صنعت نفت ایران
1403/1/10
Friday
آرشیو اخبار صنعت نفت

افزایش قیمت نفت به رقم غیرقابل تحمل آمریکا با درگیری در تنگه هرمز ۱۳۹۸/۰۴/۰۳


به نقل از راشاتودی، یک جنگ تمام عیار بین ایران و آمریکا بر قیمت جهانی نفت تاثیر می گذارد، همانطور که افزایش اخیر تنش‌ها در خاورمیانه این کار را کرده است. تنها سوال این است که قیمت نفت چقدر بالا می رود؟

 در اوایل ژوئن ، یک مشاور رهبر ایران هشدار داد اگر اولین گلوله جنگ در خلیج فارس شلیک شود، قیمت نفت به سطحی غیر قابل تحمل برای آمریکا و متحدانش می‌رسد و احتمالاً 100 دلار در هر بشکه خواهد بود.

 هر دو شاخص برنت و وست تگزاس اینترمدیت پس از هدف قرار گرفتن پهپاد جاسوسی آمریکا بر فراز تنگه هرمز توسط ایران افزایش یافتند. بیشترین افزایش قیمت پس از حادثه در روز سه شنبه دیده شد که وست تگزاس اینترمدیت بیش از 4 درصد بالا رفت و قیمت برنت هم سه درصد افزایش یافت. این قیمت ها  بالاترین حد از اواخر ماه می‌ بودند. نفت آمریکا 57.43 دلار در هر بشکه و برنت 64.45 دلار در هر بشکه در روز جمعه معامله شدند.

 آغاز جنگ بین آمریکا و ایران باعث اختلال در عرضه نفت و افزایش بیشتر قیمت می‌شود.

 تحلیلگران می گویند :« مطمئناً بازارها  به سمت بالا عکس العمل نشان می دهند. مخصوصاً اگر تنگه هرمز بسته شود. ما به راحتی می توانیم قیمت نفت بالای 100 دلار را ببینیم ولی ماه‌ها طول می‌کشد تا نفت به این قیمت برسد».

 « ما شاهد یک افزایش واقعی در قیمت نفت در صورت آغاز یک جنگ واقعی خواهیم بود .هیچکس برای اختلال در زنجیره عرضه آماده نیست و باید جلوی یک مقابله آزاد را گرفت».

 چنین قیمت نفتی اولین بار در 2011 تا 2013 قبل از سقوط قیمت نفت در 2014 دیده شد. ولی حتی اگر این مقدار افزایش قیمت صورت بگیرد، چندان طولانی مدت نخواهد بود.

 این روند رو به بالا به شدت به مدت زمان اختلال عرضه در خاورمیانه بستگی دارد. می تواند چند هفته یا یکی دو ماه طول بکشد تا زمانی که دشمنی ها کاهش یابد و تنگه هرمز دوباره باز شود.

  به نظر می‌رسد این درگیری برای همه بد است. هیچ کس آماده اختلال در عرضه نفت نیست و احتمالا ترامپ به همین دلیل جلوی حمله به ایران را گرفت.

منبع: تسنیم


تلگرام

برچسب‌ها


نظرات کاربران


نظر شما

  • نام و نام خانوادگی
  • ایمیل
  • کد امنیتی
  • Captcha
  • نظر

  • عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.

 

© 2019 - All rights reserved