صنعت نفت ایران
1403/1/10
Friday
آرشیو اخبار صنعت نفت

ثروت ۲ تریلیون دلاری کشورهای عرب خلیج فارس تا ۱۵ سال دیگر تمام می‌شود ۱۳۹۸/۱۱/۱۸


به گزارش اویل اینداستری به نقل از بلومبرگ، صندوق بین المللی پول اعلام کرد ثروت 2 تریلیون دلاری شیخ نشین های عرب خلیج فارس طی 15 سال آینده با تهدید مواجه خواهد شد.

 صندوق بین‌المللی پول طی گزارشی اعلام کرد تقاضای جهانی نفت زودتر از آنچه تصور می شود کاهش خواهد یافت و شرایط مالی 6 عضو شورای همکاری خلیج فارس را پیچیده خواهد کرد.  این اعضا یک پنجم تولید نفت خام جهان را در اختیار دارند.

 این صندوق پیش‌بینی می‌کند بدون انجام اصلاحات اقتصادی قاطع، ثروتمندترین کشورهای خاورمیانه تا 2034 ثروت خالص خود را از دست می‌دهند. در این گزارش که توسط تیمی از متخصصان خاورمیانه و آسیای مرکزی و بخش تحقیقات آماده است، طی یک دهه بعد از آن هم کل ثروت غیرنفتی این منطقه تمام می شود.

جهاد آزور، مدیر بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین المللی پول گفت:« کشورهای این منطقه باید برای بلند مدت برنامه ریزی کنند چون زیرساخت‌های بازار نفت از نظر عرضه وتقاضا در حال تغییر هستند».

 وی گفت کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس باید در طرحهای تغییرات اقتصادی خود جدی تر باشند تا بتوانند ثروت فعلی خود را حفظ کنند.

 شرکت های بین المللی نفت و کشورهای تولید کننده باید بدانند منابع جایگزین انرژی با کارآمدی بالاتر همین حالا هم تقاضای نفت را پایین آورده اند. در حالی که تولید کنندگان خلیج فارس مثل عربستان و امارات در حال ساخت صنایع جدیدی برای آمادگی در دوره پس از نفت هستند، سرعتشان به اندازه کافی  بالا نیست تا بتوانند جلوی کاهش ثروتشان را بگیرند.

 کاهش بیشتر قیمت نفت در سال جاری میلادی به خاطر درگیری های ژئوپلیتیکی و تهدید شیوع ویروس کرونا برای رشد اقتصادی، کار  این تولید کنندگان را سخت‌تر می‌کند. طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول، اگر تقاضای جهانی نفت قبل از عملی شدن طرح های این کشورها کاهش یابد، خیلی زودتر با مشکلات اقتصادی بلندمدت مواجه می شوند.

 به گفته این صندوق :« انتظار می رود تقاضای جهانی نفت رشد آهسته تری داشته باشد و در آخر، طی دو دهه آینده سقوط کند».

 احتمالاً تقاضای جهانی نفت در 2041 به حدود 115 میلیون بشکه در روز می رسد و پس از آن به تدریج کاهش می یابد.

 شرکت آرامکوی عربستان سال گذشته اعلام کرد تقاضای جهانی نفت در حدود سال 2035 به اوج می رسد. بهبود کیفیت انرژی و وضع مالیات بر کربن توسط دولت های سراسرجهان می تواند اوج تقاضای نفت را تا 2030 جلو بیاورد.

 عربستان، امارات و کویت بزرگترین تولیدکنندگان شورای همکاری خلیج فارس و همگی عضو اوپک هستند. خطر ها برای کشورهای عضو این شورا که شامل قطر، عمان و بحرین هم می شوند، متفاوت است.

 صندوق بین‌المللی پول توصیه می‌کند:« پیشرفت سریع‌تر طرح‌های تنوع اقتصادی و توسعه بخش خصوصی برای اطمینان از تداوم رشد بسیار اهمیت دارد».

 


تلگرام

برچسب‌ها


نظرات کاربران


نظر شما

  • نام و نام خانوادگی
  • ایمیل
  • کد امنیتی
  • Captcha
  • نظر

  • عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.

 

© 2019 - All rights reserved