صنعت نفت ایران
1403/1/9
Thursday
آرشیو اخبار صنعت نفت

آمریکا واقعاً چقدر نفت دارد؟ ۱۳۹۸/۰۸/۱۳


به گزارش اویل اینداستری به نقل از اویل پرایس، طبق اداره اطلاعات انرژی آمریکا هیچ شکی وجود ندارد که این کشور با تولید 12.6 میلیون بشکه در روز بیشترین تولید روزانه نفت را در دنیا دارد ولی این تولید داخلی است . اگر به تولید نفت خام شرکت های بزرگ آمریکایی در خارج از این کشور نگاهی بیاندازید مشخص نمی شود که چه مقدار از نفت خام دنیا را این شرکت های آمریکایی کنترل می کنند؟

 به دست آوردن یک مقدار قطعی ممکن نیست، ولی با توجه به گزارش تولید شرکت های بزرگ آمریکایی در مقایسه با سایر شرکت های بزرگ دنیا متوجه می شویم که مقر دو تا از 10 شرکت بزرگ تولیدکننده نفت خام دنیا در آمریکا قرار دارد.

ده تولید کننده بزرگ نفت دنیا روی هم 34.73 میلیون بشکه در روز نفت به دنیا عرضه می کنند. اکسون موبیل و چورون، دو شرکت بزرگ آمریکایی 4.13 میلیون بشکه از این مقدار معادل 11 درصد آن را تشکیل می دهند.

 در مقایسه با کل تولید جهان که 94.7 میلیون بشکه در روز تخمین زده می شود، این تولید کننده های بزرگ آمریکایی 4.4 درصد کل تولید دنیا را در اختیار دارند. به علاوه کل تولید 12.6 میلیون بشکه ای نفت آمریکا معادل 3.3 درصد کل تولید نفت جهان است.

 ولی وقتی صحبت از تولید نفت به میان می آید آمریکا شرکت های بزرگ دیگری هم دارد، تقریباً تمام نفت آمریکا را شرکت‌های نفتی آن تولید می کنند.

 علاوه بر اکسون و چورون، سایر شرکت های بزرگ آمریکایی عبارتند از کونوکو فیلیپس، اکسیدنتال، ای او جی ریسورسز، آنادارکو، ماراتون، والکو و دیوون انرژی. این شرکت ها در کشور هایی در سراسر جهان فعالیت می کنند.

 در کل، شرکت های نفت آمریکا بیش از 15 درصد نفت جهان را تولید می کنند.

 شیوه دیگری برای پیدا کردن کنترل کننده اصلی نفت دنیا، توجه به ذخایر شرکت های آمریکایی است که نه تنها شامل ذخایر نفتی در آمریکا می شود بلکه سراسر دنیا را در بر می گیرد. شرکت هایی که از آنها نام برده شد 44 میلیارد بشکه معادل های نفتی ذخیره دارند. البته شرکت های کوچکتری هم در آمریکا هستند که ذخایر اثبات شده نفت دارند.

 ذخایر اثبات شده آرامکو 260 میلیارد بشکه معادل های نفتی ثبت شده است. رزنفت هم 44 میلیارد بشکه معادل های نفتی دارد و ذخایر شرکت نفت دولتی ونزوئلا از این هم بیشتر است و به 300 میلیارد بشکه معادل های نفتی می رسد.

 حتی با وجود بزرگی شرکت اکسون موبیل، تولید و ذخایر اثبات شده آمریکا بخش کوچکی از نفت دنیا معادل 1.37 تریلیون بشکه نفت را تشکیل می‌دهند. این مقدار کمتر از 3 درصد کل ذخایر اثبات شده دنیاست.

 حضور شرکت های آمریکایی در خاورمیانه به دهه ها قبل بر می گردد. در 1943، آمریکا و انگلیس هر کدام بخشی از تولید نفت این منطقه را در اختیار داشتند. ولی از آن زمان تاثیر مستقیم شرکت های نفتی آمریکایی در این منطقه کاهش یافته است. البته شرکت های نفت آمریکایی مانند اکسون موبیل، چورون و اکسیدنتال هنوز هم در مناطقی مانند عراق، کویت، عمان و قطر حضور دارند.

 گفته می‌شود شرکت های بزرگ آمریکایی که در خاورمیانه حضور دارند تاثیر چندانی بر تولید نفت این منطقه نمی گذارند. حضور این شرکت ها در سایر مناطق جهان هم با مشکلاتی مواجه بوده و این سوال را ایجاد کرده که تاثیر واقعی آنها در این مناطق چیست؟

 تولید کنندگان آمریکا با کنترل 15 درصد کل تولید نفت دنیا موقعیت خوبی در جهان دارند. آمریکا 98 درصد رشد تولید نفت جهان را در 2018 به خود اختصاص داد. این روند احتمالاً ادامه دارد و تأثیر این کشور را در سال‌های آینده تثبیت می‌کند.


تلگرام

برچسب‌ها


نظرات کاربران


نظر شما

  • نام و نام خانوادگی
  • ایمیل
  • کد امنیتی
  • Captcha
  • نظر

  • عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.

 

© 2019 - All rights reserved