدنه نفت و همچنین پژوهشگران و جهادگران خود را صاحب این پروژه می‌دانستند؛ مدیرعامل شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب، بازرسی‌های مختلفی را تحمل کرد. اگر بخواهیم نمونه بومی‌سازی و اتکاء به داخل و خودباوری را مثال بزنیم، این پروژه نمادی است که صنعت نفت و جهاد دانشگاهی توانستند آن را به نتیجه برسانند.

طالقانی عنوان کرد: ما راه دشواری را پشت‌سر گذاشته‌ایم و امیدواریم راه‌های بعدی هموارتر باشند و دیگر مسئولان نیز به تداوم این حرکت کمک کنند. از مسائل مهم امروز، تجاری‌سازی و خرید محصولات فناورانه ساخت داخلی و تلاش این است که خرید نه به‌معنای خرید باشد، بلکه خرید فناورانه اتفاق بیافتد. امیدواریم همه بتوانیم از این فضای فناوری استفاده کنیم و در آینده شاهد رونمایی‌های بعدی باشیم.

منبع: ایسنا


تلگرام

برچسب‌ها


نظرات کاربران


نظر شما

  • نام و نام خانوادگی
  • ایمیل
  • کد امنیتی
  • Captcha
  • نظر

  • عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.

 

© 2019 - All rights reserved