صنعت نفت ایران
1403/1/9
Thursday
آرشیو اخبار صنعت نفت

نگرانی شرکت های کشتیرانی از پیامدهای شهادت سردار قاسم سلیمانی ۱۳۹۸/۱۰/۱۶


به گزارش اویل اینداستری به نقل از فایننشال تایمز، شهادت سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نگرانی های امنیتی در مورد کشتیرانی در منطقه خلیج فارس را افزایش داده و کشورهای واقع در این منطقه با نگرانی در انتظار نحوه واکنش ایران به ترور این سردار پرآوازه هستند.

انگلیس اعلام کرده که به دلیل بالا گرفتن تهدیدات ناشی از شهادت سردار سلیمانی، نیروی دریایی این کشور کشتی های تجاری انگلیسی عازم تنگه هرمز را همراهی خواهد کرد.

حتی قبل از ترور سردار سلیمانی، ایران بارها تهدید کرده بود که اگر قادر به صادرات نفت خود نباشد، ممکن است مانع از صادرات نفت و پتروشیمی از طریق تنگه هرمز شود.

جان تامسون، از موسسه شرکت امنیتی آمبری انگلیس در این باره گفت، حتی قبل از ترور روز جمعه، ما شاهد «افزایش استعلامات صاحبان تانکرها» بودیم که «نگران تغییر تهدیدات بودند... هر روز تعداد بیشتری از کشتی داران برای رفتن به خلیج فارس از مشاوران امنیتی غیرمسلح بر روی عرشه خود استفاده می کنند.»

روز یکشنبه، در نخستین روز معاملات پس از شهادت فرمانده نیروی قدس سپاه در بغداد، بازارهای بورس منطقه خلیج فارس در واکنش به افزایش نگرانی ها، شاهد کاهش شاخص ها بودند.

شاخص بورس کویت بیشترین کاهش را داشت و در پایان معاملات افت 4 درصدی را تجربه کرد. شاخص تداول در بورس عربستان نیز کار خود را با 2.4 درصد افت به پایان برد. ارزش سهام شرکت آرامکو نیز که اولین محک جدی خود را پس از عرضه عمومی در بورس شاهد بود، افت 1.7 درصدی را تجربه کرد و به پایین ترین رقم از زمان عرضه سهامش رسید.

به گفته یک کارشناس حمل و نقل دریایی، در پاسخ به افزایش ریسک های ژئوپلتیک شرکت های بیمه احتمالا از امروز نرخ تعرفه های بیمه ای را برای منطقه خلیج فارس بالاتر خواهند برد.

نیل رابرتس، رئیس بخش بیمه دریایی اتحادیه بازار لویدز گفت" «انتظار می رود» کمیته مشترک جنگ طی دو هفته آینده نشست اضطراری ای را برگزار نماید. کمیته مشترک جنگ معمولا به صورت سه ماهه نشست برگزار می کند و ریسک های متوجه کشتیرانی بین المللی در سراسر جهان را مورد ارزیابی قرار می دهد. این کمیته در ماه می و به دنبال برخی حملات به تانکرها منطقه خلیج فارس را منطقه «با ریسک بالا برای شرکت های بیمه دریایی» اعلام کرده بود.

رابرتس افزود: «برای کاهش ریسک اسکورت های نیروی دریایی انگلیس افزایش خواهد یافت، اما از آنجایی که این خدمات تنها برای کشتی های انگلیسی ارائه می شود، شرکت های بیمه میزان آسیب پذیری کشتی های سایر کشورها را نیز مورد ارزیابی قرار خواهند داد.»

گری نورثوود، کاپیتان سابق نیروی دریایی انگلیس که هم اکنون ریاست شرکت امنیتی ام ای اس تی را بر عهده دارد گفت، ویژگی نامتقارن احتمالی پاسخ ایران بدان معناست که کشتی داران نه تنها باید اقدامات احتیاطی را در پیش بگیرند بلکه باید آماده شرایط غیرقابل پیش بینی باشند.

در امارات، که قطب تجارت و گردشگری منطقه به شمار می رود، نگرانی ها از تبعات اقتصادی اقدام تلافی جویانه ایران بالا گرفته است. هشدارهای رسانه های غربی در مورد امنیت کشورهای منطقه که پذیرای جمعیت غیربومی زیادی هستند موجب شده تا شبکه های اجتماعی و حتی مدارس گوش بزنگ وقوع حوادث احتمالی باشند.

دیروز سفارت آمریکا در عربستان به اتباع آمریکایی و به ویژه کسانی که در استان های نفت خیز شرقی در نزدیکی یمن حضور دارند در مورد افزایش ریسک حملات موشکی و پهپادی هشدار داد.


تلگرام

برچسب‌ها


نظرات کاربران


نظر شما

  • نام و نام خانوادگی
  • ایمیل
  • کد امنیتی
  • Captcha
  • نظر

  • عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.

 

© 2019 - All rights reserved