صنعت نفت ایران
1403/1/10
Friday
آرشیو اخبار صنعت نفت

آیا ایران از حربه بازار نفت برای تلافی شهادت سردار سلیمانی استفاده می‌کند؟ ۱۳۹۸/۱۰/۱۶


به گزارش اویل اینداستری به نقل از پایگاه خبری بیزنس استاندارد، تحولات سال 2019 نشان داد که عرضه جهانی نفت تا چه اندازه در برابر هر اتفاق کوچکی آسیب پذیر بوده و به سرعت واکنش نشان می دهد. اکنون پس از ترور فرمانده نیروی قدس سپاه انقلاب اسلامی ایران به دست نیروهای آمریکایی سوال اصلی این است که آیا ایران از حربه بازار نفت برای اقدام تلافی جویانه استفاده خواهد کرد یا نه.

بر اساس آمارهای موجود، در ماه گذشته میلادی حدود 34 میلیون بشکه نفت از عربستان، عراق و کویت از طریق خلیج فارس به بنادر آمریکا ارسال شد.

حملات ماه سپتامبر علیه تاسیسات نفتی عربستان در عبقیق و خوریس موجب شد تا برای مدتی 5.7 میلیون بشکه در روز از ظرفیت تولید نفت این کشور کاسته شود. همین حادثه زنگ خطری بود مبنی بر اینکه چتر امنیتی کشور دارنده بزرگترین ظرفیت تولید ذخیره نفت جهان به اندازه ای که تصور می رفت قابل اعتماد نیست. این حملات موجب افزایش ناگهانی قیمت نفت شد، اما به دلیل چشم انداز تیره و تار اقتصاد جهانی و عملیات جبران سریع سعودی ها رشد قیمت نفت چندان طولانی مدت نبود.

اما اکنون وضعیت اندکی متفاوت است. قیمت نفت از اوایل ماه اکتبر روند افزایش جدیدی را آغاز کرده و با شهادت سردار سلیمانی، قیمت ها به بالاترین رقم از ماه آوریل رسیده است. هرچند رشد تقاضا برای نفت در نیمه نخست امسال هنوز بهبود نیافته است، اما در پیش بودن توافق تجاری میان آمریکا و چین موجب افزایش خوش بینی ها نسبت به بالا رفتن تقاضا برای نفت شده است. در عین حال، در بخش عرضه نیز، اوپک و متحدانش توافق کرده اند از ابتدای امسال تولید نفت خود را نیم میلیون بشکه دیگر کاهش دهند. به علاوه، انتظار می رود شتاب رشد تولید نفت آمریکا در سال جاری میلادی کاسته شود.

بدین ترتیب کاهش شکاف میان عرضه و تقاضا در بازار نفت بدان معناست که هرگونه اتفاق ناگهانی در تاسیسات نفتی منطقه ممکن است تاثیراتی طولانی تر از آنچه در ماه سپتامبر شاهدش بودیم بر بازار بگذارد و همین دلیل اصلی نگرانی بازارهای نفت از واکنش احتمالی ایران به ترور سردار سلیمانی است.


تلگرام

برچسب‌ها


نظرات کاربران


نظر شما

  • نام و نام خانوادگی
  • ایمیل
  • کد امنیتی
  • Captcha
  • نظر

  • عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.

 

© 2019 - All rights reserved